GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 5. 10. 2011 znak110_mu-1 znak200_ped-1 •Galerijní a muzejní praxe • •Moravské zemské muzeum, www.mzm.cz •Palác šlechtičen, Kobližná 1 • •Metodické centrum muzejní pedagogiky při MZM •vedoucí Mgr. Tomáš Drobný, E: tdrobny@mzm.cz • •Dětské muzeum při MZM •vedoucí Alena Martauzová, E: amartauzova@mzm.cz •(PaedDr. Zdeňka Poláková, E: zpolakova@mzm.cz) • •Dohoda o zajištění souvislé a odborné praxe studenta •s Moravským zemským muzeem •http://www.ped.muni.cz/kvv/cz/studijni-materialy/praxe • • • •Součást kolokvia • •Patnáctiminutová powerpointová prezentace •s ústním komentářem a vložením do Odevzdávárny předmětu •(nejpozději den předem do 15 h) na předem zvolené téma: •Teoretik (a někdy i praktik) zprostředkování umění (galerijní •pedagogiky); zpracování medailonu v této struktuře: •biografické údaje + dílo, vybrané podnětné myšlenky – citace + •zhodnocení – konkrétní přínos oboru • •Ernst Gombrich, 19. a 26. října, Barbora Sedláčková •Gustav Pauli, 26. října, Veronika Štěrbová • • • •Erwin Panofsky, 9. listopadu, Miroslava Mitošinková •Alfred Lichtwark, 9. listopadu, Naďa Machová •Alexandra Brabcová, 9. listopadu, Lenka Hučínová •Walter Benjamin, 16. listopadu, Zuzana Klusáčková •Marie Fulková, 16. listopadu, Helena Doleželová •Jiří Kroupa, 23. listopadu, Jarmila Hubrová •Ladislav Kesner ml., 23. listopadu, Martina Lišková •Vladimír Jůva ml., 30. listopadu, Anita Šťastová •Igor Zhoř, 7. prosince, Petr Přikryl •Radek Horáček, 7. prosince, Hana Drnovská •Yvona Ferencová, 7. prosince, Jitka Burdová • •Bibliografické odkazy a citace dokumentů dle ČSN ISO 690 (01 0197) platné •od 1. dubna 2011, viz www.citace.com a také viz Studijní materiály předmětu. • •APLIKACE TEORIE V PRAXI: Odevzdání závěrečného projektu, téma: •Návrh výstavy tvorby architekta Zdeňka Fránka v muzeu umění / •umělecké hale z pohledu galerijního pedagoga jako podklad •pro ředitele a kurátora instituce •Rozsah: 4 strany formátu A4 neboli jeden oboustranně zpracovaný, přeložený list formátu A3 • z tvrdého papíru, ne víc – ne míň •Forma: ručně, ne na PC (kresba i text trvanlivým materiálem, který se nebude rozmazávat, případnou tužku nebo pastelky zafixovat fixativem nebo lakem na vlasy) •Doporučený postup: 1.Seznámení s tvorbou Zdeňka Fránka (elektronické a tištěné materiály, stavby) 2.Návštěva semináře, studium literatury (viz seznam) 3.Tvorba průběžných poznámek na semináři, z vlastní četby a návštěv míst s realizacemi, vše lze v této práci explicitně nebo implicitně zhodnotit •4. Výběr existujícího muzea umění / výstavní síně, pro jehož/jejíž prostory výstavu namyslíte (v práci • přesně uveďte název instituce a bližší specifikaci vybrané části výstavní budovy) 5.Tvorba konceptu nanečisto – očekávatelná selekce z tvorby Z. Fránka = forma selekce doloží erudici • a invenci studenta, výstavou např. vyprávíme „příběh“ nebo nahlížíme na vybrané téma z více pohledů – vybíráme důležité, zajímavé, nabízíme souvislosti…, formulace vlastního průvodního srozumitelného textu a kresebný náčrt rozvržení výstavy (kresby s popiskami) – dbejte na soudržnost textu a obrazu •6. Bibliografické odkazy a citace dokumentů dle ČSN ISO 690 (01 0197) platné od 1. dubna 2011, • viz www.citace.com a také viz Studijní materiály předmětu. •7. Tvorba finálního konceptu (možnost vlepení materiálů, které přiblíží výstavnický záměr, např. malý vzorek textilie, ne fotografie, zároveň zachovejte 2D charakter manuálu) – každá práce bude na začátku • obsahovat: Návrh výstavy díla architekta Zdeňka Fránka • a v závěru: © jméno příjmení studenta 2011 • • Minimální úroveň kresby staveb a čitelnosti textového doprovodu ve vaší závěrečné práci (autorka je žačkou nižšího stupně víceletého gymnázia) C:\Users\Alice\Documents\SCAN\MG LVK Křížem krážem 11.-15. 7. 2011\Noemi Skříčková\10.JPG •výstava •Zdeněk Fránek – Zkrocený prostor • •Dosavadní činnost ateliéru •Hlavní téma: tvorba prostoru • • •Dům umění města Brna, Malinovského nám. 2 • •30. listopadu 2011 – 29. ledna 2012 • • •Logo •projektu Architektura jako iniciátor animace (blížící se hlasování) • • • • • • C:\Users\Alice\Documents\PdF kvv 2011\Architektura jako iniciator animace\loga Hana Pavlíková 15. 3. 2011\1.jpg C:\Users\Alice\Documents\PdF kvv 2011\Architektura jako iniciator animace\loga Martina Havlová 6. 4. 2011\logo_ARCH_1.jpg C:\Users\Alice\Documents\PdF kvv 2011\Architektura jako iniciator animace\loga Martina Havlová 6. 4. 2011\logo_ARCH_2.jpg C:\Users\Alice\Documents\PdF kvv 2011\Architektura jako iniciator animace\loga Hana Pavlíková 15. 3. 2011\2_3.jpg •Muzea umění • •„Muzeum je stálá nevýdělečná instituce ve službách společnosti •a jejího rozvoje, otevřená veřejnosti, která získává, uchovává, •zkoumá, zprostředkuje a vystavuje hmotné doklady o člověku a jeho •prostředí za účelem studia, výchovy a potěšení.“ Status ICOM • •Základní funkce: •Tvorba sbírek (selekce, tezaurace) •…Konzervace (restaurování, rekonstruování) •Prezentace (expozice, výstava, publikační činnost) •…Vzdělávání (aktivní, pasivní, smíšený program) • •Rozdíl: •muzeum x muzeum umění x výstavní síň (Kunsthalle, dům umění) •Příklady muzeí umění: Národní galerie v Praze, Moravská galerie v Brně, Muzeum umění Olomouc •Textový doprovod k fotografiím •Bratislava a okolí • •Slovenské národné múzeum – Prírodovedné múzeum •stálá expozice Zázrak prírody – Biodiverzita Slovenska •aktuální výstava Chémia pre život, pre budúcnosť • •Danubiana: Meulensteen Art Museum •aktuální výstava Jan Kaplický: Vlastnou cestou •(Brno, zastávka Loosova) • •Mgr. Alice Stuchlíková •Masarykova univerzita •Pedagogická fakulta •katedra výtvarné výchovy •Poříčí 7 •603 00 Brno •E: alicestuchlikova@mail.muni.cz