STRUKTURA KVALIT EMOČNÍ INTELIGENCE SCHOPNOSTI VZTAHUJÍCÍ SE K VLASTNÍ OSOBĚ Sebeuvědomění KOMPETENCE V OBLASTI MEZILIDSKÝCH VZTAHŮ Schopnost správně se v nich orientovat Empatie (vcítění)Sebeuvědomění Sebeovládání Motivace k vyšším cílům Empatie (vcítění) Obratnost ve společenském styku SEBEUVĚDOMĚNÍ Schopnost orientovat se ve vlastních duševních pochodech a stavech, jistota preferencí, znalost vlastních možností, schopnost využití intuice Emoční sebeuvědomění: cit pro vlastní emoce, objektivní hodnocení jejich dopaduobjektivní hodnocení jejich dopadu Reálné sebehodnocení: uvědomění si vlastních plusů a minusů, znalost svých omezení Sebedůvěra : sebejistota, vědomí vlastní ceny, možností a schopností SEBEOVLÁDÁNÍ Schopnost zvládat okamžité impulsy a emoce Spolehlivost: schopnost dodržování základních pravidel slušnosti a smysl pro fair play Svědomitost: schopnost nést odpovědnost za vlastní chování i za pracovní výkon Přizpůsobivost: schopnost přizpůsobovat se změnám Schopnost inovace: dobře přijímat nové nápady, případně sám přicházet s novými nápady, postupy, přístupy, informacemi MOTIVACE K VYŠŠÍM CÍLŮM Emoční tendence přímo vedoucí k vzestupu, nebo ho přinejmenším usnadňují Ctižádostivost: snaha o zlepšení vlastní práce, perfekcionismus Loajalita: ztotožnění se se záměry a cíly skupiny čiLoajalita: ztotožnění se se záměry a cíly skupiny či organizace Iniciativa: schopnost pohotově se chopit příležitosti Optimismus: vytrvalost na cestě k cíli, ochota překonávat překážky, schopnost odložit uspokojení na pozdější dobu EMPATIE Uvědomování si pocitů, potřeb a zájmů ostatních lidí Pochopení: správný odhad pocitů a tendencí ostatních a schopnost i ochota k nim přihlížet, aktivně je ovlivňovat Schopnost stimulovat osobnostní růst ostatních: vycítit, kdy je třeba povzbuzení či podpory k rozvinutí jejich schopností Orientace na zákazníka: předvídání a správné rozpoznání jeho potřeb, snaha je uspokojit (Pokračování) Snaha o rozvíjení a využití diverzity: lepší uplatnění v požadovaném směru za pomoci využití rozdílností mezi lidmi Cit pro „politiku“ organizace, sledování tendencí: EMPATIE (2) Cit pro „politiku“ organizace, sledování tendencí: schopnost správně se orientovat v protichůdných emocionálních proudech uvnitř skupiny či organizace, cit pro proměnlivost mocenských vztahů OBRATNOST VE SPOLEČENSKÉM STYKU Flexibilita, schopnost docílit žádoucí reakce ze strany ostatních Schopnost ovlivňovat: volba správné taktiky k získání souhlasu Schopnost komunikace: vysílání jasných aSchopnost komunikace: vysílání jasných a přesvědčivých signálů Vůdčí schopnosti: schopnost nadchnout ostatní pro nějaký cíl, umět se postavit do čela a skupinu či lidi obecně vést Ochota ke změnám: podněcovat či organizovat prospěšné změny na pracovišti (Pokračování) OBRATNOST VE SPOLEČENSKÉM STYKU(2) Schopnost zvládat konflikty: obratnost ve vyjednávání, urovnávání sporů Schopnost vytvářet vazby: podpora užitečných vzájemných vztahů ve skupině, schopnost přispět kvzájemných vztahů ve skupině, schopnost přispět k jejímu stmelení Schopnost spolupracovat: spolu s ostatními směřovat k vytčenému cíli Schopnost týmové práce: na různých úrovních prohlubovat týmovou spolupráci, kultivovat společné zaměření