Požadavky na zápočtovou práci do předmětu Didaktika literární výchovy 1: Zhodnocení některé ze současných čítanek pro 2. stupeň ZŠ. Volnost výběru je omezena na učebnice, které jsou tvořeny minimálně dvěma publikacemi (čítanka + pracovní sešit nebo metodická příručka, popř. jiné). Jde o učebnice těchto nakladatelství: Alter (6.-9. ročník) – doplněno PS, Fraus (6.-9. ročník) – doplněno MP, Prodos (6.-9. ročník) – doplněno PS i MP, SPN, a.s. (6.-9. ročník, autor J. Soukal, původní nebo – lépe - přepracované vydání) – doplněno MP a učebnicí Literární výchova pro 2. stupeň ZŠ, Tripolia (Trizonia, 6.-9. ročník) – tvořeno dvěma učebnicemi: Literatura + Malá čítanka. Hodnotit je třeba vždy celý učebnicový komplex. Případně lze zvolit také některou z učebnic z nové řady nakladatelství Nová škola (antologie a řídící aparát v jedné publikaci). Kritéria hodnocení čítanky – osnova: Makroúroveň: 1. Základní parametry – celkový rozsah, počet ukázek, rozsah ukázek, zastoupení poezie a prózy, množství ilustrací; 2. Základní komponenty a subkomponenty (obsah a didaktická vybavenost): a) aparát prezentace obsahu: 1) verbální komponenty – ukázky (zastoupení literárních druhů a žánrů, české a světové literatury, starší, novější a současné literatury), - doplňkové texty, - informativní prvky (název zdroje, informace o autorovi, výslovnost cizích slov, vysvětlení méně známých reálií, jméno překladatele apod.), 2) obrazové komponenty – ilustrace původní nebo doplňkové, fotografie apod. b) aparát řídící – otázky a úkoly pro žáky; c) aparát orientační – obsah, rejstřík, struktura. Mikroúroveň: - charakter položek didakticko-metodického aparátu (= aparát řídící + metodické pokyny). Na této úrovni zpracovat pouze rámcově, popř. výběrově – např. u jednoho tematického celku. Zaměřit se na základní typy otázek, úkolů nebo pokynů. Optimální rozsah práce: 4 strany A4