BcA. Martina Lišková 397154 Historie a teorie galerijní pedagogiky GP3MP_HTGP Podzim 2011 vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková žnarozen 27. 3. 1961 v Praze žje kritik umění žbyl náměstkem ředitele Národní galerie v Praze žvedl sbírku mimoevropského umění žpřednáší ve Spojených státech ždělá výstavy žpublikuje v předních kunsthistorických časopisech žletos dostal jako první Evropan Porterovu cenu (USA) za nejlepší studii pro autora do pětatřiceti let ž (dílo zaměřené na Terakotovou armádu v čínské hrobce) ž ž„Muzea mě fascinují“ Ladislav Kesner – cit.2011 žvliv na něj měli i jeho rodiče, kteří jsou teoretici umění ž žstudium na filozofické fakultě mu umožnilo napsat svoji diplomovou práci o umění, kde poprvé začal nad uměním více přemýšlet a přirostlo mu k srdci žorientace spíše na orientální umění kvůli malému zájmu ostatních teoretiků ž žzabývá se jak českými muzei tak i zahraničními, ž díky kterým se setkává se světovou špičkou ž a posunuje se dál ž žv současné době učí Seminář dějin umění na Filosofické fakultě Arne Nováka, Masarykovy Univerzity v Brně, kde ž působí jako docent ž ž ž „U nás jsou dějiny umění nepřirozeně uzavřeným oborem, který si pečlivě střeží své hranice. Operuje na základě ustaveném v devatenáctém století - historik umění je autoritativním vykladačem nadčasových, nezpochybnitelných hodnot, tedy tradičního kánonu západního umění, aniž by si příliš připouštěl otázky, jak takové hodnoty vznikly, proč přehlíží jiné, vizuálně neméně zajímavé objekty. A muzeum je u nás chápáno především jako určitý depozitář děl minulosti“. ž ž ž ž ž ž http://www.jedinak.cz/stranky/txtkesner.html žrozdílný přístup k návštěvníkovi ž žv USA se snaží více zaměřit na společnost a hledají tak společný přínos pro návštěvníka ž žvyjímečný zážitek – divák se bude vracet ž žmnoho lidí chodí do muzea jen z prestiže ž „Byl jsem v Louvru“ ž ž ž „Muzeum je také veřejným prostorem, kde se dá realizovat spousta aktivit -- příjemně popít, navázat známost, ale třeba i jen se ohřát v krásném prostředí. Všechny tyhle role nelze podceňovat. Ale hlavním důvodem návštěvy muzea by měl být jedinečný zážitek ze setkání s dílem“. ž ž ž http://www.jedinak.cz/stranky/txtkesner.html žMuzeum umění v digitální době ž žVizuální teorie ž žNejstarší čínské umění ve sbírkách Národní galerie v Praze ž - Lubor Hájek, Národní galerie v Praze ždůvodem pro vznik této knihy, byl především impuls projektu na kterém pracoval a kde se zabýval problémem prezentování výtvarného díla v muzeu ž žzúročil zde nemalé zkušenosti z působení v národní galerii v Praze , ale také ze zahraničí ž žkniha je především o vnímání a prožívání umění ž žpodle autora je hlavním posláním muzea umění nejen opatrování, zkoumání a vystavování výtvarných děl, ale především starost o to, jak je zprostředkovat divákům a jak obohatit jejich vnímání. Muzeum by mělo naučit návštěvníka vizuální gramotnosti, mělo by se starat o to aby se umění „otevřelo“ veřejnosti a bylo pro ně čitelné ž ž žodhaluje rozdíly návštěvnosti kde třeba srovnává Ermitáž a National gallery v Londýně ž ž žtaké se zabývá tím, co všechno na návštěvníka působí jak v muzeu, tak ještě před jeho vstupem ž ž žrozebírá zde také etapy vnímání diváka a díla. Kde říká, že divák u jednoho díla vydrží 1,6 sekundy ž ž žpo dlouhém zkoumání a přemýšlení se musel zabývat i jednoduchými otázkami co je to umění a muzeum, kde se rozepisuje v první kapitole ž ž „V současnosti dochází k prolínání dvou světů: světa umění v muzeu a okolním běžným prostředím veřejnosti. Tak se do muzea dostávají díla, která bychom původně mohla najít třeba na ulici (např. plakát). Termín virtuální svět je zcela běžně užíván, ale stále ještě neovlivňuje naši vizuální kulturu natolik jako třeba televize či fotografie. Hlavní složkou ovlivňující viz.kulturu je vysoký objem a rychlost proměny obrazů. Důležité je, že tyto obrazy nejsou statické ale rychle se měnící (tedy televize,video..). Muzeum musí tyto fakta brát v úvahu a počítat s nimi při tvorbě výstav či expozic“. žhttp://casopis.eduart.cz/articles.asp?ida=22&idk=63 ž žhttp://www.jedinak.cz/stranky/txtkesner.html ž žhttp://bestbuydoc.com/cs/doc-file/8246/ladislav-kesner-muzeum-um%C4%9Bn%C3%AD-v-digit%C3%A1ln%C3%A D-dob%C4%9B.html ž ž ž