4. téma Její proměny a představitelé v české literatuře 2. poloviny 20. století Struktura přednášky —1) Základní terminologie —2) Stručný nástin vývoje do roku 1945 —3) Vývoj po 1945 – dle časového hlediska Základní terminologie —Příběhová próza ze života dětí = příběhová próza s dětským hrdinou (PPDH) —Řada žánrových forem a typů —Může obsahovat motivy nebo prvky primárně náležející k charakteristice jiného žánru (pohádka, detektivka, dobrodružná próza apod.) —Žánrové varianty: —Próza s dívčí hrdinkou X dívčí román —Příběh prázdninový —Příběh s chlapeckým hrdinou aj. —Referenční hrdina Nástin vývoje do 1945 —1) Od počátku do 1918: —Studie dětské psychiky: Božena Benešová, Marie Gebauerová, Růžena Svobodová —Sociálně kritické obrazy venkovských dětí: Pavel Sula, Karel Půlpán, Josef Krušina —Humorně pojatý typ dětského uličníka: František Župan —2) 1918 – 1945: —Díla legionářů: Josef Kopta, Rudolf Medek, František Langer —Humoristická tvorba: Eduard Bass, Karel Poláček, Jaroslav Žák —Děti a venkov, děti a příroda: Josef Věroným Pleva, Felix Háj, Amálie Kutinová, Bohumil Říha, ruralisté (Knap, Křelina, Prokůpek) —Chlapecká próza (skauting, kempink): Jaroslav Foglar, Jaroslav Novák —Prózy s detektivními a dobrodružnými motivy: Václav Řezáč, Eduard Fiker, František Langer, —S historickou tematikou: Eduard Štorch, Jaromír John, Jaroslav Janouch, Vladimír Drnák — — — Vývoj po roce 1945 40. léta 20. století — •Hlavní témata: protifašistický odboj, partyzáni, osvobození země 7 —Kamila Sojková (1901 – 2000) —Učitelka, spisovatelka —Meziválečné období: téma dětství na venkově (Lohovecké děti, 1929; Hodanův Vítek, 1932) —Téma války: Janíček (1947) —Další témata: —Budovatelská činnost na venkově (Jeřabinky, 1962, roz. 1975) —Změny života na venkově (Ovečka z Kopanic, 1979; Děti na Dyji, 1981) —Fantazijní moderní pohádky (Tři korálky, 1960) i tradičnější pohádky (Hastrmánci, 1986) —Memoárové knihy pro dospělé (Mladá léta po krajíčkách, 1982; Venkovská učitelka, 1990) 8 Sojková.jpg 00562410060_.jpg —Bohumil Říha (1907 – 1987) —Učitel, školní inspektor —Prozaik, literární teoretik (Úhor, Zlatý máj) —Ocenění: Cena H. Ch. Andersena (1980), Cena Marie Majerové za celoživotní dílo (1972) —Za války: —Pohádkové prózy: O třech penízích (1941), O lékaři Pingovi (1941) —Válečné téma: —Povstání na horách a jiné povídky (1949) —Na útěku (1947, 1961 jako Stázka) —Další tvorba: viz níže — — 9 Říha.jpg 50. léta 20. století —Proměna společenských poměrů —Emigrace —Umlčování autorů (mj. Langer, Foglar) —Ve vykonstruovaném procesu odsouzeni autoři především katolické orientace (Zahradníček, Renč, Prokůpek, Knap) —Zejm. pro 1. pol. příznačný schematismus —Teprve ve 2. pol. vzniká hodnotnější původní próza —Od 1956: Zlatý máj (do 1997) —1958: SNDK na Světové výstavě získalo cenu Grand Prix 10 —Bohumil Říha —Viz výše —Na znamení zvonku (1953) —Honzíkova cesta (1954) —O letadélku Káněti (1957) —Dětská encyklopedie (1959) —Z pozdější tvorby: —Pět bohů táhne přes moře (1968) —Divoký koník Ryn (1966) —Jak vodníci udobřili sumce (1974) —S Milenou Lukešovou: Velká obrázková knížka pro malé děti (1976), Velká obrázková knížka o zvířatech (1981) — — 11 Říha.jpg 24219.jpg b2531270.jpg —A) Říha, Bohumil: Honzíkova cesta. Axióma, Praha 1991, s. 15-16. — —„Čí je to kůň? […]“ —„Ten není náš. Já jsem si ho na dnešek jenom vypůjčil.“ —„A dědečku,“ zamyslel se Honzík a díval se na pole, která nechávali za sebou. Honzík najednou nevěděl, jak by se zeptal. Nikde nikoho neviděl, a přece mu připadalo, že na nich někdo pracuje. —„Třeba pole, vidíš,“ zachytil dědeček Honzíkův pohled a ukázal bičem kolem dokola. —Honzík se díval na pole, která se táhla po obou stranách silnice. Obilí už bylo sklizeno. Ale dědečkovi pohled na sklizená pole nestačil. Vzpomněl si na krávy, vepře, a dokonce i na slepice, které má na starosti babička. —„A dědečku,“ zdvihl znovu hlavu Honzík. —„Co chceš?“ ozval se dědeček. —„A co Punťa?“ zeptal se Honzík. Punťa ho zajímal víc než sklizená pole. Chtěl, aby dědeček vyprávěl o Punťovi. Pes slyšel svoje jméno a slabě zakňučel. To jen proto, aby Honzík s dědečkem věděli, že tam je. „Copak náš Punťa,“ smál se dědeček. — — —B) Říha, Bohumil: Honzíkova cesta. Albatros, Praha 1985, s. 18-19. —„Čí je to koník?[…]“ —„To je družstevní.“ —„Co je to družstevní?“ vyptával se Honzík. Tomuhle zvláštnímu slovu nerozuměl. —„To znamená, že patří všem lidem v Koníkovicích. Já jsem si ho na dnešek jenom vypůjčil.“ —„A dědečku,“ zamyslil se Honzík, „co je ještě družstevní?“ —„Třeba pole,“ odpověděl dědeček a ukázal bičem kolem dokola. „Vidíš, to všechno jsou naše pole. Patří našemu družstvu.“ —Honzík se díval na veliké lány polí, které se táhly po obou stranách silnice. Obilí už bylo sklizeno. Na jednom lánu oraly traktory, na jiném jezdilo několik párů koní. —„Máme taky družstevní krávy,“ pokračoval dědeček,„a družstevní vepře, ty mám na starosti já, i družstevní slepice, ty má na starosti babička.“ —„A dědečku,“ znovu zdvihl hlavu Honzík. —„Co chceš?“ ozval se dědeček. —„Punťa je taky družstevní?“ zeptal se Honzík. Pes slyšel svoje jméno a slabě zakňoural. To jen proto, aby Honzík s dědečkem věděli, že tam je. —„Ne, Punťa není družstevní,“ zasmál se dědeček. „Ten je jenom náš.“ — —Alexej Pludek (1923 – 2002) —Spisovatel (psal pro děti i dospělé), dramaturg, redaktor SNDK —Ptačí pírko aneb Jak Vítek o všechno přišel (1959) 13 Pludek.jpg _1_169869.jpg 14 00562409429_.jpg ANIKA%~1.JPG kroj5233.jpg 60. léta 20. století —Uvolnění společenských poměrů —Inovace —Nová autorská generace —Reedice některých autorů, kteří nemohli vycházet (Foglar, Kutinová, katoličtí autoři i ruralisté) —2 základní tematické směry: —1) Obrazy běžného života —2) Tzv. nová vlna psychologické prózy pro mládež — 15 1) Obrazy běžného života —Bohumil Říha, Jan Ryska – viz výše —Jaromíra Kolárová (1919 – 2006) —Spisovatelka, novinářka, filmová scenáristka —Velkoměstské prostředí —Domy na zelené louce (1967) —Prózy s dívčí hrdinkou: Léto s kovbojem (1979), Holky z porcelánu (1976) — — — 16 Kolárová.jpg 329798.jpg holky-z-porcelanu-44047.jpg 2) Tzv. nová vlna psychologické prózy pro mládež —Kritické pojetí patologických jevů ve společnosti, v rodině —Deziluze mladých hrdinů, vypjaté situace, konflikty —Autoři často spjati s filmovou tvorbou Þ inspirace v netradičních postupech a prostředcích — 17 —Ota Hofman (1928 – 1989) —Prozaik, filmový scenárista (mj. Jestřáb kontra Hrdlička, Honzíkova cesta, Anička jde do školy, Pohádka o staré tramvaji, Odysseus a hvězdy) —Pohádka o staré tramvaji (1961) —Pan Tau a tisíc zázraků (1974) —Lucie a zázraky (1980) —Králíci ve vysoké trávě (1962) —Hra na třetího (knižně 1981, společně s Králíky ve vysoké trávě) —Útěk (1966) – zfilmováno 1967 —Červená kůlna (1974) —Odysseus a hvězdy (1977) 18 getImage.jpg 00562208098_.jpg pohadka-o-stare-tramvaji-56363.jpg TK%20%~1.JPG 70. léta 20. století —Normalizace – dopad i na LDM —Rozdělení literatury na oficiální, ineditní a exilový proud —Autoři – často pod jinými jmény (např. Hermína Franková jako Josef Vinař nebo Jarmila Černíková) —Někteří autoři v anonymitě —Další vlna emigrací: Ludvík Aškenazy (1968), Iva Procházková (1983) —Ale i v rámci oficiální literatury lze najít kvalitní tituly —Ze starších autorů stále tvoří např. Bohumil Říha (Jak jel Vítek do Prahy, 1973; Vítek je zase doma, 1974; Vítek na výletě, 1975) —Talentovaní debutanti (viz dále) 19 —Eva Bernardinová (1931) —Prozaička a básnířka —Projekt Book handicap (1991) – Ahoj, bráško (2004) —Kluci, holky a Stodůlky (2 díly, 1975, 1978) —Pentalogie s úvodním dílem Blanka, obyčejná holka 20 Bernardinová.jpg bernardinova_kluciholkyastodulky_1.jpg 1553.jpg blanka-obycejna-holka-35493.jpg —Eliška Horelová (1925) —Vlastním jménem Eliška Nováková —Prozaička, básnířka, učitelka, odborná asistentka na FF UK —Publikovala mj. ve Zlatém máji —Kluci ze zabraného (1982) —Historická románová trilogie: —Zdivočelá voda (1973) —Strhané hráze (1978) —Potopa (1979) —Nemožná holka (1984) —Volný cyklus: Znáte Tománka? (1981); Tománek je rád na světě (1985, obsahuje i Znáte Tománka?); Tománek ve škole (1992) 21 Horelová.jpg 1294317913.jpg horelova_znatetomanka_1.jpg thumb_detail.jpg 22 Zinnerová.jpg 12082.jpg 675973443.jpg Indiáni z Větrova.jpg TAJEMS~1.JPG Kde padají hvězdy.jpg 80. léta 20. století —V mnohém navazují na předchozí období —Pohled na dětského hrdinu často nesentimentální, bez idealizace —Pomocná klasifikace: —Psychologicky laděné prózy: Martina Drijverová, Petr Křenek, Olga Hejná —Humoristická próza: Vojtěch Steklač, Alena Vostrá —Přepisy filmových scénářů do knižní podoby: Věra Plívová – Šimková, Marie Poledňáková —Chlapecká prázdninová dobrodružství: Svatopluk Hrnčíř —Téma války (viz výše) — 23 —Martina Drijverová (1951) —Prozaička, dramatička, scenáristka, dramaturgyně —Publikovala mj. ve Zlatém máji, ale i ve Sluníčku, Mateřídoušce, ABC —Pohádky: Moura a Matylda (1982), Pan Uplakán a bodlák (1982) aj. —Volná trilogie: Táta k příštím Vánocům (1979), Táta pro radost i pro zlost (1984), Táta nemá smutky rád (1985) —Sísa Kyselá (1988) —Sísa Kyselá a ušmudlaný rytíř (2002) —Zajíc a sovy (1990) —Domov pro Marťany (1998) —České dějiny očima psa (2004), České dějiny očima psa 2 (2006) – uměleckonaučné prózy — — 24 Drijverová.jpg 00562003702_.jpg Domov.jpg sisa.jpg tata-k-pristim-vanocum-731.jpg —Petr Křenek (1943 – 1983) —Lukášova naděje (1984) — —Olga Hejná (1928) —Jozefinka (1985) 25 hejna_jozefinka_1.jpg —Vojtěch Steklač (1945) —Prozaik, redaktor dětských časopisů (Ohníček, Pionýr), překladatel, dramaturg a scenárista ČT —Boříkovy lapálie (I – 1970, II – 1973) —Volná pokračování: Bořík a spol. (1980), Bohoušek a spol. (1981), Aleš a spol. (1985), Mirek a spol. (1985), Čenda a spol. (1987), Bořík, Bohoušek a spol. (1989) —Pekelná třída (1978); Pekelná třída řádí (2005); Pekelná třída a ďábelský víkend (2007) — 26 Steklač.jpg _vyr_5426IMG_0156.jpg img_172832_main.jpg large.jpg —Alena Vostrá (1938 – 1992) —Prozaička, scenáristka, loutkařka, dramatička, rozhlasová autorka —Všema čtyřma očima (1982) —Výbuch bude v šest (1986) 27 Vostrá.jpg Vybuch-bude-v-sest-0040575.jpg —Věra Plívová – Šimková (1934) —Režisérka —Lišáci, Myšáci a Šibeničák (1974) aj. — — —Marie Poledňáková (1941) —Režisérka, scenáristka —Jak vytrhnout velrybě stoličku (1984) —Jak dostat tatínka do polepšovny (1987) —S tebou mě baví svět (1998) aj. 28 f8198-small.jpg lisaci-mysaci-a-sibenicak-12391.jpg Jak_dostat_tatinka_do_polepsovny.jpg img_204780_main.jpg —Svatopluk Hrnčíř (1926) —Prozaik, publicista —Redigoval dětské časopisy —Prázdniny s pradědečkem (1963) —Únos krále hádanek (1977) —Cour a Courek (1983) – komiks —Osada na konci světa (2003) 29 Hrnčíř.jpg courek_3.jpg Osada.jpg 00562418402_.jpg 90. léta 20. století —Proměna společenských, ekonomických i kulturních poměrů —Návrat zakázaných autorů a emigrantů —Vydavatelský boom —Reedice —Návrat braku a komerční literatury —Detabuizace mnohých témat (drogy, sex, mentální i fyzické postižení aj.) —Pokračuje řada úspěšných autorů: např. Nepil, Drijverová, Horelová, Stýblová, Šrut, Zinnerová, Steklač 30 —František Nepil (1929 – 1995) —Vstup do literatury již v 60. letech —Autor pohádkových próz i próz s dětským hrdinou, osobitých minifejetonů, dramatik, působil i v redakci vysílání pro děti Československého rozhlasu —Já Baryk (1977) – i jako večerníček —Polní žínka Evelínka (1979) —Makový mužíček (1985) – i jako večerníček —Pět báječných strýčků (1987) —Štuclinka a Zachumlánek (1994) 31 Nepil.jpg ja-baryk-small.jpg Polní žínka.jpg Pět báj.jpg Štuclinka.jpg —Ivona Březinová (1964) —Debut v 90. letech —Autorka pohádek i příběhových próz —Mimínek aneb Jak jsem dostal sourozence (1999) —Věra, Nika a sedm babiček (1996) —Panenka z ebenového dřeva (1997) —Praprázdniny (1999) —Začarovaná třída (2002) —Lucka Luciperka (2002) —Lentilka pro dědu Edu (2006) —Aj. (pro zájemce webové stránky IB: Ivona Brezinova) — — Březinová.jpg mobalPanenkaEben.jpg mobalVeraNika.jpg mobalMiminek.jpg mobalZacarovanaTridaV1.jpg —Iva Procházková (1953) —Prozaička, dramatička, scenáristka —Píše pro dospělé, adolescenty, děti mladšího i staršího školního věku —V 80. letech emigrovala (Rakousko, Německo – její knihy vycházely nejprve v němčině) —Komu chybí kolečko (1980) —Čas tajných přání (1992) —Středa nám chutná (1994) —Červenec má oslí uši (1995) —Pět minut před večeří (1996) —Únos domů (1998) —Soví zpěv (1999) —Karolína (1999) — — — 33 Procházková.jpg 02_cas_tajnych_prani1.jpg 03_streda_nam_chutna1.jpg 04_cervenec1.jpg 05_pet_minut_pred_veceri1.jpg 08_sovi_zpev21.jpg Komu chybí kolečko.jpg —Jožin jede do Afriky (2000) —Eliáš a babička z vajíčka (2002) —Kam zmizela Rebarbora? (2004) —Kryštofe, neblbni a slez dolů (2004) —Konec kouzelného talismanu (2006) —Myši patří do nebe (2006) —Vyprávění o Leonardovi (2007) —Nazí (2009) — —Autorčiny webové stránky: Iva Procházková | Oficiální web Ivy Procházkové — 34 15_mysi_patri_do_nebe1.jpg 14_konec_kouzelneho1.jpg 13_krystofe_neblbni1.jpg 11_elias_a_babicka_cz1.jpg nazi.jpg —Ludvík Středa (1928 – 2006) —Básník, autor pohádek i scénářů k večerníčkům a rozhlasovým pohádkám, —Babička na inzerát (1990) — streda.png Prózy s funkčním začleněním fantastického prvku: —Pavel Šrut (1940) —Dva lelci ve skříni, o Karlíkovi ani nemluvě (1990) —Verunka a kokosový dědek (2004) — — — — —Dagmar Lhotová (1929) —Neobyčejné dárky (1995) dva-lelci-ve-skrini-o-karlikovi-nemluve-35628.jpg large.jpg Jak vybírat knihy pro děti? —Edice První čtení, Druhé čtení — — —Literární ceny: Magnesia Litera, Zlatá stuha — —Kritické reflexe v časopise Ladění — —Stránky a pulty knihkupectví a30544680.jpg L1451205.jpg Lad02a.jpg