Alexandra Brabcová • PhDr Alexandra Brabcová studovala na filosofické fakultě university Karlovy v Praze. • V letech 1979 – 1993 pracovala v Národní galerii v Praze - v roce 1991 jako náměstkyně ředitele. • V roce 1992 získala Fulbrigtovo stipendium na studium managementu neziskových organizací ve Smithsonial institution ve Washingtonu. • V letech 1997-2002 vedla pilotní program Brána muzea otevřená Nadace Open Society Fund Praha. • Zaměřuje se na problematiku veřejné role muzeí a revitalizace kulturně-historického dědictví. Je konzultantkou v oblastech projektového managementu, managementu změny a strategického plánovnání. Jako manažerka nebo lektorka se účastnila kulturních vzdělávacích projektů v Česku i na Slovensku například: • Brána muzea otevřená, • Neziskové organizace na cestě do EU, • Bližšie k múzeu, • Muzea tretej generácie Z nich nejvýznamnější je Brána muzea otevřená Brána Muzea otevřená: Brána muzea otevřená je pilotní projekt, který probíhal v letech 1998-2002 Vznikl díky Nadaci Open Society Fund Praha, která zajistila nejen granty, ale také analýzy, strategie vedení a kontrolu celého projektu – tedy zpětnou vazbu Zaměřila se na muzea financovaná z veřejných prostředků a to konkrétně malá muzea regionálního charakteru, ne velká a národní. Programu se zůčastnilo 40 pracovníků z regionálních a městských muzeí. V těchto muzeích zastávali různé funcke, měli různé vzdělání ,věk a kompetence, společná jim byla motivace a profesně občanské postoje, díky nimž se do projektu zapojili. Cíle projektu: • Změnit návštěvníka z pasivního nákupce lístků na konkrétní osobnost, která je klientem se specifickými potřebami • Uspokojovat rozličné požadavky těchto klientů – tj. práce s menšinami, postiženými, místními spolky. • Rozvíjení vzdělávací funkce muzea, představit muzeum jako instituci, která zprostředkovává lidem jejich minulost i současnost • vytváření vztahu muzea a místního společenství a působení muzea v rámci občanské společnosti „…vytvořit model a položit systémové základy veřejné role muzea v místním společenství“ [1]str.(15) • Projekt sestával z teoretického vzdělávací semináře a grantového programu (který poskytl prostředky pro realizaci konkrétních animačních programů) • Účastníci si měli osvojit schopnost organizace; propagace; realizace a žádání o dotace • Důraz byl kladen nejvíce na realizace animačním programů • Projekt zakládal i na sdílení zkušeností účastníků • Díky grantovému systému měla nadace možnost analýzy a monitorování projektů Zásady Brabcové pro galerijní pedagogiku: V rámci seminářů k projektu formovala PhDr. Brabcová svá stanoviska a cíle v oblasti galerijní pedagogiky „Muzea mohou odpovědět na měnící se potřeby lidí tím, že naleznou své místo v učící se společnosti 21.století,v níž se vzdělávání a informace stávají klíčovým kapitálem“ A.Brabcová; [1]str.26 • Prosazuje vnímání muzea jako vzdělávací instituce - ne jako statické výstavní prostory • Jako problém chápe přístup muzea, které sebe samo představuje jako „elitní“ instituci pro „intelektuální“ vrstvu a vylučují tak většinu, která se neorientuje v kulturních a historických souvislostech • Každá expozice by měla obsahovat vzdělávací prvky, s přihlédnutím na konkrétní znalosti a potřeby cílové skupiny návštěvníků • Nutné je začlenění profese pedagogického pracovníka do muzejního týmu a dodání jeho práci dostatečné vážnosti Vztah Škola – Muzeu Dohoda školy a muzea musí být oboustranně výhodná (ne za cenu bezplatných programů pro školy) Vztah škola – muzeum je třeba dlouhodobě budovat Je třeba aby: • škola objevila a rozpoznala vzdělávací a výchovnou hodnotu muzea pro své vzdělávací záměry • se v muzeu odehrávali aktivity, které škola nemůže nabídnout nebo zajistit • návštěva muzea byla zahrnuta do výukového programu každé školy (zatím se zpravidla nachází v kategorii školních výletů) • návštěva muzea byla ve spolupráci s muzeem předem koncepčně připravena tak, aby mohla být co nejefektivněji využita • škola pomohla vybrat adekvátní část expozice nebo výstavy (návštěva celého muzea, nebo příliš rozsáhlé výstavy se mine účinkem) • po návštěvě muzea následovaly aktivity ve škole, zamyšlení nad smyslem předmětu návštěvy • škola poskytla navštívenému muzeu zpětnou vazbu • škola žáky na návštěvu muzea připravila (s ohledem na ostatní návštěvníky je mimo jiné zapotřebí poučit děti o vhodném chování) Pro dospělé: • Aktivní programy pro dospělé jsou obecně méně frekventované, než programy pro děti. • Při práci s dospělými je dobré navázat na roli muzea ve vytváření místního společenství (Ačkoliv v současné době není spolkový život v Česku obvyklý, lze navázat na tradici první republiky a tradicionalistické spolky jako sokolové, myslivci…) • Doporučuje komunikaci formou příběhu – navázání na lidové tradici kraje, svátky, oslavy • Na rozdíl od dětí se učí jeden od druhého • Mají nezbytnou potřebu propojit nové myšlenky s tím, co už vědí, a učí se mnohem rychleji, než děti • Na rozdíl od dětí jsou zodpovědní za svůj život, ve vzdělávacím procesu se však nepředpokládá, že si své vlastní vzdělávání vezmou na starost • Jsou ochotni pustit se do učení, pokud doufají, nebo očekávají, že jim to v životě pomůže fungovat efektivněji nebo si života víc užívat • Jsou orientováni na učení,které má těžiště v životě (problémy života, úkoly, situace), zatímco děti jsou orientovány na učení, jež má těžiště v předmětech (tj. získání dostatečných znalostí pro postoupení do dalšího ročníku) Charakteristiky muzea orientovaného na veřejnost: • Reflektuje současné vzdělávací teorie a způsoby komunikace, uplatňuje je při přípravě výstav a programů, získává zpětné vazby od svých uživatelů a bere jev úvahu • Ví, kdo jsou jeho návštěvníci, rozumí potřebám a zálibám různých skupin obyvatelstva, zajišťuje možnost uplatnění různých učebních stylů v muzeu • Buduje dlouhodobý a důvěryhodný vztah se všemi vrstvami v místním společenství, navazuje kontakt i s těmi, kteří do muzea nechodí, aby identifikovalo bariery, které jim v tom brání • Snaží se o to, aby komunita byla zastoupena v radě muzea a společnosti přátel muzea Charakteristiky muzea zaměřenéhona učení: • Muzeum poskytuje přímou zkušenost s daným předmětem ve vhodném kontextu • Muzeum usnadňuje dobrovolný, vysoce osobní a aktivní styl učení • Muzeum usnadňuje a podporuje sociálně orientované učení napříč generacemi Shrnutí: • Alexandra Brabcová je jednou z průkopnicí galerijní pedagogiky v České Republice • Díky programu Brána Muzea Otevřená byla vytvořena rozsáhlá síť kontaktů a vztahů muzeí, galerií, škol a spolků • Zásady pro galerijní pedagogy definované PhDr. A. Brabcovou jsou jasné a logicky strukturované a vhodné pro sebevzdělávání muzeí i pedagogů Literatura: • [1] Brána muzea otevřená; Průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea; Brabcová, Alexandra, JUKO, Náchod; ISBN 80-86213-28-5 • http://www.openthinktank.cz/rezervace/osobnost/66; Osobnost; Alexandra Brabcová; 3. 11. 2011