Stránka | 1 30a Metodický list Téma: Kdo může být řidičem Aktivita: Kdo může řídit automobil Cílová skupina: žáci II. stupně ZŠ, nižší ročníky gymnázií Použité metody a formy: diskuse, práce s textem, skupinová nebo párová Časová náročnost: 60 minut Prostředí výuky: třída Cíle aktivity: Žák vyjmenuje podmínky pro získání řidičského oprávnění k řízení osobních vozidel. Žák popíše vliv alkoholu a drog na vnímání a pozornost řidiče během řízení vozidla pod vlivem těchto látek. Žák vyhledá v příbalových letácích léků informaci o jejich vlivu na řízení motorových vozidel. Žáci zdůvodní své chování v případech nabídky jízdy řidičem pod vlivem alkoholu nebo drog. Pomůcky: pro skupiny krabičky od léků s příbalovými letáky nebo samostatné příbalové letáky vybraných léků – např. Bezpečnost práce: Pro aktivitu s příbalovými letáky léků doporučujeme odstranit léčivo z krabiček, aby nedošlo k jejich ztrátě, případně požití žáky. Zadání úkolu (ů): Doporučujeme všechny aktivity provádět skupinově nebo párově v závislosti na počtu žáků ve třídě. 1 úkol: Rozdáme žákům do dvojic nebo skupin pracovní listy. Součástí prvního úkolu je vstupní test s otázkami, na které by žáci měli znát odpovědi. a) V kolika letech nejdříve můžeme získat oprávnění k řízení osobního automobilu? (v 18 letech) b) Do kolika let nejdéle můžeme řídit osobní automobil? (libovolně dlouho v závislosti na zdravotním stavu, od 60 let jsou nutné pravidelné prohlídky lékaře) c) Poruchy kterých smyslových orgánů jsou v rozporu s řízením automobilu? (poruchy zraku – silná krátkozrakost, barvoslepost) d) Která fyzická omezení (handicapy) umožňují osobám řídit osobní automobily? (např. nepohyblivost dolních končetin, ztáta jedné paže apod. – ve speciálně upravených vozech) e) V jakých situacích nesmí řidič řídit osobní automobil? (po požití alkoholu, drog, některých léčiv nebo v případě špatného zdravotního stavu – horečka, migréna, …) f) Při následné společné kontrole odpovědi žáků doplňujeme. U otázky c můžeme předložit žákům barevný vytištěný kruh (viz. teoretická část). Můžeme zopakovat vnitřní stavbu oka a problematiku krátkozrakosti, dalekozrakosti a barvosleposti. 2. úloha: Stránka | 2 Doporučujeme zahájit aktivitu diskusí nad statistikou dopravních nehod způsobených pod vlivem alkoholu, drog a léků. Příklady diskusních otázek: „Je více dopravních nehod způsobeno pod vlivem alkoholu nebo drog? Proč? Mohou způsobit dopravní nehodu pod vlivem alkoholu také jiné osoby než řidiči motorových vozidel? Kteří a jak? Myslíte si, že řidiči nevědí o rizicích řízení motorových vozidel pod vlivem alkoholu, drog a léků?“ S pomocí přílohy s informacemi o účincích alkoholu a drog na pozornost a vnímání řidiče žáci odpovídají na otázky v pracovním sešitě. Následuje společná kontrola výsledků. Napište názvy látek, po jejichž požití řidiči: Mohou mít pocit, že je někdo pronásleduje – halucinogeny, kokain Mohou se jim plést signální světla – marihuana Mají problém vnímání při střídavém oslnění protijedoucím vozidlem – metamfetamin, opiáty Mohou se cítit velmi unaveni – marihuana, metamfetamin, opiáty Mohou vézt k rychlé a agresivní jízdě – metamfetamin, kokain, opiáty Prodlužují čas reakce na podněty – marihuana, opiáty Reagují na podněty jinak, než by měli – marihuana, kokain, opiáty, halucinogeny, matamfetamin Nemají strach – metamfetamin, hypnotika Na závěr diskuse můžeme žákům pustit spot reklamní kampaně Nemyslíš – zaplatíš zaměřený na kouření marihuany (volně ke stažení na http://www.nemyslis-zaplatis.cz/). 3. úloha: Na problematiku vlivu léků na pozornost a vnímání při řízení motorového vozidla můžeme využít příbalové letáky běžně dostupných léčiv, na kterých mohou žáci vyhledávat informace o jejich účincích na řidiče a vhodnosti jejich užívání před a během jízdy. 4. úloha: Účinnost výuky ověříme pomocí úlohy č.4, kde jsou uvedeny nejčastější mýty k řízení motorových vozidel. Žáci rozhodují, zda jsou výroky pravdivé nebo nepravdivé a navrhují, jak by se v podobných situacích zachovali oni. Tato aktivita vhodně navodí závěrečnou diskusi na témat alkohol, léky a omamné láky a řízení motorových vozidel. Závěr: Navrhované aktivity by měly u žáků rozvíjet nejen vědomosti a dovednosti, o řízení automobilu, ale především ovlivnit postoje žáků směrem k zodpovědnosti za své činy coby účastníky dopravního provozu.