1 Vyjednávání jako způsob chování 3 způsoby chování SPOLUPRÁCE BOJVYJEDNÁVÁNÍ SPOLUPRÁCE Převažuje společný cíl. Zaměřena na rozhodnutí, které je pro každého přijatelné. Chování je založeno na vzájemné důvěře a schopnosti přijmout rozdíly mezi lidmi. Probíhá otevřená výměna informací, respekt vůči druhým lidem, obě strany si naslouchají a hledají společné zájmy. Obě strany mohou vytvářet tým motivovaný ke spolupráci. 2 BOJ Zájmy obou stran se navzájem vylučují! Jednání je zaměřeno na vlastní výhru – na úkor partnera. Chování je založené na nedůvěře a netolerantnosti vůči druhému. Informační tok je založen na matení, ohrožení, utajování, špionáži, falešných informacích, neposlouchání, odvracení pozornosti a útoku. Mají-li obě strany spolupracovat, je zde silná tvorba podskupin. VYJEDNÁVÁNÍ Obě strany mají odlišné cíle, ale je zde také společný zájem. Vyjednávání je zaměřeno na docílení co nejvýhodnější dohody pro obě strany. Chování je zaměřeno na snaze neodhalit rychle své záměry, brát a dávat. Obě strany vědomě usměrňují informační tok, zadržují informace, dívají se na partnera z horšího úhlu. Obě strany mohou vytvářet společný tým zaměřený na výkon. 3 Při každém vyjednávání se vždy vyskytují tři zásadní prvky: Informace. Zdá se, že druhá strana ví o vás a vašich potřebách více, než víte vy o ní a jejích potřebách. Čas. Nezdá se, že by druhá strana byla pod takovým organizačním tlakem, měla nedostatek času a tak krátké termíny jako vy. Moc. Vždy se zdá, že druhá strana požívá větší moci a autority, než vy vidíte u sebe. Moc je přímo úměrná naší představě o ní. Je to způsobilost nebo schopnost, která nám pomůže uskutečňovat naše představy ... řídit lidi, události, situace a sebe. Pokud si myslíte, že ji máte, pak ji máte. Pokud si myslíte, že ji nemáte, i když ji máte, pak ji nemáte. 4 Vaše schopnost vyjednávat určuje, zda můžete ovlivnit své okolí. Dává vám cit pro zdolávání života. Nejde o podvádění a nejde o zastrašování. Jde o rozbor informací, času a moci s cílem ovlivnit chování ... uspokojit potřeby (vaše i ostatních), aby se události děly tak, jak chcete vy. Na čem je založen úspěch Billa Gatese? Malá neznámá firma Microsoft prodala největšímu výrobci počítačů OPERAČNÍ SYSTÉM – DOS! Jak se to mohlo stát? 5 MĚKKÉ A TVRDÉ VYJEDNÁVÁNÍ MĚKKÉ VYJEDNÁVÁNÍ Účastníci jsou přátelé. Cílem je dohoda. Účastníci dělají ústupky umožňující kultivovat vzájemný vztah. Účastníci jsou měkcí, pokud jde o problém i o lidi. Důvěřují ostatním. Snadno mění své pozice. TVRDÉ VYJEDNÁVÁNÍ Účastníci jsou protivníci. Cílem je vítězství. Účastníci požadují ústupky jako podmínku zachování vzájemného vztahu. Jsou tvrdí, pokud jde o problém i o lidi. Nedůvěřují ostatním. Trvají na svých pozicích. MĚKKÉ A TVRDÉ VYJEDNÁVÁNÍ (2) MĚKKÉ VYJEDNÁVÁNÍ Účastníci činí nabídky. Neodkrývají svoji spodní hranici. Akceptují jednostranné ústupky umožňující dohodnout se. Hledají jedno řešení – takové, které bude druhá strana akceptovat. Trvají na dohodě. Snaží se vyhnout střetu vůlí. Ustupují nátlaku. TVRDÉ VYJEDNÁVÁNÍ Účastníci vyhrožují. Matou pokud jde o spodní hranici. Účastníci vyžadují jednostranný prospěch jako cenu za uzavření dohody. Hledají jedno řešení – takové, které oni sami budou akceptovat. Setrvávají na své pozici. Pokoušejí se vyhrát střed vůlí. Používají nátlak. 6 ŘEŠENÍ: Změňte hru – vyjednávání zaměřte na podstatné stránky dané záležitosti! Fáze jednání P+EDICT Preparation Příprava Entry Vstup Diagnosis Diagnostikování Influence Ovlivňování Contractation Dohodnutí Termination Zakončení 7 Přístupy k vyjednávání: PROHRA/VÝHRA VÝHRA/VÝHRA PROHRA/PROHRA VÝHRA /PROHRA ODVAHA O H L E D U P L N O S T Nezapomínejte na zachování tváře! Nejenom vlastní, ale i protivníkovy! 8 NIKDY NEZAPOMÍNEJTE NA PŘÍPRAVU! Stanovte si své cíle! MAXIMÁLNÍ … … … MINIMÁLNÍ Víte co je to BATNA? Co je to BATNA? BEST NEJLEPŠÍ ALTERNATIVE MOŽNOST TO VEDLE NEGOTIATED PROJEDNÁVANÉ AGREEMENT SMLOUVY 9 PRINCIPIÁLNÍ VYJEDNÁVÁNÍ Účastníci řeší problém. Cílem je rozumný, přátelský a efektivně dosažený výsledek. Účastníci oddělují lidi od problému. Jsou měkcí, pokud jde o lidi, a tvrdí pokud jde o problém. Postupují bez ohledu na důvěru. Zaměřují se na zájmy a ne na pozice. PRINCIPIÁLNÍ VYJEDNÁVÁNÍ (2) Účastníci využívají zájmů obou stran. Vyhýbají se stanovení spodní hranice. Hledají vzájemně výhodné varianty. Rozpracovávají více variant, z nichž je možné si vybrat – teprve potom se rozhodují. Trvají na využití objektivních kritérií. Snaží se dosáhnout výsledku, který bude vycházet ze standardů nezávislých na přáních zúčastněných stran. Zdůvodňují argumenty a jsou jim otevřeni – ustupují podstatě problému, ne nátlaku. 10 Principiální vyjednávání Zájmy : zaměřte se na zájmy - ne na pozice Lidé : oddělte lidi od problému Alternativy : hledejte řešení, která jsou v zájmu obou stran Kriteria : požadujte, aby výsledek vycházel z určitých objektivních standardů Jak postupovat při rozdílných vnímáních? Prodiskutujte vzájemně své vnímání představte si sami sebe na místě druhé strany neodvozujte úmysly druhých z vlastních obav neobviňujte ze svých problémů druhé 11 Jak postupovat s emocemi? Rozpoznejte a pochopte emoce své i druhé strany zabývejte se emocemi explicitně a považujte je za legitimní umožněte druhé straně uvolnit napětí nereagujte na emocionální výbuchy Jak reagovat při komunikačních šumech? Aktivně naslouchejte a uvědomte si, o čem se mluví mluvte tak, aby Vám druhá strana porozuměla mluvte o sobě, a ne o druhé straně případně se domluvte na způsobu jakým budete spolu vycházet 12 První schůzka Účelem je udělat sondu do „partnerova světa“. Našim záměrem je partnera rozkrýt. Optimální je navštívit partnera minimálně ve dvojici, kdy jeden z dvojice pozoruje reakce „protihráčů“ a provádí zápis. Proces komunikace VYSÍLAČ PŘIJÍMAČ Předávat myšlenky Porozumět informaci PŘENOSZakódovat Dekódovat Poruchy 13 Rovina vztahu a rovina obsahu Snažte se napoprvé zapůsobit optimálním dojmem! Přizpůsobte se jejich optice. Nacvičujte si úsměv a častěji se usmívejte. Používejte gesta vzbuzující sympatii. Udržujte s partnery oční kontakt. 14 Cíl - logika 1 1 = 2 9 9 = 18 Působte na partnerovo podvědomí! LOGICKÉ ARGUMENTY Číselné údaje Citace Odkazy na autority Odkazy na zákony, vyhlášky, směrnice … Logické vzorce, logická schémata ... 15 EMOCIONÁLNÍ ARGUMENTY Příhody ze života Příběhy Příklady Srovnání s něčím známým (fotbal, filmy, řízení auta apod.) Sestavte si vizuální pomůcky, když musíte: soustředit na něco pozornost partnerů zesílit slovní projev vyvolat zájem ilustrovat fakta, jež se těžko názorně vyjadřují 16 Kladení otázek Při získávání a ovlivňování partnera nám ve vyjednávání mohou otázky sloužit jako: prostředek navázání kontaktu; projev zájmu, akceptace a úcty; důkaz toho, že partnerovi pozorně nasloucháme; zpětná vazba; prostředek usměrnění toku rozhovoru; prostředek získávání žádoucích informací. Typy otázek: otevřené uzavřené specifikující sondující motivační řečnické sugestivní alternativní protiotázky kontrolní přímé obecné spojovací vícenásobné hypotetické skrývající nástrahy zavádějící imperativní nucený výběr 17 Naslouchání Dříve než začneme formulovat a vyslovovat otázky, pozorně naslouchejme. Umožní nám to: projevit zájem; získat pozornost; zmapovat si slovník partnera; získat množství informací o jeho charakteru, potřebách, postojích i názorech. Osvědčený postup pro ovlivňování lidí: A Attention Získej si POZORNOST! I Interest Vzbuď ZÁJEM! D Desire of possesion Vyvolej TOUHU VLASTNIT! A Act AKCE!