JAK USILOVAT O JEDINEČNOST VE SVÉM OBORU PhDr. Vladimír Hřebíček Co vidíte na obrázku? Člověk potřebuje smysl! Člověk hledá ve svém životě smysl! VÍME-LI, PRO CO ŽIJEME, PAK I NAŠE PRÁCE BUDE PŘINÁŠET RADOST NÁM I DALŠÍM LIDEM! LIDÉ MAJÍ V PRÁCI MOŽNOST VOLBY Snaha vyhovět 4 CELISTVÝ ČLOVEK VYKONÁVAJÍCÍ CELISTVOU PRACÍ Co nás vede životem? ► Výchova / principy ► Naše dispozice ► Naše zájmy a to, co nás baví ► Vzory, které jsme si vybrali ► Vlastní úsilí 7návyků skutečně efektivních lidi Zásodv otobmho roivo|«». které xmčni 8.návyk Od efektivnosti k výjimečnosti mp 7 návyků vysoce efektivních lidí 1. Návyk: Buďte proaktivní 2. Návyk: Začínejte s myšlenkou na konec 3. Návyk: Dejte přednost důležitým věcem 4. Návyk: Myslete způsobem výhra/výhra 5. Návyk: Nejdříve se snažte pochopit potom být pochopeni 6. Návyk: Vytvářejte synergii 7. Návyk: Ostření pily OSMY NÁVYK: OD EFEKNIVNOSTI K VÝJMEČNOSTI ► Nechte zaznít svůj hlas = ° Vize, ° Disciplína, ° Elán, ° Nadšení, ° Svědomí. ► Inspirujte druhé, aby i oni objevili svůj hlas ETIKA CHARAKTERU A ETIKA OSOBNOSTI ETIKA CHARAKTERU Bezúhonnost Pokora Věrnost Umírněnost Odvaha Spravedlnost Trpělivost Píle Skromnost ETIKA OSOBNOSTI 1 .Techniky mezilidských vztahů 2. Pozitivní mentální postoj Kromě platných pravidel obsahuje i falešná pravidla - metody předstírání zájmu nebo zastrašovaní a podobně. PRIMÁRNI A SEKU VELIKOST Pozitivní orvkv eti osobnosti: Růst osobnosti Výcvik komunikativních dovedností Pozitivní myšlení... Isou to však sekundární rvs ní To jací jsme o nás vypovídá mnohem výmluvněji, než to, co říkáme nebo děláme. Některým lidem absolutně věříme rotože známe ieiich charakter. Sekundární techniky nemají trvalou hodnotu v dlouhodobých vztazích. PARADIGMA Znamená model, teorii vnímání, předpoklad nebo rámec (konstrukci) vztahů. ► V obecnějším smyslu je to způsob, jakým „vidíme" svět ve smyslu jeho chápání, porozumění, interpretace. ► Příklad mapy - mapa není území, ale pouze jeho popis. Což je i paradigma. Každý z nás má v hlavě mnoho map Můžeme je rozdělit do dvou kategorií: 1. Mapy toho jaké věci jsou - reálie. 2. Mapy toho jaké by věci měly být -hodnoty. Zřídka se zabýváme jejich přesností. Zpravidla si ani neuvědomujeme, že je mám Čím více si uvědomujeme svá základní paradigmata mapy nebo domněnky a míru svého ovlivnění předchozími zkušenostmi, tím větší odpovědnost můžeme za tato paradigmata převzít: ► zkoumat je, ► ověřovat je na skutečnosti, ► naslouchat druhým a být otevřeni vůči jejich vjemům a ► tak získat širší obraz a mnohem -^objektivnější pohled. POSUN PARADIGMATU ► Každý významný průlom v oblasti vědeckého snažení je nejprve porušením tradice, starého způsobu myšlení, neboli starých paradigmat. Thomas Khun Vzpomeňme si na Koperníka, Einsteina ... ► Chceme-li učinit poměrně malé změny ve svém životě, můžeme se snad soustředit na svoje postoje a chování. ► Chceme-li však udělat významnou změnu, musíme se zabývat svými základními paradigmaty. PARADIGMATA JSOU SILNÁ, PROTOŽE ONA TVOŘI BRÝLE, SKRZE KTERÉ VIDÍME SVĚT. SILA POSUNU PARADIGMATU JE HLAVNÍ SILOU SKOKOVÉ ZMĚNY, NEZÁVISLE NA TOM, JESTLI JDE O POSUN NÁHLÝ, NEBO O POMALÝ A ÚMYSLNÝ PROCES PROBLÉMEM JE ZPŮSOB, JAKÝM PROBLÉM VIDÍME ► Paradigmata etiky osobnosti podstatně ovlivňují nejen způsob, jakým se snažíme řešit své problémy, ale také způsob, jakým se na ně díváme. Definice „Návyků" ► Návyky jsou průnikem znalostí, dovedností a přání. ► Znalost = „co dělať a „proč". ► Dovednost = Jak to udělat". ► Přání = motivace, „chtění". Kontinuum zrání Závislost Ty - ty za to můžeš Nezávislost Já -já to zvládnu Vzájemná závislost My - my můžeme spolupracovat Produkce a Produkční schopnost ► Produkce = výsledek (zlaté vejce) ► Produkční schopnost = schopnost nebo zdroj (produkující zlatá vejce) ► Jestliže lidé nedodrží rovnováhu „Produkce/Produkční Schopnosti" při využívání hmotných zdrojů organizace, sníží její efektivnost = umírající husa. 21 7 návyků vysoce efektivních lidí 1. Návyk: 2. Návyk: konec 3. Návyk: věcem 4. Návyk: 5. Návyk: potom 6. Návyk: Buďte proaktivní Začínejte s myšlenkou na Dejte přednost důležitým Myslete způsobem výhra/výhra Nejdříve se snažte pochopit být pochopeni Vytvářejte synergii Návyk: Ostření pily_ Buďte proaktivní eaKtivni laz Nic se nedá dělat. Takový jsem. Dohání mě k šílenství. Oni to nedovolí. Musím to dělat. Nemohu. Jsem nucen. Kdybych mohl. Proaktivní jazyk: ► Podívejme se na možnosti. ► Mohu na to jít jinak. ► Ovládám své pocity. ► Zpracuji účinná doporučení. ► Zvolím přiměřenou odezvu. ► Rozhodnu se. ► Dám tomu přednost ► Chci. Okruh zájmu a okruh působnosti Okruh zájmu ' Okruh N působnosti Proaktivni lide soustřeďuji sve usih na okruh působnosti. Zabývají se věcmi, se kterými mohou něco dělat. Povaha jejich energie je pozitivní. 24 ÚROVNĚ NASLOUCHÁNÍ 5. Empa.ické naslouchání T!Z^Z^' 4. Pozorné naslouchání 3. Selektivní naslouchání 2. Předstírané naslouchání Naslouchání z vlastního úhlu pohledu 1. Ignorování OSMY NÁVYK: OD EFEKNIVNOSTI K VÝJMEČNOSTI ► Nechte zaznít svůj hlas = ° Vize, ° Disciplína, ° Elán, Nadšení, ° Svědomí. PARADIGMA CELISTVÉHO ČLOVĚKA MYSL Duše ČTYŘI POTŘEBY LIDÍ Růst a vývoj Učit se (Mysl) Zanechat odkaz (Duše) Lidé si mohou volit MOŽNOSTI VOLBY Tvořivé zaujetí Upřímné odhodlání z? Radostná a spokojená spolupráce z? Snaha vyhovět Rebelie nebo odchod ze zaměstnání CELISTVÝ ČLOVĚK VYKONÁVAJÍCÍ CELISTVOU PRÁCI Využijte mě tvůrčím způsobem (MYSL) / Pracuji proto\ / abych uspokojil\ [ lidské potřeby, \ a řídím se přitom/ \ principy (Duše) O VROZENÉ PŘEDPOKLADY (DARY) ► Svoboda a schopnost volby ► Principy (přirozené zákony) o Univerzální ° Nadčasové ° Evidentní - jasné ► 4 druhy inteligence/potenciály MENTÁLNÍ EMOCIONÁLNÍ/SOCIÁLNÍ FYZICKÝ/EKONOMICKÝ DUCHOVNÍ 32 První dar: SVOBODA VOLBY ► SCHOPNOST VOLIT SI JE, SPOLEČNĚ S DAREM ŽIVOTA, NEJVĚTŠÍM Z DARŮ, KTERÝCH SE NÁM PŘI NAROZENÍ DOSTALO. PODNET SVOBODA VOLBY Á ODEZVA r Lidé, kteří u sebe rozvinou vnitřní schopnost a pocit svobody, mohou přerušit proces přenášení nezdravých tendencí z minulých generací na generace příští! Druhý dar: PŘIROZENÉ ZÁKONY NEBO PRINCIPY PRINCIPY JSOU: ► Univerzální - nejsou omezeny územím ani kulturou ► Nadčasové - férovost, laskavost, respekt, čestnost, nedotknutelnost, služba, pomoc ... (stejně jako gravitační zákon působí neustálé) ► Nezpochybnitelné - nemůžete vytvořit dlouhodobý vztah naplněný důvěrou, nejste-li důvěryhodní. Základní zákony rozvoje života 1 Jenom člověk dokáže vědomě přemýšlet, plánovat a tvořit. Pouze on se umí sám ovlivňovat a tím umí, ovlivnit i svůj osud a svou budoucnost. 2. Na počátku každého činu stojí idea. Jen to, co bylo promyšleno, existuje. 3. Myšlenky se vytvářejí v podvědomí. Z člověkao samotného nebo prostřednictvím vnějších vlivů. 4. Podvědomí - staveniště života a pracovní prostor duše - má tendenci realizovat každou myšlenku. 5. Z malého myšlenkového jiskření se může stát zářivý oheň. 6. Co má růst, potřebuje výživu. Výživou myšlenek je koncentrace. 7. Vědomá nebo nevědomá koncentrace je pohonem životní energie. Základní zákony rozvoje života 8. V rozepři mezi pocitem a intelektem vítězí vždy pocit. 9. Pocity vedou a posilují koncentraci nevědomě, ale důrazně. 1 0. Pomocí cíleného rozhodnutí může být pozornost zaměřena na jakýkoliv vybraný bod. 11. Pozornost přináší posílení. Nedbalost přináší uvolnění. 1 2. Souhlas aktivuje sílu - odmítání ničí životní sílu. 1 3. Neustálé opakování myšlenky se stane nejdříve vírou - potom přesvědčením. (Také v negativním smyslu.) 1 4. Víra vede k činu. Koncentrace vede k úspěchu. ^Qnakováni vede k mistrovství. JAK MYSLÍŠ, TÍM JSI! Děkuji Vám za vstřícné naslouchání! Nashledanou! A zalévejte semínka, která jste zasadili!