PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA 2011 P9 Individuální učební plán Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D Individuální vzdělávací plán – IVP  Závazný dokument pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb  pracovní materiál pro individuálně integrovaného žáka, žáka s hlubokým mentální postižením, případně pro žáka skupinově integrovaného nebo pro žáka speciální školy.  vyplývá z vyhlášky č. 147/2011 (73/2005)  materiál mezi: učitelem–žákem-rodičem-vedením školypracovníkem PPP, SPC, jiným odborníkem  „živý dokument“- mění se v průběhu roku podle potřeby  charakter smlouvy Vyhláška č. 147/2011 (doplnění vyhlášky č. 73/2005) o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných Individuální vzdělávací plán – IVP  Závazný pracovní materiál pro individuálně integrovaného žáka, žáka s hlubokým mentální postižením, případně pro žáka skupinově integrovaného nebo pro žáka speciální školy. Individuální vzdělávací plán – IVP Vychází ze:  ŠVP školy,  závěrů speciálně pedagogického vyšetření  psychologického vyšetření školským poradenským zařízením  doporučení praktického lékaře pro děti a dorost nebo odborného lékaře  dalšího odborníka  vyjádření zákonného zástupce žáka Individuální vzdělávací plán – IVP  Je součástí dokumentace žáka  Má následující roviny: a) obsah vzdělávání b) rozsah c) proces d) personální e) ekonomická Individuální vzdělávací plán – IVP Obsah vzdělávání  Cíl vzdělávání  Časové a obsahové rozvržení rozvoje kompetencí  Závěry speciálně pedagogických , popřípadě psychologických vyšetření Individuální vzdělávací plán – IVP Proces  Volba pedagogických postupů  Způsob hodnocení  Seznam kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, didaktického materiálu Individuální vzdělávací plán – IVP Personální zajištění  potřeba dalšího pedagogického pracovníka nebo osoby, rozsah účasti  jmenovité určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se kterým bude škola spolupracovat při zajišťování speciálních vzdělávacích potřeb žáka Individuální vzdělávací plán – IVP Ekonomické zajištění Předpokládané navýšení finančních prostředků nad rámec státního rozpočtu Individuální vzdělávací plán – IVP  Zpravidla je vypracován před nástupem žáka do školy, nejpozději do 1 měsíce po nástupu žáka nebo zjištění speciálních vzdělávacích potřeb Individuální vzdělávací plán – IVP  Odpovědnost za zpracování: ředitel školy  Vypracovává se ve spolupráci se školským poradenským zařízením a zástupci žáka  Ředitel školy seznámí s IVP zákonné zástupce, stvrdí podpisem  Školní poradenské zařízení sleduje a dvakrát ročně vyhodnocuje dodržování IVP a poskytuje žákovi, škole i rodičům poradenskou podporu IVP – co předchází?  Diagnostika žáka učitelem  Rozhovor s ostatními pedagogy  Rozhovor s rodiči, zjištění výsledků  Doporučení rodičům k vyšetření dítěte, předání kontaktů na odborná pracoviště. Návštěva PPP, SPC, lékaře je věcí svobodného rozhodnutí rodičů. Předání výsledků škole je věcí rodičů.  Učitel zpracuje vstupní dotazník pro odborné pracoviště  Probíhá vyšetření, obdrží-li škola výsledky IVP IVP - Podklady z odborného pracoviště  Přesné vyjádření, zda je dítě doporučováno k integraci – druh a stupeň zdravotního postižení dítěte  Stanovit platnost posudku  Požadavek na rozsah individuální práce  Požadavek, zda se vyžaduje snížený počet žáků ve třídě  Vyžaduje-li práce s žákem speciální pomůcky, materiál  Vyžaduje-li integrace osvobození z nějaké činnosti  Jméno pracovníka SPC, PPP  Vyžaduje-li integrace žáka asistenta IVP – tvorba učitelem  Učitel vychází z podkladů odborného pracoviště  Vychází ze své diagnostické činnosti ve třídě  Plán se zpracovává pro oblasti, kde handicap výrazně projevuje  IVP zpracovává vyučující daného žáka  Při zpracování je nutné se stále držet linie: cíle- reedukace – výstupy za respektování dítěte a rozvoje jeho sebeúcty  S plánem seznámit ostatní vyučující  Seznámit zákonné zástupce  Podepsat: učitel,vedení školy, pracovník SPC, PPP, zákonný zástupce IVP – zřetel k:  Dlouhodobým cílům (přechod do 1. ročníku ZŠ)  Střednědobým cílům  Krátkodobým cílům - na které kompetence se zaměřit, provádět zpětnou vazbu, užívat formativní hodnocení LITERATURA  Školský zákon 561/2004 Sb., §16 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami  Vyhláška 73/2005 Sb. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných  ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2007. 9788073673260