Charakteristika zdravotní TV ZTV je forma TV určená jedincům zdravotně oslabeným, s trvalým nebo přechodně změněným zdravotním stavem (tzv. III. Zdravotní skupina - do této skupiny jsou zařazeni na doporučení lékaře, po zhodnocení zdravotního stavu, lze měnit při periodických pohlídkách). Zdravotní skupiny v TV a sportu Dle směrnic Ministerstva zdravotnictví je naše populace rozdělena do 4 zdravotních skupin /MZ ČR (č.3/1981)/ : Skupina I sport bez omezení Skupina II sport s částečným omezením Skupina III relativní kontraindikace ke sportu Skupina IV absolutní kontraindikace ke sportu Skupina I + Skupina II Jedinci přiměřeně tělesně vyvinutí a zdraví, schopni velké tělesné námahy, s vysokým stupněm trénovanosti. Liší se pouze mírou připravenosti k tělesnému zatížení (trénovaností). Povoleno: TV, rekreační i výkonnostní sport a turistika v plném rozsahu, TV ve školách bez omezení. (!) Do druhé zdravotní skupiny patří i handicapovaní sportovci. Skupina III Jedinci se značnými trvalými nebo dočasnými odchylkami tělesného vývoje, stavby, složení těla a zdravotního stavu, které představují kontraindikaci zvýšené tělesné námahy. Omezení se týkají buď určitých cvičení, pohybových aktivit nebo míry zatížení. Povoleno: Školní TV s úlevami podle druhu oslabení, ZTV, rekreační sport a turistika podle zvláštních osnov nebo přizpůsobeného programu Skupina IV Jedinci nemocní. Povoleno: Léčebná TV (součást komplexní léčebně preventivní péče). Zákaz: tréninku a závodění, školní TV Zdravotní oslabení u dětí Pohybový systém - oslabení trupu: kyfózy, lordózy, skoliózy, poúrazové a pooperační stavy - oslabení dolních končetin: ploché nohy, vrozené luxace kyčelních kloubů, dětská obrna, poúrazové a pooperační stavy - oslabení horních končetin: dětská obrna, poúrazové a pooperační stavy Respirační systém - bronchitidy, astma, stavy po nemoci (zápal plic) Kardiovaskulární systém Metabolické a endokrinologické poruchy - diabetes, obezita, endokrinní poruchy Nervová a neuropsychická oslabení - neurozy, LMD Smysly - poruchy zraku, sluchu, řeči Cíle a úkoly ZTV Obecného cíle a úkoly pro osoby III. zdravotní skupiny jsou totožné s cíly a úkoly pro TV zdravých jedinců. - Zdravotní - Vzdělávací - Výchovný Úkol zdravotní – Prevence – vyrovnat oslabení tam, kde ještě nedošlo k fixaci vady. Zlepšit zdravotní stav fyzický i psychický. Odstraňování jiných vad a poruch, které mohou omezit zlepšování zdravotního stavu. Přiřazujeme cíle specifické pro dané oslabení. Úkol vzdělávací – seznámit jedince s vhodnou pohybovou aktivitou a jejím rozložením, vzhledem k jeho oslabení. Prohloubit znalost jeho oslabení, čeho se vyvarovat. Úkol výchovný – naučit jedince k pravidelné adekvátní pohybové aktivitě, hygienickým zásadám. Pomáhat s oslabením a jeho následky, vyrovnáním se, vytvářet osobnost. Tělovýchovné prostředky Vycházejí z cílů a úkolů dle jednotlivých oslabení a různé věkové skupiny. ZTV přijímá nové trendy, je otevřená, vybírá různé nové prostředky. Obecné prostředky – pomáhají plnit obecné úkoly TV. - pořadová cvičení (pomáhají k organizaci a kázni) - základní gymnastika (přesné provádění pohybu, zásobník cvičení) - pohybové hry (zábavná forma TV) - rytmická gymnastika (cit pro hudbu, sebevyjádření a vyjádření hudby, emotivní) - sportovně rekreační aktivity (prvky sportů – atletika, lyžování) – doplňkově Vyrovnávací prostředky – cvičení, kterými pomáháme odstranit či stabilizovat oslabení. - uvolňovací, protahovací, posilovací - dechová, relaxační - vytrvalostní - rovnovážná Diagnostika Pro cvičení šité dítěti na míru je dobré znát základní informace o něm. Pro děti předškolního věku diagnózu stanovuje lékař, ale i vlastní pozorování a porada s rodiči jsou důležité. Organizační formy, proces Formy ZTV mohou probíhat ve formě : cvičební jednotky, víkendových akcí či kurzů. I pro tento proces platí obecné didaktické zásady: vědeckost, uvědomělost, aktivnost, přiměřenost (homogenní skupiny se vytvářejí na základě daného oslabení), postupnost, názornost, soustavnost (jednoduché známé prvky až koordinačně náročnější), trvalost U dětí předškolního věku se dokončuje hrubá motorika a rozvíjí se motorika jemná, pozorujeme velké odlišnosti mezi vrstevníky. Nejdůležitější motorická spojení vznikají kolem 4. roku, což je stále období her a pro dítě je důležité střídání činností a tvořivá dětská hra! Cvičební jednotky by měly obsahovat stejné cviky, které děti znají a vědí, jak je správně provádět (jsou zautomatizované); k nim pak přidávat další prvky. Na závěr je dobré zařadit odměnu.