1. přednáška Mgr. Marcela Hrdličková Struktura hodiny —1) Organizace kurzu —Přednášky —Možnost konzultací: Po 10:15 – 11:15 (PdF), St 9:45 – 10:45 (FF), po domluvě e-mailem —V ISu interaktivní osnova, v diskusním fóru vlákno pro komunikaci s vyučující (dotazy, nejasnosti, připomínky) —2) Podmínky ukončení kurzu —Zápočtový test – viz IS, v zápočtovém týdnu bude 1. termín —Součástí testu i prověření četby – viz seznam (v ISu) —3) Sekundární literatura a základní terminologie —4) Počátky evropské literatury pro děti a mládež —5) Počátky české literatury pro děti a mládež Základní sekundární literatura —ČEŇKOVÁ, Jana a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. —ŠUBRTOVÁ, Milena. Brněnské impulzy v literatuře pro děti. Z dějin světové literatury pro děti a mládež. Slavkov u Brna: Bedřich Maleček – BM Typo, 2007. —TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 1992. —DOROVSKÝ, Ivan – ŘEŘICHOVÁ, Vlasta a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 1. Zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2007. —URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. —URBANOVÁ, Svatava a kol. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. —URBANOVÁ, Svatava – ROSOVÁ, Milena. Žánry, osobnosti díla. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. —(Další odborná literatura věnovaná teorii a historii literatury pro děti a mládež.) — Základní terminologie —Předpokládá se znalost terminologie v rozsahu publikace Jaroslava Tomana Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. —Intencionální X neintencionální literatura pro děti a mládež —Dětský aspekt —Etapy dětského čtenářství —Základní žánry dětského čtenářství, jejich typy a varianty —Základní funkce literatury pro děti a mládež —Světová literatura pro děti a mládež Počátky evropské literatury pro děti a mládež —Souvislost s pojetím dětství —Dítě jako adresát literárního díla —Příčiny pozdního vzniku literatury intencionálně určené dětem: —1) kniha před vynálezem knihtisku luxusním zbožím —2) negramotnost —3) vysoká dětská úmrtnost —Bible jako hodnotná literatura pro děti —Konec 17. století – plnohodnotná literatura pro děti a mládež —Francouzské osvícenství Charles Perrault (1628 – 1703) —Francouzský prozaik a básník —Příběhy a pohádky ze starých časů s ponaučením (1697, později jako Pohádky matky Husy) —Mj. Červená karkulka, Kocour v botách, Popelka, Paleček — — 200px-Charles_Perrault04.jpg Marie Catherine d‘ Aulnoy (1650 – 1705) —Francouzská baronka, prozaička —Osm svazků pohádek – mj. Modrý pták, Bílá kočka, Laň v lese —Často vydávána s Perraultem 200px-D'Aulnoy.jpg Jeanne Marie Leprince de Beaumont (1711 – 1780) —Pohádky bez veršovaných závěrečných poučení —Mj. Kráska a zvíře leprince.jpg 64035519.gif Fénelon (1651 – 1715) —Vlastním jménem François de Salignac de la Monthe —Příběhy Telemachovy (1699) —Pedagogický román —Volně navazuje na 4. zpěv Odyssey —Oslava rozumu (postava Mentora) — — fenelon.jpg Telemachus_and_Mentor.jpg Jean-Jacques Rousseau (1712 – 1787) —Samouk, tajemník a vychovatel —Věnoval se hudbě —Spolupráce s Voltairem a Diderotem —Emil aneb O výchově (1762) —Pedagogický román —Rady pro rodiče, učitele, vychovatele —Výchova prožitkem Rousseau_emil_vychova.jpg 225px-Jean-Jacques_Rousseau_(painted_portrait).jpg Jonathan Swift (1667 – 1745) —Anglikánský duchovní —Cesty k rozličným dalekým národům světa, ve čtyřech částech, od Lemuela Gullivera (Gulliverovy cesty, 1726) —Satirický fantastický fiktivní cestopis —4 dílný alegorický román – pro děti neintencionálně první dva díly 225px-Jonathan_swift.jpg swift.jpg Daniel Defoe (1660 – 1731) —Obchodní, prozaik —Život a podivuhodná a překvapující dobrodružství Robinsona Crusoea, námořníka z Yorku, který zcela sám prožil osmadvacet let u amerického pobřeží nedaleko velké řeky Orinoco na neobývaném ostrově, na jehož břehy byl vržen následkem ztroskotání, při němž až na něho zahynula celá posádka, se zprávou o neméně podivuhodném způsobu, jímž byl nakonec osvobozen piráty (Robinson Crusoe, 1719) —Fiktivní autobiografie —3 díly —Řada adaptací: —Joachim Heinrich Campe (1746 – 1818): Mladší Robinson (1779) —Česká adaptace Josefa Věromíra Plevy (1899 – 1985) — Od konce 18. do 19. století —Didaktizující a moralizující tvorba —Např. Sophie de Ségur (1799 – 1874) —Nehody malé Žofie (1859) — —Heinrich Hoffmann (1809 – 1894) —Pokus vymanit se —Struwwelpeter (1845, Ježipetr) — 00563702076_.jpg phpwVOz3f.jpg Počátky literatury pro děti a mládež v českém prostředí —Ze staršího písemnictví: —Tomáš Štítný ze Štítného —Jan Amos Komenský: Svět v obrazech —Doložené počátky skutečné literatury pro děti a mládež: vláda Marie Terezie a Josefa II. —Dlouhá převaha moralizujících nebo sentimentálních děl, později adaptací z německého prostředí —Od 20. let první české slabikáře —čeština jako vyučovací jazyk —Postupný odklon od didaktismu ® zumělečťování dětské literatury —