MANAGEMENT Personální zajištění Obsahová náplň 3.manažerské funkce •Plánování – zjišťování potřeby vhodných spolupracovníků •Zajištění, výběr a pracovní nasazení •Hodnocení práce •Postup či sestup, převod, uvolnění •Zvyšování kvalifikace a rekvalifikace •Systémy odměňování •Pracovní podmínky, personální záležitosti Poslání 3. manažerské funkce •Umění zajistit správný výběr kvalitních a dlouhodobě loajálních spolupracovníků, jejich rozmístění podle profesních a kvalifikačních předpokladů a potřeb, jejich objektivní hodnocení a jejich další kvalifikační rozvoj Plánování, zajištění, výběr, umístění spolupracovníků •Stanovit potřebu zaměstnanců •Stanovit potřebu externích spolupracovníků •Rozbor kapacitních nároků pro určitý časový výhled a rozsah uvažovaných prací ( „job analysis“) Strukturní členění •Odpovídá na otázky „kdo“, „kdy“, „kde“ •4 základní dimenze: -Profesní -Kvalifikační -Časová -Organizačně místní Profesní dimenze •Stanoví, jaké profese budou nezbytné •Vychází z platné „kategorizace prací“ v dané zemi • Kvalifikační dimenze •Stanovuje nezbytnou úroveň výše uvažovaných profesí •Vychází z popisu nároků nezbytných pro předpokládané práce •Kvalifikační třídy a zařazení výrobních pracovníků a techniků, ekonomů a správního aparátu Časová dimenze •Časový horizont potřeby profesí na určité kvalifikační úrovni •Horizont dlouhodobý, střednědobý a krátkodobý • str119 Organizačně místní •Stanovuje, ve které organizační jednotce či na kterém místě budou profesně, kvalifikačně i časově určení pracovníci zapotřebí •Vazba na organizační strukturu Personální plán •Většinou střednědobý •Sladěný se strategií personálního rozvoje společnosti • Personální plán •Nábor pracovníků ve výše zmíněné 4dimenzionální struktuře •Regulace zaměstnanosti pomocí převodu pracovníků •Zabezpečení včasné kvalifikace či rekvalifikace •Odhad nákladů spojených s výplatou mezd, sociálních služeb atd… •Jednání o kolektivních (a jiných pracovněprávních) smlouvách • • Realizační fáze •Navazuje na plán •Interní a externí nábor a výběr spolupracovníků • Interní výběr •Efektivní, snadnější •Předpokladem je systém průběžného hodnocení spolupracovníků, perspektivní záměry jejich uplatnění – záměry pracovní kariéry příklad •Jméno, věk, počet let v dané funkci •Perspektivnost pro personální změny: A.Připraven k okamžitému přesunu do vyšší funkce B.Připraven během roku C.Perspektivnost se ověřuje D.Vyhovuje jen na stávající pozici E.Nevyhovuje, k uvolnění Externí nábor •Forma konkurzního řízení •pozor na změny v legislativě •Spolupráce se specializovanými firmami Hodnocení spolupracovníků •Znát a racionálně využít profesní kvalifikaci zaměstnanců, vhodně rozvíjet jejich schopnosti, motivovat je a spravedlivě odměňovat. Kritéria pro hodnocení •Diferencovat podle profesních skupin a funkčního zařazení: •Hodnocení pracovní role •Chování v průběhu pracovního procesu •Osobní a charakterové rysy •Perspektivnost pro firmu •Hodnocení pracovní role • •např. kvantita a kvalita plnění úkolů •umění vést lidi •úroveň plnění funkčního poslání pracovního místa… • •Chování v průběhu pracovního procesu •obětavost •iniciativa •inovační aktivita •disciplína •úroveň absence •vztah ke kolektivu… • •Osobní a charakterové rysy • •čestnost •svědomitost •poctivost •způsob vystupování •loajalita •Perspektivnost pro firmu •věk •nahraditelnost •zájem spojit pracovní kariéru s firmou • vymezení oblasti uplatnění, doba uplatnění Další kritéria hodnocení •Hodnocení interními odbornými útvary (jednotlivci) •Vedoucími pracovníky firmy •Externími specialisty Důsledky hodnocení •Posouzení nezbytného zvyšování kvalifikace •Posouzení potřeby rekvalifikace Zvyšování kvalifikace •„job training“ •Diferencovat podle profesní orientace •Nerozhoduje velikost organizace •Vhodné jsou funkční plány a organizační zajištění včasné kvalifikační inovace (či rekvalifikace) Fáze zvyšování kvalifikace •Stanovení cílů a reálné potřeby – včetně kritérií pro plnění a hodnocení výsledků •Zajištění realizace – vstupní ohodnocení (testy potřebných znalostí..) a návazné stanovení náplně a metod výuky •Vyhodnocení výsledků, závěry – hodnocení výuky, hodnocení účastníků, ověření výsledků v praxi, pracovní postupy… Formy školení •Podle velikosti organizace, odborných nároků, počtu účastníků… •Školení: -v rámci pracovního procesu -mimo pracovní proces -kombinace obou forem Školení manažerů •Nezbytnost průběžného zvyšování kvalifikace •Externí firmy nebo přizvaní odborníci •Samostatné soustavné zvyšování kvalifikace •Individuální plány manažerského vzdělávání Další důsledky hodnocení •Převod - přesun •Postup – povýšení •Sestup ve funkci •Uvolnění Převod •V rámci firmy •Zachování pracovní pozice, platu •Důvody ze strany firmy i zaměstnance •Dočasný, trvalý •Manažer musí dokázat tímto rozhodnutím maximalizovat pozitiva Postup •Přijímán pozitivně •Má být provázen zvýšením prestiže, růstem platu, dalšími výhodami •Jako důsledek dlouhodobějšího hodnocení •Interním konkurzem či přímým manažerským projednáním Sestup •Vyvolává zklamání a negativní reakce •Bývá spojen se ztrátou určitých výhod, snížením platu •Zrušení funkčního místa v důsledku restrukturalizace •Neschopnost pracovníka, narušení organizačních či právních norem firmy •U kolektivních smluv možnost jednání rozhodčí komise Uvolnění •Důsledek přirozeného procesu – odchod do důchodu •Analogické procesy jako při sestupu •Snižování počtu zaměstnanců •Ukončení činnosti organizace •Nutnost informovat s dostatečným předstihem a taktně •Odstupné, poradenství • Odměňování •Musí odpovídat společensky přijaté spravedlivé kompenzaci odváděné práce •Musí motivovat •Diferenciace výše i způsobu odměny Hmotné odměny a výhody •Přímé finanční odměny -Základní mzdy (pro manuální pracovníky -Platy (pro nemanuální pracovníky) -Výkonové prémie -Prémie a odměny za hospodářské výsledky -Příplatky za přesčasy -Podíly na zisku Nepřímé finanční odměny a výhody -Příplatky na důchodové pojištění -Příplatky na dovolenou, mimopracovní činnosti či členství (v klubech, organizacích..) -Příplatky za použití vlastního auta -Vybrané služby zdarma či za snížené ceny -Snížené ceny za činnosti a výrobky prodávané firmou… Nepřímé odměny a výhody nefinanční •Zvláštní výhody zakotvené ve smlouvě •Prestižní funkce a postavení ve firmě •Vybavení pracoviště •Parkování •Služby – mateřská škola, stravování, výhody pro členy rodiny, … •Vlastní pomocný personál – např. sekretářka Nehmotné odměny a výhody •Možnosti osobního růstu – účast na konferencích •Volná pracovní doba •Větší sociální jistoty