29 Metodický list Téma: Proč auto jede Aktivita: Ohřívač a chladič, jak spolu spolupracují? Cílová skupina: žáci II. stupně ZŠ, nižší ročníky gymnázií Použité metody a formy: demonstrační pokus, pracovní aktivita, záznam získané zkušenosti Časová náročnost: 30 minut Prostředí výuky: třída Cíle aktivity: Posílení schopnosti postupovat podle návodu, operační a poznatkové cíle Teoretická východiska: Úvodní slovo Proč je potřeba tepelný motor chladit. Každý motor musí při své činnosti část tepla odevzdat chladiči nebo do okolí, bez rozdílu teplot by žádný přenos tepla ani nenastal. Pomůcky: • voltmetr, termočlánek, lehký elektromotorek • upravené PET lahve, • teplá a studená voda Zadání úkolu (ů): 1, Termočlánek vložíme mezi nádobky s teplou a studenou vodou Připojíme ho k motorku. Dokud je mezi nádobkami větší rozdíl teplot motorek se otáčí. Jakmile je rozdíl teplot mezi ohřívačem a ochlazovačem malý, zařízení už nedokáže pohánět motorek. Voltmetrem ověříme. 2, Jak dosáhnout toho, aby se rozběhl? Zvýšit rozdíl teplot (buď ochladit ochlazovač nebo zahřát ohřívač), pouze samotná sebeteplejší nádoba motorek neroztočí. Otázky: Proč je potřeba chladit válce motoru a kde je chladič ve vašem modelu? Poznámky: Hodnocení bodové a slovní. Závěr: