Návod k pozorování vyučovacího procesu Pozorování zaměřené na vyučujícího · Učitel potřebuje při příchodu do třídy čas na přípravu - dovolí žákům v klidu zaujmout svá místa, připravit se na výuku a uklidnit se. Jak učitel kontroluje absenci a zapisuje do třídní knihy? · Učitel je dobře vidět všemi žáky - využívá celého prostoru třídy - zůstává u svého stolu, u tabule - chodí pravidelně sem a tam - prochází mezi řadami - vždy stojí - vždy sedí. · Učitel se během hodiny dívá průběžně na celou třídu - na část třídy (stále tu stejnou) - na některé žáky - na nikoho. · Učitel mluví přirozeně - familiárně - distingovaně - nepřirozeně. · Učitel je dynamický - vyrovnaný - jistý sám sebou - klidný - autoritativní - rozvážný - uvážlivý - nadšený - přirozený - rozčilený - podrážděný - nejistý - jiný. · Učitel rozumí humoru - je vtipný - dovede udržet klid a pozornost ve třídě - je důsledný bez zastrašování. · Učitel se vůči žákům chová přátelsky - otevřeně - trpělivě - s pochopením - laskavě - blahosklonně - familiárně - povzbudivě - nepřátelsky - laxně - jinak. · Učitel se zajímá o život žáků mimo školu - odučí si svůj předmět a o ostatní se nezajímá. Pozorování zaměřené na žáky · Žáci vstupují do třídy zároveň s učitelem nebo již jsou ve třídě před jeho příchodem. · Žáci si sedají do lavic podle předem stanoveného zasedacího pořádku - pokaždé jinak - střídají se. · Kolik žáků se dostane během hodiny ke slovu? Žáci se ujímají slova spontánně - po vyvolání učitelem. Ve třídě jsou žáci, kteří nepustí ostatní ke slovu - během hodiny ani jednou nepromluví. · Žáci mají o předmět zájem – nezajímají se – je jim jedno, jaký jazyk se učí – jiné. pozorování zaměřené na interakci mezi učitelem a žáky · Učitel žákům tyká - vyká - oslovuje je příjmením - křestním jménem - přezdívkou - Mademoiselle nebo Monsieur - jinak. · Dává učitel otázky všem žákům - jen těm nejlepším - jen těm neslabším? · Kolik žáků se dostane během hodiny ke slovu spontánně - po vyvolání učitelem? · Učitel se při vyvolávání obrací na celou třídu - položí otázku a vyvolá žáka - vyvolá žáka a položí mu otázku. · Učitel vyvolává stále stejné žáky - jen dobré žáky - jen špatné žáky - vyvolává “na přeskáčku” - jiné. · Žáci po vyvolání sedí na místě - vstanou - jdou k tabuli - jiné. · Učitel klade otázky přiměřené znalostem žáků - jasně formulované - vágní - příliš lehké - příliš těžké - čistě rétorické - otevřené - zavřené. · Učitel přijímá odpovědi žáků bez sebemenšího komentáře - příkře zavrhuje - jenom přitakává - snaží se pomoci lépe je formulovat - pozorně naslouchá a dokáže podnětu využít v hodině. Učitel opakuje odpovědi žáků nebo je reformuluje. · Jaký je postoj učitele k zaostávajícím žákům? pozorování zaměřené na předmět komunikace · Hovoří učitel během hodiny cizím nebo mateřským jazykem? Jestliže používá oba jazyky, upřesněte, kdy dává přednost mateřskému jazyku. Kdy hovoří cizím a mateřským jazykem žáci? · Jaký je poměr druhů komunikace ve třídě: reálná - pseudoreálná - simulovaná - didaktická. Jak a kdy je učitel a žáci používají? · Jaké druhy neverbální komunikace učitel a žáci používají? pozorování zaměřené na vyučovací postupy · Vysvětlí učitel jasně cíl a obsah hodiny? Zopakuje látku z předešlé hodiny? Dokáže uplatnit spojení mezi výukou a každodenním životem? · Jaký postup volí učitel při organizaci průběhu hodiny? · Jak uvádí novou látku: název na tabuli - stručný úvod - začne hned bez úvodu - jiné. · Jak si učitel ověřuje, že žáci pochopili novou látku: cvičení - písemné práce - testy - otázky - jiné? · Jaká je typologie pozorovaných aktivit? · Jaké druhy (formativní – diagnostická – somativní) a způsoby evaluace učitel používá a kdy?. · Jakými prostředky učitel aktivuje zájem žáků? · Dovede učitel přizpůsobit průběh hodiny reakcím žáků? · Použitý didaktický materiál: učebnice - příručky - ikonografický materiál - plakáty - tabule - audiovizuální pomůcky - zpětný projektor - počítač - jiné. · Daří se učiteli dodržet stanovený cíl hodiny? pozorování zaměřené na atmosféru třídy · Nálada ve třídě je klidná - ukázněná - neklidná - hlučná - živá - ochablá - napjatá - jiná. · Atmosféra ve třídě je tak dobrá, že žáci mohou bez problémů konverzovat mezi sebou a zároveň s učitelem. · Umožňuje tato atmosféra žákům, aby mohli svobodně vyjádřit své poznatky - své názory? · Učitel přijímá otázky žáků nevšímavě - odmítavě - pozorně se snahou začlenit je do průběhu hodiny - kriticky - jinak.