jezdíme autem V polovině 19. století, kdy se začala ropa těžit ve větším měřítku (Rusko, USA), byla přepravována v dřevěných sudech koňskými spřeženími. Objem takového sudu se ustálil na jisté hodnotě a od těch dob se těžba ropy tradičně uvádí v barelech*. Přeprava koňskými povozy byla brzy nahrazena přepravou v cisternách po železnici. Později se ale ukázalo, že ani tento způsob dopravy není dostačující, a bylo nutno přikročit k mnohem efektivnějšímu způsobu přepravy ropy (zejména po souši) - ke stavbě ropovodů a po moři - ke stavbě tankerů. ROPOVODY První ropovod byl dlouhý 9,6 km a byl postaven v roce 1865 v Pensylvánii. Od té doby bylo postaveno mnoho a mnohem delších ropovodů, které denně přepravují obrovské množství ropy. Ropovod je tvořen rourami o průměru 30 cm - 122 cm, které jsou nejčastěji uloženy na nevysokých sloupech na povrchu země. Někdy jsou z různých důvodů zakopány pod zem, někdy procházejí i po mořském dně. V určitých vzdálenostech jsou umístěny čerpací stanice, které zajišťují stálý proud ropy rychlostí 1 - 6 m/s. Aby se v ropovodu netvořily usazeniny, je občas pročištěn ocelovým „ježkem", který je unášen proudem ropy. Těžba, spotřeba a doprava ropy Hlavní dopravní proudy vycházejí ze zemí Perského zálivu (Saúdská Arábie, Irák, Irán, Kuwajt) a vedou především do východní Asie (Japonsko, Čína) a také do Evropy a do USA, kam proudí také značné množství této suroviny z Venezuely. Významná naleziště má západní Evropa v sektorech Severního moře. Postavení zemí severní Afriky (Libye, Alžírsko, Egypt) a Guinej-ského zálivu (Nigérie, Angola) je ve světové produkci ropy o poznání menší. ~W BAREL Barel (jednotka) - je název několika různých jednotek objemu. Název vznikl z anglického slova barrel, které znamená mimo jiné významy i sud. Nejčastěji se používají následující: • Barel ropy se značí bbl, 1 bbl = 159dm3 = 42 US galonů. • Barel piva je v Británii roven 36 UK galonům, tzn. 163,65924 dm3. • Barel piva v USA je roven 31,5 US galonům, tzn. 119,240471196 dm3 Zdroj: Geografické rozhledy 28 Doprava ropy TANKERY iCDC- torrrífial Mapa ropovodu Družba VÝZNAMNE ROPOVODY 1. délka 1278 km Aljašský (zátoka Prudhoe - Valdez) v nehostinném prostředí tundry 2. Trans Arabia (Bahrajn - Středozemní moře), délka 1700 km převážně pouští. 3. Big Inch (Texas - Pensylvania, USA), délka 2190 km. 4. Kanadský ropovod (Edmonton - Motreal), délka 3787 km. 5. Družba (Kujbyšev v Rusku - Záluží u Mostu, ČR), délka 5502 km Další ropovody, důležité pro ČR jsou: 1. Adria Krk - Ropovod Družba 2. Ingolstadt - Kralupy - Litvínov V roce 1869 přivezla ropu speciálně upravená plachetnice Charles z USA do Evropy. Lze ji proto pokládat za první tanker - loď na přepravu ropy. Důležitým parametrem každé lodi a tedy i tankeru, je její nosnost. Udává se buď v DWT (dead weight tons -tj. maximální nosnost v tunách), nebo v BRT (brutto registrovaná tuna - 2,83 m3, udávající celkový objem uzavřeného prostoru lodi). Z ekonomického hlediska docházíme k závěru, že čím větší je loď, tím levnější je doprava, ale bohužel i tím horší je manévrovací schopnost lodi a tím větší jsou případné zničující důsledky pro životní prostředí v případě katastrofy. Z toho důvodu nekotví tankery v přístavech, ropa je přečerpávána daleko od přístavu do podmořského potrubí. V současné době staví největší tankery Japonci. Hladiny moří brázdí asi 700 supertankerů (jedním z největších je Happy Gigant, který má ponor 24 m, šířku 68 m a délku 486 m. Jeho kapacita je 200 000 DWT). Celkem je v provozu více než 6000 tankerů různé velikosti a kvality, plující pod vlajkami různých států. I přes stále se zvyšující nároky na kvalitu tankerů (každý tanker dnes musí mít dvojité stěny) do jde občas k jejich ztroskotání a následné ekologické katastrofě. Zařízení na přepravu ropy jsou snadno zranitelná přírodními událostmi a haváriemi. Dochází při nich k únikům surové ropy, která tak zamořuje půdy, vody v tocích a jezerech, případně v moři, a na souší na dlouhou dobu také podzemní vody. K podobným událostem dochází i na přepravních trasách podél ropovodů či na námořních liniích tankerů. Název lodi Místo Datum Uniklá ropa Torrey Canyon Cornwall 18.3.1967 120 tisíc tun Olympic Bravery La Manche 23.1.1976 není přesný údaj Amoco Cadiz La Manche 16.3.1978 234 tisíc tun Aegean Captain Tobago 19.7.1979 300 tisíc tun Exxon Valdez Aljaška 23.3.1989 206 tisíc tun Mobby Prince Itálie 10.4.1991 82 tisíc tun Braer Shetlan-dy 5.1.1993 85 tisíc tun Sea Empress Wales 15.2.1993 128 tisíc tun Erika Bretaň 12.12.1999 12 tisíc tun Limburg Aden 6.9.2002 není přesný údaj Selendang Ayu Aleuty 8.12.2004 2 tisíce tun Tab. Největší světové havárie ropných tankerů Ropná skrvna po havárii tankeru Exxon Valdez v březnu 1989 Havárie tankerů mají za následek dlouhodobé otrávení pevninského i mořského životního prostředí, nehledě na přímé následky způsobené organismům závislým na mořském ekosystému. Katastrofy tankerů mají dlouhodobý destruktivní vliv na životní prostředí, těžce postihují vodní ptáky, ryby a ostatní mořské tvory. Proto je třeba ropnou skvrnu vždy co nejdříve zlikvidovat, například pomocí norných stěn, kterými se skvrna omezí a odsaje. Další možnost je posypat skvrnu dřevěnými pilinami, ty ropu nasají a po vysušení mohou sloužit jako palivo. Potápka zasažená ropnou skvrnou UČITELUV NAMETOVNIK: 10a Simulace ropné havárie a jejích následků 10b Simulace ropné havárie a jejích následků 20a Cena benzínu - metodický list 20b Cena benzínu - pracovní list metodický list OTÁZKY K ZAMYŠLENI: Z kartodiagramu na str. 28 vyvoďte, které státy světa se vyznačují nejvyšší těžbou ropy a které nejvyšší spotřebou ropy. Jaké výhody a nevýhody přináší doprava ropy po moři? 29