Yvona Ferencová ferencova5.jpg Bc. Jitka Burdová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Podzim 2011 Vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková Yvona Ferencová (*1962) 1980 – 1987 Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity 1998 – 2005 Moravská galerie, oddělení práce s veřejností, správce Kolekce uměleckých děl pro nevidomé a slabozraké 2006 – 2011 Vedoucí oddělení moderního a současného umění MG Od 2004 oddělení moderního a současného umění, kurátor sbírky (malba, socha) 2009 titul Ph.D. – disertační práce: Apozice obrazu -"metoda kruhové oscilace a její uplatnění při zprostředkování současného umění veřejnosti“ ferencova4 kopie.jpg Publikace § Apozice obrazu. Brno: Nakladatelství Pavel Křepela 2009. Katalogy k výstavám, např.: § … a nezapomeňte na květiny. Brno: Moravská galerie v Brně, 2010. § Dominik Lang, Pohled pro diváka. Brno: Moravská galerie v Brně, 2010. § Kateřina Šedá, Každej pes jiná ves. Brno: Moravská galerie v Brně, 2007. big_92601.jpg Ocenění § 2001 první cena ministra kultury ČR v kategorii učebnice a pomůcky v soutěži Nejkrásnější kniha roku 2001 za katalog k výstavě Možná sdělení Přednášky a workshopy pro Radu galerií ČR, Národní galerii v Praze, VŠUP Zlín, Národnú galériu v Bratislavě, Univerzitu Karlovu v Praze aj. Letní výtvarná sympozia , např. v Galerii Sýpka u Vlkova. Projekty pro nevidomé a slabozraké návštěvníky galerie – Možná sdělení, Neviditelná příčina. ferencova2 kopie.jpg Zprostředkování umění Ve stále větší míře sehrávají důležitou roli galerijní pedagogové, jejichž úkolem je ukázat návštěvníkům cestu k autentickému vnímání uměleckého díla, umožnit jim co nejhlubší prožitek umění a také muzeu připravovat potenciální stálé návštěvníky. (…) Nikdo doposud nestanovil měřítka vymezující ani nikterak omezující jejich činnost. O to více však záleží na jejich osobnosti, zájmech, vnímavosti, na jejich tvořivých schopnostech, zkušenostech, ochotě přijímat nové podněty, sebevzdělávat se.¹ Kvalitní příprava je nezbytným předpokladem pedagogovy práce.² Lektor vstupuje do role provázejícího. Má rozumět, účastnit se programu spolu se svými svěřenci, inspirovat a povzbuzovat, ne však kontrolovat a hodnotit. (…) Učí jakoby mimochodem.³ ferencova3 kopie.jpg Metoda kruhové oscilace Zprostředkováváme-li umělecké dílo druhým, měli bychom vždy ponechat dílu dostatek prostor k jeho vlastnímu působení, otevřít sebe i druhé dílu, abychom mohli přijímat, co samo nabízí.⁶ Naučit vidět oči i mysl, to je základní úkol pedagogů.⁵ § „ (…) kroužením kolem ohniska, hledáním i v poměrně vzdálených sférách napříč obory, se přibližujeme dílu, k němuž se vše vztahuje.“⁴ § ponechání prostoru účastníkům, kteří skrze dílo poznávají sebe sama § vede ke kreativitě, vytvoření vlastního názoru § dialog § nejdůležitější je účastník Lektor: § stojí v ústraní, ale přitom ovlivňuje průběh § otevřený § spontánní § empatický § schopný improvizovat Konkrétní příklad použití metody kruhové oscilace 10028--Claude-Monet--Damy-v-kvetinach.jpg Claude Monet, Dámy v květinách (1875), Veletržní palác Národní galerie, Praha ferencova4 kopie.jpg Claude Monet, Dámy v květinách – popis programu „Barevné proměny“ § podrobná příprava lektora, seznámení se s dílem ze všech hledisek (obsah, kontext, mimoumělecké přesahy) § určení cíle a tvaru programu Vlastní program: § vstupní dialog - stimulační impulz – různé světelné jevy (slunce, hvězdy, duha, červánky, stín,…) § smyslové poznání – pozorování optických jevů v blízkém okolí, barevné nuance stínů § vizuální zkušenost – simulace změn světelných podmínek pomocí barevných fólií (aditivní a substraktivní míšení) § paměť jako prostředek poznávání – tvorba obrazu – účastníci tvoří obraz části dne některého ročního období podle vlastní volby pomocí archů transparentních barevných papírů, následuje prohlídka vytvořených kompozic § rozumové poznání – před originálem obrazu, analýza díla účastníky, závěrečná diskuze § program je možné rozvinout představením děl umělců pracujících s čistou barvou (Mark Rothko, Jackson Pollock,…) Přestože v něm (programu) není použita metoda kruhové oscilace ve všech jeho částech, je patrná zvláště v úvodní části.⁷ Letní výtvarná sympozia § týdenní setkávání konaná v návaznosti na aktuální výstavy současného umění Sebevědomí tvůrčího projevu dětí, bezprostřednost kontaktů s umělci, kdy přednášky spojené s workshopy získaly podobu přátelských setkání, pozorování jevů v přírodě přirozeně související s potřebou objevovat sympozium přetvořily v pouhé bytí v krajině a na místě. „Pouhé“ ne ve smyslu pejorativním, ale jako nejvzácnější výtěžek celé akce.⁸ Příklad – Galerie Sýpka u Vlkova – téma Světlo 1.Oheň (zapalování ohňů, kresba ohněm, uhlíky, světla na vodní hladině,…) 2.Čas (sluneční hodiny, fotodokumentace cyklu rozvíjení květin,…) 3.Světlo a tma (prozařování, fotografování stínů a světelných projekcí,…) 4.Voda (fotografování pod hladinou, objekty z igelitů a vody,…) 5.Barokní architektura a světlo (návštěva barokních kostelů s výkladem) 6.Slunce ( přednáška o Slunci, pozorování slunečních skvrn dalekohledem,…) 7.Hvězdy a měsíc (noční pozorování, pokusy s plastovými polokoulemi,…) ferencova3 kopie.jpg ferencova5.jpg Práce galerijního pedagoga je úzce spjatá s objevováním. Touha proniknout k podstatě díla je motor, který ho udržuje ve stálém napětí tvůrčího hledání. (…) Je hledačem, uvaděčem, průvodcem a divákem zároveň.⁹ Citace ¹ Ferencová, Yvona. Apozice obrazu. 1. vyd. Brno: Pavel Křepela, 2009. s.9. ISBN 978-80-86669-12-0 (brož.) ² Ferencová, Yvona. Apozice obrazu. 1. vyd. Brno: Pavel Křepela, 2009. s.16. ISBN 978-80-86669-12-0 (brož.) ³ Ferencová, Yvona. Apozice obrazu. 1. vyd. Brno: Pavel Křepela, 2009. s.16. ISBN 978-80-86669-12-0 (brož.) ⁴ Ferencová, Yvona. Apozice obrazu. 1. vyd. Brno: Pavel Křepela, 2009. s50.. ISBN 978-80-86669-12-0 (brož.) ⁵ Ferencová, Yvona. Apozice obrazu. 1. vyd. Brno: Pavel Křepela, 2009. s.48. ISBN 978-80-86669-12-0 (brož.) ⁶ Ferencová, Yvona. Apozice obrazu. 1. vyd. Brno: Pavel Křepela, 2009. s.47. ISBN 978-80-86669-12-0 (brož.) ⁷ Ferencová, Yvona. Apozice obrazu. 1. vyd. Brno: Pavel Křepela, 2009. s.59. ISBN 978-80-86669-12-0 (brož.) ⁸ Ferencová, Yvona. Apozice obrazu. 1. vyd. Brno: Pavel Křepela, 2009. s.81. ISBN 978-80-86669-12-0 (brož.) ⁹ Ferencová, Yvona. Apozice obrazu. 1. vyd. Brno: Pavel Křepela, 2009. s.170. ISBN 978-80-86669-12-0 (brož.) Literatura § Ferencová, Yvona. Apozice obrazu. 1. vyd. Brno: Pavel Křepela, 2009. 183 s. ISBN 978-80-86669-12-0 (brož.) § Moravská galerie v Brně [online]. Brno: 2010 [cit. 2011-12-O6]. Yvona Ferencová. Dostupné z WWW: http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/veda-a-vyzkum/odborne-zivotopisy-kuratoru -mg/ferencova.aspx.