Rozvoj matematických představ 1. Helena Durnová říjen 2011 Přehled okruhů - RMP 1 1. Výrok. Negace výroku. Složené výroky (logické spojky: konjunkce, disjunkce, ostrá disjunkce, implikace, ekvivalence). Výroková forma. Výroková formule, pravdivostní ohodnocení výrokových formulí. Kvantifikované výroky: obecný a existenční kvantifikátor, negace kvantifikovaných výroků. 2. Množina. Podmnožina. Doplněk množiny. Sjednocení dvou množin. Průnik, rozdíl, symetrický rozdíl dvou množin. Využití množinových diagramů k řešení úloh. Kartézský součin dvou množin. 3. Binární relace z množiny do množiny. Binární relace na množině, Uspořádání množiny. Ekvivalence na množině a rozklad množiny. Zobrazení z množiny do množiny. Typy zobrazení: prosté, vzájemně jednoznačné. 4. Přirozená čísla: zavedení a základní vlastnosti. Operace s přirozenými čísly. Vytváření pojmu přirozeného čísla. Přirozená čísla a předškoláci. V následujícím textu najdete stručné shrnutí látky a příklady k procvičení, Hvězdičkou (*) jsou označeny obtížnější příklady. 1 Literatura Základní: 1 Růžena Blažková: Rozvoj matematických pojmů a představ u dětí předškolního věku. http://is.muni.cz/elportal/?id=893208 Doporučená: 2 Blažková, Růžena - Matoušková, Květoslava - Vaňurová, Milena: Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. Č. 1. 1. vyd. Brno: UJEP Brno, 1987. 97 s. 3 Hejny, Milan - Stehlíková, Naďa, Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 1999. 123 s. ISBN 80-86039-98-6. 4 Hejny, Milan - Kuřina, František. Dítě, škola a matematika .-konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 187 s. ISBN 80-7178-581-4. 5 Blažková, Růžena - Matoušková, Květoslava - Vaňurová, Milena. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002. 84 s. ISBN 80-210-3022-4. 6 Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala, eds., Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178-585-7. 7 Blažková, Růžena - Matoušková, Květoslava - Vaňurová, Milena, Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, edice pedagogické literatury, 2007. 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. 8 Drábek, Jaroslav - Viktora, Václav, Základy elementární aritmetiky: pro učitelství 1. stupně ZS a. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 223 s. 2 Kapitola 1 Výroky Definice 1 Výrok je tvrzení, o němž má smysl prohlásit, že je pravdivé nebo že pravdivé není. Negace výroku A: —*A Konjunkce (A a zároveň B): A A B Disjunkce (A nebo B): AVß Implikace (když A, pak B): A B Ekvivalence (A právě tehdy když B): A 44> B Tautologie: výrok, který je vždy pravdivý Kontradikce: výrok, který není nikdy pravidvý Tabulka pravdivostních hodnot složených výroků A B A V B A A B A B A^ B 1 1 1 1 1 1 1 0 1 0 0 0 0 1 1 0 1 0 0 0 0 0 1 1 Příklad 2 Uveďte příklad jednoduchého výroku. Příklad 3 Uveďte příklad složeného výroku - konjunkce. Příklad 4 Uveďte příklad složeného výroku - disjunkce. Příklad 5 Uveďte příklad složeného výroku - implikace. Příklad 6 Uveďte příklad složeného výroku - ekvivalence. Příklad 7 Vyslovte negace předchozích výroků. Příklad 8 Uveďte příklad výroku, který je vždy pravdivý (tautologie). Příklad 9 Uveďte příklad výroku, který nikdy není pravdivý (kontradikce). 3 Příklad 10 Napište negace následujících výroků: 1. Neexistují neomylní učitelé. [Existuje alespoň jeden neomylný učitel.] 2. Každý učitel je omylný. [Alespoň jeden učitel je neomylný.] 3. Žádný učitel není neomylný. [Alespoň jeden učitel je neomylný. (Všimněte si, že předchozí tři výroky jsou stejné.)] 4. Jen omylní lidé jsou učitelé. [Alespoň jeden neomylný člověk je učitelem.] 5. Žádný učitel není omylný. [Existuje alespoň jeden omylný učitel.] 6. Existují omylní učitelé. [Všichni učitelé jsou neomylní.] 7. Jen ti lidé, kteří jsou učiteli, mohou být omylní. [Existue alespoň jeden člověk, který není učitelem a je omylný.] 8. Nejen omylní lidé jsou učiteli. [Žádný neomylný člověk není učitelem.] Příklad 11 Sestavte tabulku pravdivostních hodnot následujících složených výroků: (D) -i(A => -.£) =>- -.(-.£ V -iA) (E) -n(AV^B) => n(AAB) (F) -<(A V B) A (-iA => B) (G) (AVB)AC (H) (AAC)VB (J) [(A VB)AC]^[(AACV B)] (K) A^{B^ --C) (L) -.(BAC) (M) [A =>■ (B =>■ --C)] O HB A C)] (N) [(A => B) A B] => A (P) -i(A V B) (nAAnB) (Q) A => (-iA => B) 4 Řešení: A B c D E F G H J K L M N p Q 1 1 1 1 1 0 1 1 1 0 0 1 1 1 i 1 0 1 1 1 0 1 1 1 1 1 1 1 1 i 1 1 0 1 1 0 0 1 1 1 1 1 1 1 i 1 0 0 1 1 0 0 0 1 1 1 1 1 1 i 0 1 1 1 1 0 1 1 1 1 0 0 0 1 i 0 0 1 1 1 0 0 0 1 1 1 1 1 1 i 0 1 0 1 1 0 0 1 1 1 1 1 0 1 i 0 0 0 1 1 0 0 0 1 1 1 1 1 1 i Příklad 12 Napište negace následujících výroků (s kvantifikátory): 1. Všechna zvířata mají čtyři nohy. [Alespoň jedno zvíře nemá čtyři nohy.] 2. Existuje ryba, která mluví. [Žádná ryba nemluví.] 3. Existuje nejméně 5 druhů sladkovodních ryb. [Existují nejvíce 4 druhy sladkovodních ryb.] 4. Aspoň jeden jehličnatý strom na zimu opadává. [Žádný jehličnatý strom na zimu neopadává.] 5. V Evropě rostou alespoň dva druhy borovic. [V Evropě roste nejvýše jeden druh borovice.] 6. Duha obsahuje všechny základní barvy. [Alespoň jedna základní barva není obsažena v duze.] 7. Každou barvu lze namíchat ze základních barev. [Alespoň jednu barvu nelze namíchat ze základních barev.] 8. Všichni ptáci mají právě dvě nohy. [Existuje alespoň jeden pták, který nemá právě dvě nohy (má nejvýše jednu nebo alespoň tři nohy).] 9. Všechny paní učitelky jsou hodné. [Alespoň jedna paní učitelka není hodná.] 10. Týden má (právě) sedm dní. [Týden má nejvýše šest nebo alespoň osm dní.] 5 Kapitola 2 Množiny a operace s nimi Definice 13 Soubor prvků nazýváme množinou. Množiny označujeme zpravidla velkými písmeny latinské abecedy. x je prvkem A: x £ A; A je podmnožinou B: A C B; A je podmnožinou nebo je rovno B: A C B; Sjednocení dvou množin: A U B; Průnik dvou množin: A D B; Rozdíl dvou množin: A \ B; Doplněk množiny A vzhledem k množině M (platí A C M: A = M\A); Kartézský součin dvou množin A, B: AxB (kartézský součin je množina uspořádaných dvojic, v nichž první prvek je z množiny A a druhý prvek z množiny B). Příklad 14 Nechť A = {a,b,c,d,e}, B = {a, e,i, o,u}, C = {b, c, d, f, g}. Uveďte, jaké prvky obsahují následující množiny: 1. A U B 2. AU C 3. B U C 4. A D B 5. A n C 6. Bnc 7. A\B 8. A\C 9. B\C 10. B\A 6 11. C\B 12. C\A 13. A x B 14. AxC 15. B x C 16. B x A 17. C x A 18. C x B 19. A x A 20. B x B 21. C x C Příklad 15 Určete všechny podmnožiny množin A, B a C z předchozího příkladu. Rozhodněte, zda pro množiny A, B a C z předchozího příkladu platí následující tvrzení: 1. A C B 2. B Q C 3. A c B 4. C C B Příklad 16 Ukažte, že platí následující tvrzení (pomocí Vennových diagramů) : 1. A u (B n C) = (A u B) n (A u C) 2. A n (B u C) = (A n B) u (A n C) 3. AUB=ÄÍ15 4. An£ = ÄUB 5. A\(flnC) = (A\B)U(4\C) 6. An(B\C) = (A\C)n(S\(ľ) Příklad 17 Rozhodněte,která z následujících množinových inkluzí platí: 1. A\(B\C)CA\(BUC) 2. A\(BUC) CA\(B\C) [platí 2.] Příklad 18 Rozhodněte, zda platí následující tvrzení: * (A n B) U C = A n (B U C), pokud C C A * A\(JB\C) = (A\JB)\C 7 Kapitola 3 Relace a zobrazení Definice 19 Relací na množině A nazýváme podmnožinu kartézského součinu A x A; tj. prvky relace jsou některé uspořádané dvojice prvků množiny A: RC A x A Vlastnosti relace Relace symetrická: pro Va, b G A platí: (a, b) G R 44> (b, a) G R Relace reflexivní: pro Va G A platí: (a, a) G i? Relace antisymetrická: pokud (a, b) G A A (6, a) G A), pak: a = b Relace tranzitivní: pro Va, b, c G A platí: (a, 6) G R A (b, c) G i? 44> (a, c) G i? Relaci, která je reflexivní, antisymetrická a tranzitivní nazýváme uspořádání. Tuto relaci lze zakreslit hasseovským diagramem. Relaci, která je reflexivní, symetrická a tranzitivní nazýváme ekvivalence. Ke každé ekvivalenci přísluší rozklad. Příklad 20 Relaci na množině A = {1, 2, 3, 4, 5, 6} zadanou výčtem zapište do tabulky a určete, zda je (a) reflexivní, (b) symetrická, (c) antisymetrická, (d) tranzitivní, (e) uspořádání, (f) ekvivalence. V případě, že se jedná o uspořádání, nakreslete hasseovský diagram zadané relace; v případě, že se jedná o ekvivalenci, najděte příslušný rozklad. R = {(1,1), (2, 2), (3, 3), (4,4), (5, 5), (6, 6)}; [reflexivní, symetrická, antisymetrická, tranziivní, uspořádání, ekvivalence, rozklad: jednoprvkové množiny 1,2,3,4,5,6] 8 S = R U {(1,4), (2, 5), (3, 6), (4,1), (5, 2), (6, 3)}; [reflexivní, symetrická, tranziivní, ekvivalence, rozklad: dvouprvkové množiny 14, 25, 36] T = R U {(1,2), (1,3), (1,4), (1,5), (1,6), (2,4), (2, 6), (3, 6)} [reflexivní, antisymetrická, tranziivní, uspořádání ] P = R U {(1,2), (1,3), (1,4), (1,5), (1,6), (3, 2), (4, 2), (5, 2), (6, 2)} [reflexivní, antisymetrická, tranziivní, uspořádání ] Q = R U {(1,6), (2, 6), (3, 6), (4, 6), (5, 6)} [reflexivní antisymetrická, tranziivní, uspořádání] Definice 21 Relace f C A x B se nazývá zobrazením, pokud je každému prvku množiny A přiřazen nejvýše jeden prvek množiny B (tj. žádný prvek množiny A nelze zobrazit na dva různé prvky). Zobrazení se nazývá prosté, pokud má každý prvek množiny B právě jeden vzor; "na", pokud má každý prvek množiny B alespoň jeden vzor; vzájemně jednoznačné, pokud má každý prvek množiny A právě jeden obraz a každý prvek množiny B právě jeden vzor. Příklad 22 Určete, která z následujících zobrazení jsou vzájemně jednoznačná; která jsou prostá; a která jsou 'na'. Nakreslete názorný obrázek. A = {1,2, 3,4}, S = {1,2,3,4,5},/ = {(1,1), (2, 3), (3, 5), (4, 2)} [prosté] A = {1,2, 3}, S = {1,2,3,4},/ = {(1,1), (2, 3), (3, 4)} [prosté] A = {1, 2, 3,4}, B = {a, b, c, d}, f = {(1, d), (2, a), (3, c), (4, b)} [prosté a na, tj. vzájemně jednoznačné] 9 Kapitola 4 Přirozená čísla a operace s nimi Definice 23 Binárni operace + a ■ na množině přirozených čísel N jsou komutativní, tj. platía + b = b + a,a-b = b-a; asociativní, tj. platí a ■ (b ■ c) = (a ■ b) ■ c; Dále platí distributivní zákon: a ■ {b + c) = a ■ b + a ■ c. Příklad 24 Sečtěte následující čísla ve dvojkové soustavě 1. 10101 + 1011 [100000] 2. 10111 + 10101 [101100] 3. 11001 + 10001 [101010] 4. íiiii + iiiii [111110] Příklad 25 Zapište následující čísla vyjádředná římskými číslicemi v poziční desítkové soustavě: 1. XLIII [43] 2. MCM [1900] 3. MDCCCLIV [1854] 4. MXMIX [1999] 5. MDCXVIII [1618] 10