Základy ekologie a environmentální vědy 10 Ekologická výchova a environmentální vzdělávání Skauting vznikl v roce 1907 v Anglii. Dnes skauting existuje prakticky ve všech státech světa (214 států). Celkem má téměř 40 milionů členů. Zakladetelé: - Robert Baden-Powella (Anglie) - E.T. Seton (USA) - A. B. Svojsík (1911 založil Junáka) Historie (neformální) ekologické výchovy http://cs.wikipedia.org/wiki/Skauting http://vlci.alinet.cz/seton.php V roce 1974 iniciovali pracovníci Ústavu krajinné ekologie ČSAV ve spolupráci s novinářem Josefem Velkem v časopise Mladý svět kampaň na ochranu životního prostředí. Ta měla původně trvat jeden rok, ale nakonec nebyla nikdy ukončena a přerostla v hnutí – Hnutí Brontosaurus. Hnutí Brontosaurus bylo do roku 1990 součástí Socialistického svazu mládeže. Nyní působí jako samostatná organizace. http://www.brontosaurus.cz Historie (neformální) ekologické výchovy Historie (neformální) ekologické výchovy Největší naší nevládní organizací sdružující zájemce o ochranu přírody je Český svaz ochránců přírody (ČSOP). V roce 1981 začal ČSOP vydávat časopis Naší přírodou. Sdružení TEREZA Akreditované vzdělávací programy: lEkoškola lProgram GLOBE lLes ve škole, škola v lese http://www.terezanet.cz Brněnské organizace pro ekologickou výchovu lLipka http://www.lipka.cz lRezekvítek http://www.rezekvitek.cz lEkologický institut Veronica http://www.veronica.cz lNadace Partnerství http://www.nadacepartnerstvi.cz Den Země l22. dubna lekologicky motivovaný svátek, upozorňující lidi na dopady ničení životního prostředí, a rozvíjející diskuzi o možných cestách řešení http://cs.wikipedia.org/wiki/Den_Zem%C4%9B STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNÝ ROZVOJ 2002 - Dekáda OSN vzdělávání pro udržitelný rozvoj 2005 - UNECE Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj České republiky (2008 – 2015) http://www.pekut.cz/bedrnik/pdf/bedrnik-01-2011-priloha.pdf http://www.enviwiki.cz/wiki/Dek%C3%A1da_OSN_vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD_pro_udr%C5%BEiteln%C3%BD _rozvoj http://unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/strategytext/strategyinczech.pdf http://www.msmt.cz/dokumenty/strategie-vzdelavani-pro-udrzitelny-rozvoj-ceske-republiky Vybrané pojmy a pasáže v základních vzd. dokumentech lNárodní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha), 2001 „Objeví se dále řada nových témat – jako jsou např. témata evropské integrace, multikulturní výchovy, environmentální výchovy (tj. výchovy k tvorbě a ochraně životního prostředí a pro trvale udržitelný rozvoj) a výchovy ke zdravému životnímu stylu.“ Vybrané pojmy a pasáže v základních vzd. dokumentech RVP ZŠ (2007) lEnvironmentální výchova => Základní podmínky života => ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás) lPřírodopis => Základy ekologie => Učivo => Ochrana přírody a životního prostředí - globální problémy a jejich řešení Vybrané pojmy a pasáže v základních vzd. dokumentech RVP ZŠ (2007) lČlověk a příroda => Fyzika => Energie => Očekávané výstupy => Žák zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí lČlověk a příroda => Fyzika => Energie => Učivo => obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie Vybrané pojmy a pasáže v základních vzd. dokumentech RVP G (2007) lEnvironmentální výchova „V době, kdy jsme svědky rychlého zhoršování stavu globálních životodárných systémů z hlediska podmínek trvale udržitelného rozvoje, stala se environmentální výchova důležitým tématem. Problémy, jež z větší části zapříčinil člověk (úbytek stratosférického ozónu, znečištění životního prostředí, nastupující změna klimatu, vyčerpání přírodních zdrojů, destrukce přírodních ekosystémů, rychle rostoucí lidská populace, vznik nových epidemií a onemocnění), vyžadují k řešení a prevenci „environmentálně“ vzdělaného občana.“ Vybrané pojmy a pasáže v základních vzd. dokumentech RVP G (2007) lEnvironmentální výchova „Environmentální výchova představuje nezastupitelný významný předpoklad udržitelného rozvoje, jenž patří i mezi prvořadé zájmy Evropské unie. Základním předpokladem nastoupení cesty k udržitelnému rozvoji je zvýšení ekologického vědomí lidí a jejich odborná připravenost na kvalitativně nové přístupy v celé technicko-ekonomické a sociální oblasti. Z těchto důvodu se stává environmentální výchova průřezovým tématem vzdělávání na gymnáziu a jedním ze základních pilířů vzdělávání pro udržitelný rozvoj.“ Vybrané pojmy a pasáže v základních vzd. dokumentech RVP G (2007) lEnvironmentální výchova - Jaké jsou příčiny rychlého růstu lidské populace a jaký vliv má tento růst na životní prostředí - Jaké jsou prognózy globálního rozvoje světa na podkladě současného environmentálního jednání lidstva - Jaké jsou nástroje a možnosti řešení globálních ekologických problémů (např. legislativní, dobrovolné/občanské, institucionální, technologické) a jaké jsou možnosti zapojení jednotlivce do jejich řešení Vybrané pojmy a pasáže v základních vzd. dokumentech RVP SOV lhttp://www.msmt.cz/vzdelavani/ramcove-vzdelavaci-programy-zaslani-do-vnejsiho-pripominkoveho-rizen i lNapř. Obchodník Člověk a životní prostředí (průřezové téma) - biosféra v ekosystémovém pojetí (znalosti o abiotických a biotických podmínkách života, o ekologické přizpůsobivosti, o vzájemných vztazích organismů a prostředí, o struktuře a funkci ekosystémů, o významu biodiverzity a ochrany přírody a krajiny); Vybrané pojmy a pasáže v základních vzd. dokumentech RVP SOV - současné globální, regionální a lokální problémy rozvoje a vztahy člověka k prostředí (klimatické změny, ohrožování ovzduší, vody, půdy, ekosystémů i biosféry z různých hledisek rozvoje lidské populace, vliv prostředí na lidské zdraví); - možnosti a způsoby řešení environmentálních problémů a udržitelnosti rozvoje v daném oboru vzdělání a v občanském životě (např. nástroje právní, ekonomické, informační, technické, technologické, organizační, prevence negativních jevů, principy udržitelnosti rozvoje). Vybrané pojmy a pasáže v základních vzd. dokumentech RVP SOV - Realizace Člověk a životní prostředí lkomplexně – v samostatném ekologickém vyučovacím předmětu (modulu) nebo v uceleném bloku ekologického učiva zahrnutého do některého vhodného předmětu (modulu), který umožňuje integraci a doplnění poznatků o ekologii a životním prostředí, komplexní pohled na udržitelnost rozvoje v občanském životě a v daném oboru vzdělání a uvědomění si vlastní odpovědnosti za kvalitu životního prostředí; lrozptýleně (difúzně) – v logických souvislostech v jednotlivých vyučovacích předmětech (modulech) všeobecně vzdělávací i odborné složky vzdělávání, v praktickém vyučování; lnadpředmětově – v žákovských projektech. Studie environmentální gramotnosti Preisendörfer a Rinn, 2003 - Environmentálně vzdělaní občané obvykle hodně cestují, mají proto vysoké emise skleníkových plynů, přestože se jinak chovají k životnímu prostředí šetrně. - Lidé s vyšším vzděláním mají často větší příjmy, mezinárodní kontakty a proto hodně létají. Studie environmentální gramotnosti Kuhlemeier, 1999 - Ochota uskromnit se souvisí s env. postoji více, než env. znalosti (u holandských studentů) - Env. zodpovědné chování mělo významně větší korelaci s ochotou se uskromnit, než s env. postoji nebo env. znalostmi. Studie environmentální gramotnosti Lester, 2006 - Výzkum u žáků 5. třídy v US ukázal, že se jejich zájem chránit přírodu vzrostl s lepšími přírodovědnými znalostmi. Tohoto pokroku bylo dosaženo zavedením přírodovědného kurikula s důrazem na akci, řešení problémů, rozhodování, logické myšlení a formování hodnotícího úsudku. - Není však zaručeno, že v důsledku tohoto vzdělávání budou i v dospělém věku aktivně a zodpovědně řešit env. problémy. Studie environmentální gramotnosti Kuhlemeier (1999) připouští, že může být obtížné měřit chování a postoje lidí pomocí dotazníků. Podle něj je jedním z důvodů chybějící korelace mezi env. znalostmi, postoji a chování, že studenti nedoceňují důsledky svého chování na životní prostředí. Ungar, 1994 V mnoha případech studenti nerozumí vztahům mezi env. problémy, jejich následky a možnostmi řešení prostřednictvím změny jejich chování. Studie environmentální gramotnosti Andersson a Wallin, 2000 Studenti všech věků hlasovali pro drastická opatření proti globálnímu oteplování, jako rychlé snižování emosí CO2. Chyběla jim ovšem představa, co by velké snížení spotřeby energie znamenalo pro jejich každodenní život. Postoje Evropanů ke klimatické změně http://www.europarl.europa.eu/pdf/eurobarometre/12_07/report_eb711_climat_change_cs.pdf Postoje Evropanů ke klimatické změně l„Osobně učiněné kroky“ jsou podstatně častější u respondentů, kteří věnoval delší dobu svému vzdělání (studovali do 20 let a déle), než u těch, kteří ukončili své vzdělávání v poměrně nízkém věku. Respondenti, kteří ukončili školní docházku ve věku 15 let a méně, mají daleko výraznější tendenci odpovídat „nevím“ než respondenti z ostatních vzdělanostních kategorií. Postoje Evropanů ke klimatické změně lMezi profesními skupinami jsou to nejčastěji vedoucí pracovníci, kteří potvrzují, že osobně učinili kroky na podporu boje se změnou klimatu. Studenti a nezaměstnaní mají spíše sklon nesouhlasit. Opatření v boji proti změně klimatu mohou být nákladná, což může vysvětlovat, proč skupiny, které mají vyšší životní úroveň, osobně činí příslušné kroky. l„Učiněné kroky“ v boji proti změně klimatu jsou daleko rozšířenější mezi respondenty, kteří mají zato, že jsou o změně klimatu dobře informováni (o příčinách, důsledcích a způsobech, jak s ní bojovat), než ti, kdo se považují ve vztahu k těmto otázkám za nedostatečně informované. lJe pochopitelné, že u občanů, kteří považují změnu klimatu za velmi závažný problém, je daleko vyšší pravděpodobnost, že osobně činí kroky cílené na podporu boje se změnou klimatu, než u občanů, kteří tuto změnu za závažný problém nepovažují.