GUSTAV PAULI BcA. Veronika Štěrbová 397102 GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková 2011 GUSTAV PAULI Max_Slevogt,_Gustav_Pauli,_1924.jpg • německý historik umění • ředitel Kunsthalle v Brémách a Hamburku obr. č.1: http://de.wikipedia.org/wiki/Gustav_Pauli GUSTAV PAULI •narozen 2. února 1866 v Brémách •v rodině brémského starosty Alfreda Pauliho a Magdy Melchers (dcera bohatého brémského obchodníka) •zemřel 8.července 1938 v Mnichově GUSTAV PAULI - studia •studoval dějiny umění v Štrasburku, Lipsku a Basileji •V Lipsku studoval u Antona Springera, v Basileji u Jacoba Burckhardta •studijní cesty do Itálie, Belgie, Holandska •tématem jeho závěrečné práce (1889): Brémské renesanční stavby Kunsthalle Brémy •r. 1887 Kunsthalle plánuje své rozšíření a spolu s tím uznává potřebu vědeckého ředitele sbírky • •r. 1899 Pauli zvolen 1.ředitelem Kunsthalle v Brémách –jeho úkolem: organizace výstav, formou přednášek a psaných aktivit dbát na „umělecké zájmy města“ • – Kunsthalle Brémy •Kunsthalle mělo omezené finanční zdroje, nebylo možné nakupovat staré mistry –Pauli se zaměřil na současné umění •Nakupoval nejnovější umělce a směry – Paula Modersohn Becker (uspořádal její první výstavu), francouzský a německý impresionismus: C. Monet, E. Manet, C. Pissarro, … –moderní galerista •z Brémské Kunsthalle se stala galerie moderního umění Brémský spor umělců •začátek cca 1911, ale počátek lze spojovat i s nástupem Pauliho do funkce ředitele a jeho zájmem o nové směry •začal v brémských kruzích, ale rozšířil se do celého Německa •diskuze o postavení moderního umění •umělci a galeristé se rozdělili na zastánce tradice (historická krajino a portréto malba) a na ty, kteří podporovali moderní umění Brémský spor umělců •r. 1911 – Pauli kritizován za to, že dává přednost zahraničním umělcům před německými •spor se přiostřuje po zakoupení van Goghova obrazu pro brémskou Kunsthalle – Pauli zdůrazňuje jeho jeho historický význam •červen 1911 - Pauli sepisuje: Boj o umění. Odpověď na „protest německých umělců.“ (Im Kampf um die Kunst. Die Antwort auf den „Protest deutscher Künstler“) –reakce na brožuru s názvem Protest německých umělců (C. Vinnen)-kritizováno hlavně odcizení trhu umění a sbírek v Německu •spor skončil bez konkrétních dopadů – nástupce Pauliho na postu ředitele Kunstahlle sbírku rozšiřuje o další impresionisty Kunsthalle Brémy – Pauliho přínos •získal mnoho sponzorů díky muzejním pracím - přednášky, prohlídky s výkladem •1899 založil Sdružení přátel Kunsthalle •rozšiřoval sbírky, zřídil nové výstavní prostory, •1904 senát schvaluje první dotace pro Kunsthalle Brémy –podmínkou je, že sbírky musí být otevřeny všem návštěvníkům •1907 Katalog obrazů a soch Kunsthalle •1908 Ročenka brémských sbírek umění – – • Hamburská Kunsthalle •r. 1914 zde nastoupil jako ředitel po A. Lichtwarkovi •podílí se na jejím rozšíření o novou budovu (otevřena 1919) •sbírku rozšiřuje o nové umělce: O. Kokoschka, F. Marc •při stěhování sbírky do nových prostor dochází k jejímu přeorganizování –seřazeno tak, že lze získat lepší přehled o historickém vývoji malby Hamburská Kunsthalle •organizoval přednášky před výtvarnými díly • •post ředitele musel opustit r. 1933 hlavně z politických důvodů Zdroje informací •knihy: –HORÁČEK Radek, Galerijní animace a zprostředkování umění, Brno, CERM, 1998 •internet: –http://www.hamburger-kunsthalle.de/index.php/history-263.html –de.wikipedia.org/wiki/Gustav_Pauli –http://www.kunsthalle-bremen.de/kunsthalle/ueber-uns/geschichte/gustav-pauli-1899-1914/?ref=gustav +pauli