22.9.2011 MANAGEMENT •Různá pojetí definice managementu zdůrazňující • •Vedení lidí •Specifické funkce vykonávané vedoucími pracovníky •Předmět studia a jeho účel • •K první skupině patří pojetí Americké společnosti pro management: „M znamená vykonávání úkolů prostřednictvím práce jiných, dnes bývá interpretováno jako M je umění dosahovat cíle organizace rukama a hlavami druhých.“ • •Ke druhé skupině lze zařadit pojetí K.H. Chunga: M je proces plánování… a K. Mullera: „M jsou typické činnosti, které manažer vykonává, jako je rozhodování, organizování, plánování, kontrolování, vedené lidí, koordinace, motivování atd..“ • •Třetí skupina preferuje předmět studia a jeho účel a je to např. S.P. Robins viz str. 14 aj.A. Pearce a R.B. Robinson: „M je proces optimalizace využití lidských, materiálních a finančních zdrojů k dosažení organizačních cílů.“ • • Pojmy: • •Podnikatelská činnost •Cíle dobrých organizací jsou ve vyspělé tržní ekonomice orientovány na dlouhodobou hospodářskou a sociální prosperitu. Jejím zázemím je podnikatelské chování. • • •Podnikavost •Schopnost, umění a motivaci nacházet, vytvářet a využívat příležitosti pro zabezpečení prosperity podnikatelského subjektu. •Podnikání je realizací podnikavosti v praktickém životě. • •Vnější podnikavost •Schopnost objevit nebo záměrně vytvořit a návazně i efektivně využít příležitostí, které podnikatelskému subjektu vznikají z aktivní součinnosti s okolním světem. • •Vnitřní podnikavost •Aktivní, iniciativní a tvůrčí nacházení a efektivní využívání vnitroorganizačních příležitostí pro zlepšení plnění poslání a soustavy cílů organizace.( tvůrčí inovace, využívání zdrojů – lidí, ploch, zařízení…, soutěživost mezi pracovníky..) • • • • • • Realizátor podnikatelské akce musí mít: • •Ideovou představu – vizi – ziskové podnikatelské příležitosti •Motivaci činnost zvládnout i za cenu překážek, potíží a rizik •Správné načasování podnikatelské akce •Profesní a kvalifikační připravenost •Promyšlený a přiměřeně zpracovaný podnikatelský záměr •Nezbytné zdroje • Rizika •Manažerské – podnikatelské riziko •spočívá v existenci možnosti, že plánované úmysly a aktivity se budou lišit od reality. •Rozdíl mezi plánem a realitou může být pozitivní a negativní. • • •Riziko má i svou míru rizika a závažnost rizika. • • •Rizika mohou mít široké spektrum příčin: •Sociálně politická •Ekonomická •Tržních podmínek •Inovační politiky •Výroby a dodání •Zajištění a vyhodnocení informací o možných změnách podnikatelských podmínek •Vliv lidského činitele • •Rizika jsou ovlivnitelná a neovlivnitelná • • Moderní management •Moderní management – úsilí o racionální snížení rizika: •Vyloučení příčin rizika •Snížení nepříznivých důsledků rizika – pojištění, přenos rizika na další podnikatel.subjekty (smlouvy…), zlepšení informačního zajištění, vytváření přiměřeně velkých a rozložených rezerv, rozložení rizika na širší základnu (širší spektrum podnikatel.činností, větší počet dodavatelů, odběratelů), dělení rizika mezi dva či více partnerů, zvyšování profesní a kvalifikační úrovně pracovníků. • •Management •ucelený soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají ke zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace. • •„vykonavateli“ M jsou lidé tj. vedoucí pracovníci („manažeři“) •Lze aplikovat na různých organizačních úrovních •Je obsahovou náplní značně obecnou disciplínou se širokým aplikačním záběrem •Obecným posláním manažerské činnosti je dosažení prosperity uvažované organizace či procesu Východiska a obecné principy manažerské práce •Systematický rozvoj západního managementu v prvních desetiletích minulého století je spojován se 4 klasickými směry. •Obvykle se označují jako školy: •Vědeckého řízení •Lidských vztahů •Správního řízení •Byrokratického řízení • Ad1. Škola vědeckého řízení (taylorismus) •F.W. Taylor, F.B. Gilberth, H. Emerson, S. E. Thompson. •Klady: zdůvodněné racionální postupy plánování, provádění a odměňování práce, umění dělat sladěně, rychle, kvalitně a hospodárně. •Zápory: Podcenění zvláštní úlohy člověka, kterého inženýrské přístupy degradovali na výrobní faktor souměřitelný s výrobkem nebo strojem. • Ad2. Škola lidských vztahů •Hlavní představitel v USA E. Mayo, M. P. Folletová, W.D. Scott a další. •Evropa – „otec“ průmyslové psychologie či psychotechniky – Němec H. Munsterberg •Klady: Je východiskem pro moderní personalistiku až do závěru, že lidé jsou největším kapitálem dobrých organizací. •Zápory: Kritizována bývá zahloubanost do psychologicko - sociálních otázek, vede k nedoceňování věcnosti problematiky řízení. • Ad3: Škola správního řízení •Francouz H. Fayol ( 14 Fayolových principů správní činnosti) •Klady: stále platný koncept manažerských funkcí, myšlenka řídit celek organizace sladěně a vyváženě – jako „orchestr“. •Zápory: nebezpečí snahy příliš systematizovat bohatost manažerských procesů do obecných konceptů. • Ad 4: Škola byrokratického řízení •Klíčovým představitelem Němec M. Weber . •Klady: 6 Weberových principů byrokratické organizace je klasickým východiskem pro dnešní pojetí organizačních řádů a norem. •Zápory: byrokratická strnulost skrytá v doporučovaných řádech. • • • •H. Ford, W. P. Chrysler, H. Dupont, T. Baťa a mnoho dalších - nelze jednoznačně zařadit • •Následné „postklasické“ období sahá až do současnosti. •Klasifikace do jednotlivých „škol“, a to klasifikace na: A.procesní přístupy B.psychologicko – sociální přístupy C.systémové přístupy D.kvantitativní přístupy E.empirické přístupy • • •ad A: •Ucelené a harmonické fungování zkoumané organizační jednotky. •Obecně platná doporučení pro zvládnutí hlavních manažerských funkcí. •Snaha sevřít obrovskou rozmanitost manažerských poznatků do obecných pravidel. • • •Ad B: •Škola lidských zdrojů, pozornost je zaměřena na manažerské funkce výběru a rozmístění spolupracovníků a pak zejména na jejich vedení. •Stimulace, motivace, rozvoj iniciativy a aktivity. • •AdC: •Nezbytnost komplexního chápání dílčích manažerských procesů. •Integrace, harmonie („Foylův orchestr“). •Významným představitelem Ch. Barnard • • • • • •AdD: •Uplatňování matematických modelů, formalizovaných metod. •Mají blízko k Taylorovu vědeckému řízení. •Síťové grafy pro řešení časové slednosti, teorie zásob, teorie obnovy a údržby apod. • •AdE: •Rozbor a zobecnění kladných i záporných poznatků z manažerské praxe. •Konfrontace poznatků s teorií. •Rychle reagují na potřeby doby! • MANAŽERSKÉ FUNKCE •Typické činnosti, které manažer (vedoucí pracovník) vykonává ve své práci. •Jsou základní orientací pro studium managementu. • •Harold Koontz a Heinz Weihrich: • •plánování – planning •organizování – organizing •personální zajištění – staffing •vedení lidí – leading •kontrola – controlling • Kritické faktory úspěchu •pojetí tzv. Kritických faktorů úspěchu (Critical Success Fartors) •snaží se koncentrovat pozornost vedoucích pracovníků na tyto stránky jejich práce, které mají pro ně zásadní význam. Jejich dílčí kvalitou a harmonickou integrací v celek je výrazně podmíněna globální úspěšnost fungování firmy. •Příkladem je Koncepce 7S • • Koncepce 7S •Ucelený přístup založený na stanovení a vzájemné podmíněnosti sedmi faktorů v manažerské činnosti. •Jsou to •Strategy (strategie) •Structure (struktura) •Staffs (spolupracovníci) •Systems (systémy řízení) •Shared values (sdílené hodnoty) •Style (styl manažerské práce) •Skills (schopnosti) • • • Strategie • •programové stanovisko vrcholového managementu k podnikatelskému zaměření firmy – např. formou dokumentu •znát z věcných hledisek svou oblast podnikání (to know the business you are in) •volba postupu dosažení cílů •zabezpečení pružného někdy i průběžného způsobu adaptace cílů na změny a příležitosti podnikatelské činnosti •hybnou silou jsou inovace • • • • Struktura • •vymezení a obsahová náplň vazeb • •vazby vertikální a horizontální a další • • • Spolupracovníci • •lidé, kteří se rozhodovací či výkonnou činností podílejí na realizaci manažerských funkcí • •vytvářejí dílčí kolektivy s jejich mezilidskými vztahy • • Systémy řízení • •postupy, metody, techniky a technologie manažerské práce •zhodnocení znalostí, zkušeností, dovedností a užitečných návyků lidí pro plnění jejich poslání v činnosti firmy • • Sdílené hodnoty • •dávají základní orientaci pro sociální, hospodářské, kulturní poslání společnosti, spoluvytváří motivační prostředí • • • • • Styl •způsob jednání vedoucích pracovníků při uplatňování manažerských funkcí vůči jiným vedeným kolektivům •způsob provádění výše zmiňovaných manažerských rolí • • Schopnosti •zkratkou pro soubor znalostí, dovedností a návyků, které představují myšlenkové bohatství podnikových kolektivů, a tím profesionální a kvalifikační zázemí pro úspěšnou práci.