Stránka | 1 9a Téma: Krajina a auta Metodický list Aktivita: Hynutí živočichů na silnicích (i železnicích) Cílová skupina: žáci II. stupně ZŠ, nižší ročníky gymnázií Použité metody a formy: dlouhodobá sledování Časová náročnost: dle zvoleného časového intervalu Prostředí výuky: venkovní prostor – silnice Cíle aktivity: Žák si osvojí informace o mortalitě živočichů na silnicích automobilovou dopravou. Žák je schopen vyvodit důsledky úhynu živočichů. Žák je schopen aplikovat získané poznatky v ekologickém a environmentálním kontextu. Žák koriguje jednání svého okolí ve smyslu ochrany živočichů. Teoretická východiska: Mortalita živočichů na silnicích automobilovou (ale i vlakovou na kolejích) dopravou je výrazným průvodním negativním jevem intenzivní a osobní dopravy. Úhyn i zvláště chráněných druhů nadále snižuje biodiverzitu ekosystémů a prohlubuje úbytek mnohých druhů živočichů. Zjištěné výsledky lze vztáhnout ke sledované hustotě provozu Pomůcky: Silná pinzeta, ochranné rukavice, záznamový protokol, psací prostředky. Igelitový pytel, rýček (lopata). Příklad záznamového protokolu: Mortalita živočichů v kusech uhynulých jedinců Vymezený úsek: Délka v m: Typ krajiny: Mapovat Taxon/termín sledování T Z T Z T Z T Z T Z T Z Skřivan polní Hraboš polní Zajíc polní . . . Čas sledování (min) Hustota provozu (n aut) Suma usmrcených kusů Suma druhů Bezpečnost práce: Nebezpečnost silničního provozu platí i pro chodce. Na úsecích sledování se žáci pohybují dle pravidel pohybu chodců na silnici po chodníku nebo krajnici v protisměru pohybu vozidel (vlevo). S usmrcenými živočichy manipulují pouze v nezbytných případech při zachování všech bezpečnostních a hygienických pravidel (ochranné rukavice, pinzeta apod.) Zadání úkolu (ů): Na základě sledování stanovte mortalitu živočichů v daném regionu. Získané informace aplikujte na téma „Jezdíme autem“. Postup a návod k praktickým činnostem: 1) Zvolíme sledování podle typu krajiny aa) lesní krajiny ab) polní krajiny Stránka | 2 případně ac) urbánní krajiny ad) luční krajiny 2) Vytýčíme přiměřeně dlouhý úsek sledované vozovky (železnice) 3) Zvolíme časové intervaly: sledování provádíme ve stanovených intervalech ba) denních pro stanovení týdenní variability bb) týdenních bc) měsíčních pro stanovení roční variability dd) příležitostně Tím určíme obecný charakter výsledků (jednorázový, týdenní, měsíční, roční sledování). Sledování uskutečníme na obou stranách silnice (Tam i Zpět), krajnice a přilehlého prostoru (příkopy). Při pěších pochůzkách zaznamenáváme všechna nově usmrcená zvířata na silnici, krajnici i v silničním příkopu cestou tam i zpět při dodržování pravidel chůze po krajnici. 4) Zjišťujeme: A. druhové spektrum usmrcených obratlovců (bezobratlých?) B. kvantitativní zastoupení jednotlivých druhů v závislosti na a. typu krajiny b. (denní, týdenní) roční době 5) Zjištěné skutečnosti zaznamenáme do protokolu (termín sledování, počty usmrcených jedinců příslušných druhů Tam i Zpět, počet automobilů T i Z, dobu trvání sledování. Zjištěné úhyny lze zaznamenávat do mapy. Polohu lze registrovat i prostřednictvím GPS. 6) Dle záměru vyhodnotíme výsledky: – nejusmrcovanější druh živočicha automobilním provozem v regionu (podle počtu) – ohrožené druhy živočichů automobilním provozem – indexy mortality živočichů  na časovou jednotku,  na délkový úsek silnice,  na typ krajiny,  třídu silnice,  vzhledem k provozu – např. na 100 aut a další. Závěr: Automobilním provozem na silnicích (vlaky na železnicích) dochází ke značnému usmrcování živočichů. Ztráty je nezbytné snižovat různými opatřeními: - výchovou řidičů-rodičů - doplňováním stavů živočichů (např. umělé odchovy, záchrana jedinců hynoucích při přezimování – ježci).