Tematické okruhy a otázky ke státní závěrečné zkoušce z oboru galerijní pedagogika a zprostředkování umění: A. Teorie a dějiny výtvarného umění se zaměřením na galerijní pedagogiku a zprostředkování umění B. Teorie a metodika galerijní pedagogiky 1.A. Výtvarné umění jako společenský fenomén v minulosti a současnosti, příklady výrazných přelomů ve společenském působení umění. B. Zprostředkování umění jako průvodní princip existence umění – od nejstarších počátků do 19. století (příklady aktivit i jednotlivých institucí). 2.A. Principy mezioborovosti v současném umění a jeho zprostředkování. Pozice umělce, kurátora a galerijního pedagoga. B. Počátky galerijní pedagogiky, výchozí názory a přístupy k otázce zprostředkování umění, výrazné osobnosti (přelom 19. a 20. století, další vývoj přibližně do 80. let 20.století). 3.A. Výtvarný projev jako komunikace, komunikativní prvky umělecké tvořivosti člověka, společenská funkce umění v minulosti a současnosti. B. Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění, úloha a pozice vzdělávacích oddělení v muzeích a galeriích, vztah školy a výstavní instituce. 4.A. Komunikační přínos mezinárodních přehlídek výtvarného umění, výtvarné soutěže a zakázky, institucionalizace umění a uměleckého provozu (muzea, časopisy, granty aj). B. Edukativní aspekty zprostředkování umění v muzeích a galeriích, „výuka“ před obrazy, galerijní animace jako vzdělávací proces (teorie, příklady z minulosti, současnost). 5.A. Základní výtvarné obory (volné a užité umění, socha, malba a jiná média), jejich dřívější i současné vzájemné vztahy a postavení v současném umění i na uměleckých školách. B. Tendence k mezioborové spolupráci na základních uměleckých školách. Dvouoborové a víceoborové projekty. 6.A. Interpretace výtvarného díla jako komunikativní proces. Výtvarná interpretace v umění moderny a postmoderny, příklady výrazných umělců a jejich děl. B. Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. 7.A. Výstava jako součást uměleckého provozu, role kurátora, architekta a výtvarného pedagoga při tvorbě výstavy. Významné mezinárodní přehlídky v České republice. B. Výtvarná interpretace jako součást výtvarné pedagogiky ve škole a v galerii. Individuální a kolektivní práce, trvalost a pomíjivost výsledků tvorby. 8.A. Principy komunikace muzea umění s veřejností, oddělení pro veřejnost, internetová prezentace, kontakt se sdělovacími prostředky, spolky přátel aj. B. Významné tendence v současné muzejní a galerijní pedagogice, příklady z domácích i zahraničních institucí. 9.A. Doprovodné tiskoviny k výstavě I – pozvánka, plakát, tisková zpráva, anketní a interpretační tiskoviny, soutěže, pracovní sešity aj. B. Princip individuální a kolektivní práce v muzeu umění, ochrana exponátů. 10.A. Doprovodné tiskoviny k výstavě II – popisky a informační texty pro návštěvníky v prostoru výstavy, informační grafika muzea umění, tvorba a koncepce katalogu. Příklady katalogů významných mezinárodních i domácích akcí. B. Besedy o umění ve výtvarné pedagogice druhé poloviny 20. století a v současném pojetí. 11.A. Umění akce v posledních desetiletích 20. století a interaktivní i akční principy v umění současnosti. Osobnosti světového i současného umění. B. Výtvarný ateliér v muzeu, výtvarný umělec v roli animátora, vícedenní a pobytové ateliéry. Příklady ze zahraničí i z českých galerií a muzeí. 12.A. Aktivismus ve výtvarném umění současnosti, skupinové aktivity, public art, kolaborativní projekty, umělecký projev a morální či zákonné normy. B. Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže. Proměny pojetí práce s materiálem ve výtvarné pedagogice posledních čtyř desetiletí. 13.A. Akce, performance, objekt, instalace a osobité okolnosti prezentace těchto projevů v galerii i ve veřejném prostoru. B. Některé aktuální umělecké směry a jejich ohlas ve výtvarné pedagogice – public art, graffiti, net art, digitalizace ve volném umění. 14.A. Významné osobnosti české malby posledních desetiletí, rozdíly mezi generací Tvrdohlavých a dnešní nejmladší generací, příklady osobností s mezinárodním ohlasem. B. Možnosti a limity využití malířských postupů v galerijní pedagogice, materiálové a technické vybavení dětského ateliéru. 15.A. Umělec v pozici kurátora, české galerie s kurátorskými aktivitami umělců, úloha soukromé galerie, výrazné české i zahraniční soukromé galerie posledních desetiletí. B. Školy se speciálním zaměřením a možnosti jejich kontaktů s výtvarným uměním a výstavními institucemi, zprostředkování umění pro znevýhodněné skupiny. 16.A. Filozofie, ekologie, environmentalismus a politika v současném výtvarném umění, veřejná angažovanost umělců, příklady z minulosti i současnosti. B. Spolupráce výtvarného pedagoga s vyučujícími jiných předmětů a s galerijními pracovníky. Vzájemné vazby výtvarného a literárního projevu. 17.A. Vývojové etapy a osobnosti světového a českého elektronického umění. B. Využití elektronických médií v tvorbě a realizaci doprovodných galerijních aktivit, tvorba interaktivních programů, jejich vztah ke klasickým výtvarným technikám. 18.A. Proměny figurálního a figurativního projevu v umění posledních desetiletí, příklady výrazných figuralistů světové i domácí scény. B. Možnosti figurálního zobrazení v podmínkách galerijní pedagogiky. Možnosti a limity principu tělovosti ve výtvarném, hudebním či dramatickém projevu. 19.A. Veřejná správa a výstavní instituce, financování muzea umění v českém prostředí a v zahraničí, sponzoring a mecenášství, společenská a ekonomická pozice městské galerie. B. Principy tvůrčího psaní a dramatické výchovy v galerijních animacích a dalších doprovodných programech v muzeu umění. 20.A. Čeští sochaři posledních čtyř desetiletí. Klasické sochařství a současnost. B. Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla.