KYBERŠIKANA nebezpečné jevy, realizované pomocí moderních komunikačních technologií (především internet, sociální sítě, blogy, ale i emaily a mobilní telefony). CO JE TO KYBERŠIKANA? * Kyberšikana je ohrožování, obtěžování, ponižování, psychické ubližování, ztrapňování nebo jiné zacílení se na jedince (např. jde o jednání, které se děje za zády napadaného - zveřejňování fotek a videozáznamů, kritika a jiné), pomocí Internetu, interaktivních a digitálních technologií nebo mobilních telefonů. . * O kyberšikaně mluvíme v případě, že se tyto aktivity odehrávají mezi dětmi nebo dospívajícími jedinci. * Pokud se jedná o začlenění dospělé osoby nebo osob do podobných aktivit, hovoříme o kyber-harašení nebo kyberstalkingu, kybergroomingu. * Rozsah kyberšikany může od drobného provinění eskalovat až po kriminalitu mládeže. NEJČASTĚJŠÍ TYPY KYBERŠIKANY JAK KYBERŠIKANA FUNGUJE? * * PŘÍMÉ ÚTOKY * * ÚTOKY V ZASTOUPENÍ * * HAPPY SLAPPING SPECIFIKA KOMUNIKACE VE VIRTUÁLNÍM PROSTŘEDÍ * * DISINHIBICE * VIRTUÁLNÍ KOMUNIKACE – JINÁ PRAVIDLA, NEŽ V REÁLNÉM ŽIVOTĚ * RISKANTNÍ SDÍLENÍ * ZÁVISLOSTNÍ CHOVÁNÍ NA VIRTUÁLNÍM PROSTŘEDÍ JAKÁ JE MOTIVACE DĚTÍ KE KYBERŠIKANĚ? * Děti jsou často motivovány hněvem, vztekem, touhou po pomstě, frustrací. Někdy je motivací touha po zábavě, děti jsou znuděné, mají příliš volného času a dost technologických „hraček“ k dispozici. Touha po moci vede k trápení až mučení druhých, to vše jen pro podporu vlastního ega. * Někdy je kyberšikana způsobena omylem, nedomyšlením následků vlastního jednání. KYBERŠIKANA U ČESKÝCH DĚTÍ * Kyberšikana se stává problémem většiny českých škol * Případů kyberšikany u českých dětí přibývá společně s rozšiřováním informačních a komunikačních technologií * Informační technologie se rozšířily mezi dětmi a staly se pro ně běžnou součástí života. Tak běžnou, že skrze ně neváhají ponižovat sebe navzájem, případně i své vyučující . * Dle závěrů výzkumu, realizovaného projektem E-Bezpečí Centra prevence rizikové virtuální komunikace Univerzity Palackého v Olomouci, jehož se zúčastnilo přes 12 500 žáků ZŠ a SŠ z celé ČR, se s kyberšikanou setkalo již 59,4 % dětí ve věku 11 – 17 let. * Od prvního ledna 2009 zavedlo Ministerstvo školství nový právní termín kyberšikana. Ve věstníku MŠMT z ledna roku 2009 se objevuje metodický pokyn k řešení šikany na školách a poprvé je zde zmiňována i otázka kyberšikany. Nejzávažnější případy kyberšikany mezi žáky českých škol posledních let * 2009 - 2011 * * Na Jindřichohradecku se v lednu objevila kybešikana v rámci ZŠ v podobě vytvoření blogu, který obsahoval urážky, nadávky, ponižování a vyhrožování spolužákovi. O kyberšikaně se pak vedení školy dozvědělo až po udání. Autoři si vysloužili potrestání, ale reakce jejich rodičů zaskočila i zkušené pedagogy. Obvinili školu z omezování svobody. . * Na Hodonínsku napadl žák 9.ročníku mladšího spolužáka. Několik minut jej kopal, fackoval a ponižoval. Desítky přihlížejících žáků agresora povzbuzovaly a jeden z nich scénu natočil na video a nahrávku posléze publikoval na serveru Youtube.com, kde ji shlédlo přes 700 uživatelů. * "Zaskočila nás nejen chladnokrevnost a brutalita útoku, ale především to, jak se chovaly přihlížející děti. Utrpením a ponižováním svého spolužáka se totiž bavily," uvedl ředitel školy. . * Student střední školy z Olomoucka vytvořil na sociální síti Facebook stránku, ve které on i ostatní spolužáci ponižovali a uráželi neoblíbenou spolužačku, dívce vyhrožovali fyzickým násilím, posléze i smrtí. V diskuzích řešili mmj. i to, jak se posléze zbavit jejího mrtvého těla tak, aby nemohla být identifikována. MOŽNOSTI PREVENCE KYBERŠIKANY V RÁMCI ZÁKLADNÍ ŠKOLY * Žáci i učitelé by měli být seznámeni se základními pravidly, jak se bránit případné kyberšikaně a kyberútokům (Desatero bezpečnějšího internetu) * Vědět o možnosti a využívat možnosti zabránění šíření závadného nebo nezákonného obsahu na internetu . * Školy by měly aktualizovat existující postupy a praktiky týkající se patologického chování – upravit vnitřní řád školy, týkající se oblasti používání počítačových učeben a mobilních telefonů ve škole * Žáci postižení kyberšikanou by měli mít možnost tuto situaci oznámit. Škola by měla usnadnit obětem postup, jak nahlásit kyberšikanu. * Domácí webové stránky s tématikou šikany a kyberšikany: * Společenství proti šikaně , www.sikana.org * Internet poradna, www.internetporadna.cz * Společenství proti šikaně, www.sikana.org * Občanské sdružení proti šikaně, www.sikana.cz * Informační portál o šikaně na školách, www.minimalizacesikany.cz * Kyberšikana, www.safeinternet.cz, http://www.bezpecne-online.cz/ * Pomoc dětským obětem internetové kriminality, http://www.pomoconline.cz/ * celorepublikový projekt zaměřený na prevenci, vzdělávání, výzkum, intervenci a osvětu spojenou rizikovým chováním na internetu a souvisejícími fenomény http://www.e-bezpeci.cz/ Netolismus * závislost na virtuálních drogách: * * televize * video * počítačové hry * mobil * internet (surfování, chatování, neustálá kontrola e-mailové schránky nebo osobní stránky na sociální síti) Závislost na online hrách * Největší riziko vzniku závislosti nastává při hraní masových internetových her na hrdiny * Hra dokáže člověku sebrat stovky hodin času, aniž by si uvědomoval, že se vzdaluje reálnému životu. Většina případů závislosti vzniká u mladých lidí do 25 let. U těch se pak objevují problémy s rodiči, s kamarády a ve škole. * * Závislost na online hrách II. * Nejznámější je World of Warcraft * Sociální sítě jsou skupiny lidí, kteří spolu sdílejí své fotky, názory a kontakty na internetu. * Spoluzaci.cz * Lide.cz * Facebook * Sociální sítě . * Děkuji Vám za pozornost