jezdíme autem K největšímu nárůstu vyrobených automobilů došlo ve druhé polovině dvacátého století. Zajímá vás, kolik automobilů se ročně vyrobí dnes? Kdo jsou největší automobiloví producenti? Které automobilové koncerny vyrábí nejvíce aut? Pod jakým koncernem se vyrábí automobily značky Škoda? Jaké značky aut vidíme na našich silnicích nejčastěji? Odpovědi na tyto a mnohé další otázky týkající se výroby automobilů vám zodpoví následující text. Auto je tedy konečně vyrobeno, dostává se k prodejci a nakonec ke konečnému zákazníkovi - řidiči, majiteli. Ten za auto zaplatil tolik peněz, kolik činila jeho výrobní hodnota zahrnující vše od těžby surovin, přes jejich úpravu a předzpracování, výrobu součástek a dílů, smontování dohromady, náklady na výstavbu a provoz všech výrobních závodů tohoto procesu se účastnících, až po výdělek obchodníka s auty. Teď teprve majitel usedá do auta a vyjíždí na silnici. K zahájení provozu auto potřebuje energii a tu mu dodá palivo. V autosalonu, kde se auto prodává, dostává tolik paliva, aby mohlo dojet k nej bližší čerpací stanici a doplnil zásoby. Mezitím i toto palivo, které se nalévá do nádrže prodělalo, dlouhou cestu od vytěžené ropy po stojan v čerpací stanici. Nyní je tedy načerpáno do nádrže a odtud přechází do motoru, kde se při jeho spalování uvolňuje energie dodávající autu pohyb a rychlost. Zplodiny ze spalování pak odcházejí do okolního životního prostředí. Také silnice, po které jede, má za sebou množství vynaložené práce, energie a materiálu spotřebovaného při výstavbě. Nový model Ferrari - 458 Italia, na jehož vývoji se podílel i bývalý jezdec formule 1 Michael Schumacher VÝROBA AUTOMOBILU Výroba dopravních prostředků se stala ve dvacátém století symbolem hospodářského vzestupu. Především ve druhé polovině 20. století prudce vzrostla produkce automobilů. Zvyšuje se počet zemí vyrábějících automobily a zároveň se mění podíl jednotlivých zemí na celkové produkci. Postupně dochází k přesunu výroby z tradičních průmyslových velmocí také do dalších rozvojových oblastí. S 11,5 miliony ročně vyrobených automobilů vede v automobilovém světě Japonsko. Čína vyrobila v roce 2008 9,3 milionu aut a Spojené státy americké 8,7 milionu automobilů. Čtvrté místo pak patří Německu. Lze zaznamenat, že celý automobilový trh poprvé po dlouhé historii mírně klesá (oproti roku 2007 o 3,7 %). Některé státy tedy zaznamenávají mírný propad oproti předchozím rokům (např. Francie, USA), naopak automobilově (ale i celkově) rychle se rozvíjející trhy lze zaznamenat například v Brazílii, Indii nebo Číně. Můžeme očekávat v příštích letech stále větší přesun výroby do těchto zemí. Zde každým dnem přibývají stovky potenciálních zákazníků na straně jedné a na straně druhé je zde stále velmi levná pracovní síla, jejíž cena je nesrovnatelná s tou ze západního světa (či vyspělých asijských zemí). Průmyslové město Wolfsburg je sídlem koncernu Volkswagen. V roce 2000 zde byla otevřena nová expozice automobilového muzea Autostadt. Každá značka koncernu Volkswagen v něm má svou expozici. Plocha vyhrazená pro Škodu má rozlohu 650 metrů čtverečních. 1. Japonsko 2. Čína 3. USA 4. Německo 5. Jižní Korea 6. Brazílie 7. Francie 8. Španělsko 9. Indie 10. Mexiko 11. Kanada 12. Rusko 13. Velká Británie 14. Thajsko 15. Turecko 16. Irán 17. Itálie 18. Polsko 19. Česká rep. 20. Belgie Svět celkem Tab. Počet vyrobených Počet aut 11 563 629 9 345 101 8 705 239 6 040 582 3 806 682 3 220 475 2 568 978 2 541 644 2 314 662 2 191 230 2 077 589 1 790 301 1 649 515 1 393 742 1 147 110 1 051 430 1 023 774 950 908 945 822 724 498 70 526 531 aut v roce 2008 36 Země jezdíme autem Automobilový průmysl INTERNETOVÉ ODKAZY: http://news.auto.cz/ekonomika/ http://www.oica.net Vzhledem k širokému okruhu potřebných surovin, součástek, dílů od mnoha specializovaných dodavatelů, potřebě množství kvalifikované pracovní síly a rozsáhlým odbytovým možnostem tak představuje automobilový průmysl často hybnou sílu prosperity státu. VÝROBA AUTOMOBILU V CR Silniční automobilová doprava má v České republice také svůj nezanedbatelný ekonomický efekt, jelikož výroba automobilů je u nás jedním z nejdůležitějších průmyslových odvětví. Automobilový průmysl v ČR je charakteristický technologickým pokrokem v kvalitě vozidel (nižší hlučnost, spotřeba, emise), narůstajícím počtem motorových vozidel a vzrůstající intenzitou silniční dopravy. Počet registrovaných automobilů v České republice, který se za posledních 20 let zdvojnásobil, je více než 5 mil. To vše s sebou však přináší negativní vliv na životní prostředí. Největšími výrobci automobilů jsou koncerny General Motors, Ford/Mazda, Volkswagen a Toyota, které vyrábějí téměř polovinu světové produkce. SKODA AUTO Výroba automobilů má v České republice dlouhou tradici, viz kapitola Historie. Od roku 1925 se v ČR vyrábí automobily pod značkou Škoda. Společnost Skoda Auto je jeden z největších a nejvýznamnějších českých podniků s výjimečným postavením v ekonomice České republiky (viz. graf). V roce 2007 celosvětově vyrobila více než 620 tisíc automobilů a dosáhla tržeb ve výši přesahující 220 mld. Kč. Jen v ČR zaměstnávala Škoda Auto více než 23 500 kmenových zaměstnanců. S téměř 7,5% podílem na exportu obhájila první místo mezi exportéry v ČR a klíčovou roli hraje i pro 265 českých subdodavatelů komponentů a služeb. V roce 1990, kdy Škoda nebyla schopna udržet krok se světovými trhy, došlo ke vstupu Škody do německého koncernu automobilky Volkswagen. Zde se vyrábí i automobily značek Audi a Seat. Počet vyrobených automobilů ve státech světa ZNAČKA Počet aut 1. TOYOTA 2. GENERAL MOTORS 3. VOLKSWAGEN 4. FORD 5. HONDA 6. NISSAN 7. PSA 8. HYUNDAI 9. SUZUKI 10. FIAT 11. RENAULT 12. CHRYSLER 13. BMW 14. KIA 15. MAZDA 9,237,780 8,282,803 6,437,414 5,407,000 3,912,700 3,395,065 3,325,407 2,777,137 2,623,567 2,524,325 2,417,351 1,893,068 1,439,918 1,395,324 1,349,274 Tab. Výroba aut dle jednotlivých automobilových koncernů Převzato z Dnešní svět: Auta na Zemi, č. 1, roč. 2006/2007 OTÁZKY K ZAMYSLENÍ: Vysvětlete do kterých států se přesouvá z tradičních center výroba automobilů a proč? Vlastními slovy popište historii výroby aut ve společnosti Škoda Auto. http://www.novinky.cz, středa 5. srpna 2009 Průměrné staré auto v Cesku má 13,6 let K poslednímu červnovému dni bylo v Česku registrováno celkem 4 409 508 osobních automobilů. Jejich průměrný věk činil 13,68 roku. Více než polovina z registrovaných vozidel je starší než 10 let™ ...Mezi nejčastější vozy s věkem nad 15 let patří v Česku škodovky, fiaty, fordy, peugeoty a renaulty. Naopak, mezi nejméně zastoupené značky patří Alfa Romeo, Subaru, Kia, Trabant a Toyota™ 37