Pedagogická diagnostika • • • •Zora Syslová •2010 • V čem je význam a důležitost sebehodnocení: nSebehodnocení dává možnost podívat se na sebe vlastníma očima s vědomím všech problémů a vlivů, které vnější pozorovatel nemusí ani postihnout. n n nSebehodnocení umožňuje ujasnit si vlastní postupy ve vztahu k výsledkům vzdělávání, uvědomovat si svoje specifika = to vše s vědomím možností v řešení problémových oblastí, ale také posunů ve vlastní práci n nSebehodnocení by nemělo ustrnout v sebeobhajování zjištěného stavu, ale měla by vždy ukazovat cestu řešení problémů. od Jarky obrázek husy Požadavky RVP PV •Školní vzdělávací program -zásady pro realizaci TVP • •Pracovní náplň •Směrnice – platový předpis •Kompetenční model • - - • CO hodnotit? •Způsob plánování (situační učení, období, spolupráce učitelek, zapojení dětí, rodičů….) •Individualizace (vedení záznamů o dětech) •Využívání metod a forem práce (metoda prožitkového a kooperativního učení, individuální a skupinová práce) •Prolínání spontánních a řízených činností •Okruhy a typy využívaných činností • • Jak se hodnotit? •NÁSTROJE: •- Sebereflexe (deník) -Diskuse (ped. rady, neformální) -Formulář, dotazník -Hospitace ředitelky -Vzájemné návštěvy s kolegyněmi -Videonahrávky •KRITÉRIA - Kritéria pro sebehodnocení učitelky •MANUÁL obsahující kritéria: •Plánování na třídě – spolupráce s kolegyní, využívání situačního plánování, východiska pro plánování, volená motivace (kritéria) •Individualizace – častost záznamů o dítěti, způsob zápisu, plánování individuálního přístupu, přehodnocování výsledků u dítěte, úroveň dětí •Prožitkové učení – jak daří realizovat znaky při práci ve třídě (kritéria) •Komunikace a interakce s dětmi – jak se mi daří používat partnerský přístup a komunikaci (kritéria) •Spolupráce – s kolegyní na třídě, s rodiči, základní školou, případně dalšími partnery •Další vzdělávání – absolvované, přínos a využití v práci s dětmi •Shrnutí – co se mi v práci daří, co se mi nedaří a co bych potřebovala (z dalšího vzdělávání, osobně pro svůj rozvoj apod.) • Individualizace vzdělávání: •vedení záznamů o dětech •záznamy z pozorování – záměrné pozorování, nahodilé pozorování •přehodnocování rozvoje dítěte •individuální plány pro ODŠ •práce s portfoliem (kresba - popis, komentář…) •předškolní děti: •testy „Předcházíme poruchám učení“ - jejich procvičování během roku a závěrečné vyhodnocení •týdenní příprava úkolů a prac. listů… •příprava řízených činností – různě náročné úkoly pro věkové skupiny, bohatost ŘČ z hlediska 7 typů inteligence •uspokojování potřeb (podle Maslowa) •fyziologické (jídlo, pití, spánek…) •bezpečí (jistoty, struktury, pravidel…) •sounáležitosti (lásky…) •uznání (sebedůvěry…) •seberealizace (uskutečňovat to, na co mám…) Metoda prožitkového učení •Styl učení má všechny znaky: -Spontaneita -Objevnost -Komunikativnost -Prostor pro aktivitu a tvořivost -Konkrétní činnosti -Celostnost Partnerské chování •vstupy do hry (herní partner, příkazy, ovlivňování hry, její rozvíjení…) •komunikace s dětmi (podle J. Nováčkové) •empatie •možnost výběru •zpětná vazba popisem •JÁ výroky •využití přirozených důsledků •řešení problémů (dětem dávat prostor pro samostatné řešení) •vedení k samostatnosti •sebeobslužné činnosti v šatně •sebeobsluha při stolování (mazání svačin, nalévání polévky, celková kultura) •pitný režim •sebeobsluha na WC •umývání rukou •dodržování pravidel (zejména úklid hraček) UKÁZKY • PORTFOLIO •osvědčení o absolvování dalšího vzdělávání •záznamy ze samostudia •sebehodnocení z předcházejících let •hospitační záznamy •fotodokumentace z akcí, které realizoval •videonahrávky •příspěvky do tisku •další materiály dokladující úspěchy učitele Osobnostní růst •JÁ plánuji ve spolupráci s ředitelkou MŠ: •další vzdělávání (semináře) •časopisy •samostudium – zpravidla četba odborné literatury •další Povinnosti pedagoga v RVP PV •Přečtěte si v RVP PV kapitolu č. 12 Povinnosti předškolního pedagoga a na základě toho vypište 10 dovedností, které učitelka potřebuje, aby zvládla požadavky RVP PV. •Vyberte z nich a podtrhněte ty, které myslíte, že už: • - zvládáte • - zvládají učitelky fakultních MŠ