Pedagogická diagnostika n n n nZora Syslová n2010 n 10. Diagnostika rozvoje dítěte a vzdělávacích pokroků ve vztahu k RVP PV v Požadavky RVP PV v Úloha diagnostiky při sledování n vzdělávacích pokroků dítěte v MŠ v Příklady některých nástrojů pro diagnostickou činnost v Portfolio dítěte 1. Požadavky RVP PV nPojetí záměrů a cílů v RVP PV – cíle na straně učitele a na straně dítěte – vztah klíčových kompetencí a n očekávaných výstupů – [USEMAP] 2. Úloha diagnostiky při sledování vzdělávacích pokroků dítěte v MŠ nDiagnostika podporuje: –individualizaci vzdělávání v duchu osobnostního pojetí vzdělávání –rozpoznání vzdělávacích potřeb dětí –porozumění dítěti a možnostem jeho rozvoje –přizpůsobení vzdělávací nabídky potřebám dětí –vhodnost, variabilitu a pestrost nabízeného vzdělávacího programu n nDiagnostika není cílem, ale prostředkem nk poznání dítěte. Pomáhá za předpokladu, že je: –systematická a dlouhodobá –komplexní –objektivní –dokumentovaná s využitím vhodných a odpovídajících nástrojů –pružně využívána k další práci s dítětem Příklady některých metodických materiálů používaných v MŠ: n- Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV – Oregonská metoda v programu n Začít spolu n n- SUKY MŠ, evaluační nástroj používaný v programu MŠPZ n n RVP PV nJe nutné, aby vzdělávací působení pedagoga vycházelo z pedagogické analýzy – z pozorování a uvědomění individuálních potřeb a zájmů dítěte, ze znalosti jeho aktuálního rozvojového stavu i konkrétní životní a sociální situace a pravidelného sledování jeho rozvojových i vzdělávacích pokroků. Metodika na podporu individualizace vzdělávání v podmínkách mateřské školy nVznikla na pomoc tomu, aby učitelky mohly nděti lépe poznat, spolehlivěji sledovat jejich vývoj i učení nnabízet jim aktivity, které je posouvají nvolit odpovídající přístupy a metody n všímat si každého jednotlivého dítěte, rozpoznat individuální vzdělávací potřeby dítěte a přizpůsobovat jim jeho vzdělávání, zachytit problémy v počátcích a včas je řešit n Co je obsahem metodiky 1.Část popisuje, jak můžeme získávat poznatky o dítěti a dozvídat se o jeho osobnosti a individuálních potřebách 2.Část pojednává o komplexním a systematickém sledování projevů dítěte, o pravidelném a opakovaném hodnocení jeho vývojových i vzdělávacích pokroků, o vedení záznamů 3.Část přináší strukturovaný soupis vybraných dovedností předškolního dítěte rozvedených do vývojových řad zachycujících postupná stadia rozvoje 4.Část se zabývá interpretací diagnostických poznatků a jejich využitím v pedagogické činnosti Přílohy nArchy pro diagnostický a pedagogický záznam (podrobné, orientační, komplexní, dílčí, pro předškoláky, pro přípravnou třídu) n nNáměty pro samostatnou cílenou diagnostickou činnost n nCD – program, archy Vývojové řady dovedností a osobnostní charakteristiky n nDiagnostický prostředek, s jehož pomocí lze snadno a spolehlivě sledovat a hodnotit vzdělávací pokroky dítěte nPětistupňové škály cílových dovedností RVP PV nUpozorní, čeho si všímat ve vývoji i v osobnostních projevech) nRozvíjí dovednost pozorovat nProhloubí znalosti z vývojové psychologie UKÁZKA nZná hlavní části těla – na výzvu je dokáže ukázat nHlavní části těla pojmenuje, ale často chybuje nUmí pojmenovat hlavní části těla, event. i detaily hlavy a obličeje nUmí pojmenovat i dílčí části těla nBezpečně pojmenuje nejen viditelné části těla, ale zná i některé vnitřní orgány K ZAMYŠLENÍ n44 KOMPETENCÍ n47 DÍLČÍCH CÍLŮ V pěti rozvojových oblastech (8, 16, 7, 8, 8) n102 OČEKÁVANÝCH VÝSTUPŮ (14,49,13,15,11) n40 VÝVOJOVÝCH ŘAD (5,26,3,3,3) Oregonská metoda n – klade důraz na hodnocení vývoje n sociálního a citového (vliv teorie n L. Vygotského) – zahrnuje 10 oblastí vývoje - 60 n sledovaných položek; u nás je známá n zkrácená verze – 35 (vliv H. Gardnera) – použita pětistupňová škála (frekvence n sledovaného jevu + stupeň pomoci n dospělého) n SUKy MŠ n – je vytvořen v návaznosti na modelový n program Kurikulum podpory zdraví v MŠ n (M. Havlínová, E. Vencálková a kol., 2006) n – je určen MŠ, které jsou v síti MŠPZ, nebo n podle uvedeného modelového programu n pracují – garantem je SZÚ v Praze n n SUky MŠ n nSUk je zkratka pro sdružený ukazatel, jenž vznikl sdružením a zobecněním vždy několika ukazatelů dosaženého vzdělání (viz tabulky v Kurikulu PZMŠ). Postup práce nKe každé kompetenci zformulováno 50 SUků/souvětí n„Vyčištění“ jednotlivých položek a jejich ponechání v příslušném Suku nRedukce SUků z 50 na 25 nVytvoření záznamových listů (hodnotící škála) Hodnotící škála n0 – nikdy: ne, neprojevuje, nezvládá; popsaný projev se v chování dítěte zatím nevyskytuje, nebo jen sporadicky. n1 – občas: projevuje nepravidelně, ne příliš často, zvládá s dopomocí; popsaný projev se v chování dítěte vyskytuje občas, dítě jej nemá ještě upevněn, projevují se u něj výkyvy. n2 – velmi často: ano, projevuje se převážně, zvládá; popsaný projev se v chování dítěte vyskytuje velmi často, dá se říci, že je upevněn. (V části II (poznávací funkce a operace) je vzhledem ke školní zralosti žádoucí, aby byly položky téměř stoprocentně naplněny na úroveň 2.) n [USEMAP] 4. Portfolio dítěte nVstupní záznam nZáznamy z pozorování nKresba nPrůběžný záznam nTesty, popřípadě PL zaměřené na sledování ŠZ nDalší dokumenty nVýstupní záznam [USEMAP]