Nedostatky projektů KPV2: Ø Nedostačující provázanost kompetencí – dílčích vzdělávacích cílů – činností Ø Mnoho vzdělávacích cílů Ø Chyběly očekávané výstupy Ø U částečně řízených činností: - chyběly činnosti pro všechny typy inteligencí - nejednoznačné zadání pro děti - evidentně musela být přítomná učitelka - děti nespolupracovaly Ø Evaluace výsledků vzdělávání nebyla prováděna vzhledem k očekávaným výstupům (v kombinované formě) Ø Sebereflexe byla často pouze popisem činnosti dětí nebo učitelky, nebyla provedena vzhledem ke kritériím práce učitelky Nedostatky realizace projektů: Nebyly nabízeny částečně řízené činnosti dvě a více současně, takže se stávalo (při nabídce jedné činnosti a špatné časové organizace či práce s hlasem), že se zapojily všechny (nebo téměř všechny) děti a stala se z ní řízená frontální činnost. Příklad nevhodné částečně řízené činnosti: Název činnosti: Příběh Typ inteligence: verbální Pomůcky: kniha Organizace: Čtení příběhů z knihy „Včelí medvídci od jara do zimy“ Zadání pro děti: Děti, teď si přečteme jednu pohádku a pak si o ní budeme vykládat. Tak a jak si myslíte, že pohádka dopadla? (může být s otevřeným koncem, který si děti domyslí) Pozn. U činnosti musí být přítomná učitelka (četba a následný rozhovor), děti společně nic netvoří (nespolupracují). Příklad dobře připravené částečně řízené činnosti: Název činnosti: Sestavování obrázku „Jsme kamarádi a máme se rádi“ Typ inteligence: prostorová Pomůcky: rozstříhané obrázky (s tématem Kamarádi), papíry, lepidlo, pastelky Organizace: děti si vyberou z obálek s rozstříhanými obrázky, sestaví je, nalepí a vybarví Zadání pro děti: „Děti, mám tu obrázky a ty jsou smutné, protože je někdo rozstříhal. Najděte si kamaráda a zkuste je znovu sestavit.“ Příklad sebereflexe, která není sebereflexí, ale popisem činnosti dětí: Na dětech bylo možné pozorovat zaujetí, zodpovědnost a radost ze hry. Děti mezi sebou komunikovaly bez zábran. V některých okamžicích nabyla verbální komunikace prudšího charakteru. Děti se však dokázaly mezi sebou dohodnout. U některých se projevovala silná dominance a řídící schopnost. Méně dominantní děti ukázaly, že umí být tolerantní a respektovat druhé. Pozn. Často šlo o téměř stránkový popis celé činnosti, včetně toho, co řekla a udělala učitelka. Sebereflexe má hodnotit to, co proběhlo, nikoli popisovat. Příklad správně provedené sebereflexe: Klady - parafrázování, - oční kontakt, snižování polohy - možnost výběru z více činností - pokládala jsem otevřené otázky - zorganizovala a vysvětlila jsem tak, že děti mezi sebou spolupracovaly - podařilo se mi dosáhnout cíle – děti mezi sebou hodně komunikovaly a spolupracovaly - … Zápory - nevnímala jsem, co mi děti říkají - dávala jsem dětem hotové informace - nenechala jsem děti, aby přišly na řešení úplně samy - některé věci, které mohly dělat děti, jsem dělala za ně - mluvení v diskusním kruhu s kamínkem, i přesto, že jsem neměla kamínek v ruce – neznalost pravidel - málo jsem chválila a oceňovala děti - …. Příklady možných kritérií: Partnerská komunikace (oceňování, zpětná vazba, oční kontakt…) Organizace vzdělávání (způsob nabídky, možnost výběru z více činností…) Podpora samostatnosti (otevřené otázky, zásahy do činností, připravené prostředí…) Podpora rozvoje kompetencí (spolupráce, učení se od sebe navzájem, řešení, postupy…)