Mgr. Jana Gajdošová Škola podporující zdraví, Zdravá mateřská škola Výchova ke zdraví —Zodpovědný postoj k vlastnímu zdraví se vyplatí! — —Nejúčinnějším a zároveň nejlevnějším způsobem, jak předcházet nemocem a rizikům je výchovou k zodpovědnosti za zdraví, výchovou ke zdravému životnímu stylu a výchovou, jak předcházet rizikovému chování. — —S dobrým vztahem ke svému zdraví se člověk nerodí, nezískává tento postoj zcela automaticky, ale vytváří se postupně v průběhu života tím, jak si je člověk schopen uvědomit rozdíly mezi zdravím a nemocí, a posoudit výhody zdraví oproti nevýhodám nemoci. Čím dříve je jedinec schopen tuto souvislost pochopit, tím je šance na prožitý život ve zdraví vyšší! — — Škola podporující zdraví — —http://www.program-spz.cz — —Strukturovaný obsah programu ŠPZ (MŠ, ZŠ a SŠ) je v plném rozsahu prezentován v jeho metodických příručkách. Hlavní součástí obsahu příruček je filozofie programu, principy, pilíře a jejich zásady. Garanti projektu —Státní zdravotní ústav —http://www.szu.cz/ — — — —Světová zdravotnická organizace —World Health Organization (WHO) —www.who.cz/ —http://www.who.int/en/ — — — Kurikulum podpory zdraví v MŠ Rozšířené a přepracované vydání obsahuje modelový vzdělávací program (kurikulum) pro MŠ, jejíž koncepce rozvoje zahrnuje podporu zdraví. Autoři uvádějí metodický postup pro zpracování školního i třídního kurikula. Zcela nově je zařazena kapitola Evaluace školního kurikula. Jak vychovávat ke zdraví? — —Výchovou samotnou —Osobním příkladem —Vzděláváním dětí ve zdravých podmínkách —Zajištění zdraví podporujícího prostředí Integrující principy činnosti školy podporující zdraví: —Respekt k přirozeným potřebám jednotlivce považujeme za nejdůležitější postoj, který škola podporující zdraví kultivuje jak u žáků, tak učitelů a rodičů. Tento postoj je pro ni klíčem k uskutečňování obecnějšího postoje - úcty k člověku, lidským společenstvím a přírodě na naší planetě. — —Rozvíjení komunikace a spolupráce považujeme za proces osvojování stěžejních dovedností, jejichž prostřednictvím škola podporující zdraví dokáže uspokojovat potřeby jednotlivce v kontextu společnosti a světa a současně žáky efektivněji vzdělávat. Škola podporující zdraví se touto praxí sama stává modelem komunikace a spolupráce. Zásady mateřské školy podporující zdraví thumb_logo [USEMAP] Předškolní věk dítěte - klíčové formativní období pro vytváření návyků. Zásady mateřské školy podporující zdraví —Učitelka podporující zdraví —Věkově smíšené třídy —Rytmický řád života a dne —Tělesná pohoda a volný pohyb —Zdravá výživa —Spontánní hra —Podnětné věcné prostředí —Bezpečné sociální prostředí —Participativní a týmové řízení —Partnerské vztahy s rodiči —Spolupráce mateřské školy se základní školou —Začlenění mateřské školy do života obce — Zásady mateřské školy podporující zdraví — —Ochrana osobního zdraví, jak fyzického, tak i psychického. — —Vést děti k uvědomění si sama sebe i ostatních. — —Činnosti vycházejí z vlastních prožitků a zkušeností dětí. Hlavní oblasti výchovy ke zdravému životnímu stylu v MŠ —Výživa: Zajištění pitného režimu v průběhu celého dne — Zdravé stravování o —Pohyb: Spontánní pohyb: pobyt venku – přizpůsobený momentálním klimatickým podmínkám a stavu ovzduší —Cílený pohyb: denní zařazování pohybových aktivit (Ranní cvičení, tělovýchovné chvilky) + vytváření prostředí podněcující k pohybovým aktivitám + vedení dětí l účinné relaxaci — —Psychická pohoda: pravidelný denní rytmus a řád, respekt k individualitě a jedinečnosti dítěte, pozitivní motivace a uznání, rozvoj empatie, ohleduplnosti a vzájemné pomoci a podpory — — . —http://www.rotag.cz/index.php?page=catalog&action=detail&id=deti_a_hry — —