Závěrečná zkouška z pedagogiky DPS - vychovatelství + PVČ 1 Charakteristika výchovy (znaky, smysl, koncepce, představitelé) 2. Pedagogika jako věda, její struktura, členění pedagogických disciplin, vědy pomocné a hraniční. 3. Charakteristika základních pedagogických kategorií: cíl (klasifikace, definování, Bloomova taxonomie, chyby při vymezování, příklady) 4. Charakteristika základních pedagogických kategorii: didaktické prostředky (definice, využití ve výchově, problémy v edukaci, příklady) 5. Charakteristika základních pedagogických kategorii: podmínky výchovy a vzděláváni (vymezeni pojmu, klasifikace, problémy v edukaci, příklady) 6 Charakteristika základních pedagogických kategorií: organizační formy výuky (vymezeni pojmu, klasifikace, problémy v edukaci, příklady) 7, Charakteristika základních pedagogických kategorií: didaktické principy (vymezeni pojmu, klasifikace, problémy v edukaci, příklady) 8. Etická výchova a výchova k hodnotám, problém kázně a svobody ve výchově (koncepce, představitelé, hodnoty) 9 Filosofické a pedagogické myšlenky, pansofické snahy, analýza spisu Jana Amose Komenského 10. Vliv průmyslové a vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti Podstata hnuti nové výchovy a reformní pedagogiky, obecná charakteristika, význam, didaktické principy. Herbartismus. 11. Hlavni směry alternativních škol: pragmatická pedagogika, daltonský plán, waldorfské školy, montessoriovské školy, jenský plán. Představitelé 12. Kurikulum v mezinárodním pohledu, trendy, problémy, perspektivy vzdělávání Propojeni člověk-výchovná instituce -trh práce-kultura. 13. Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program. Struktura, cíle, vývoj, zhodnoceni 14. Ditě jako subjekt a objekt edukace, podmíněnost genetická, kultúrni, sociálni Problematika sociálního znevýhodněni žáku (příklady a interpretace teorií) 15 Výchova v rodině (styly, problémy, hodnoty, proměny) Výchova k rodičovství, sexuální výchova. Trendy a charakteristika současné postmoderní rodiny. 16, Multikulturní výchova Cíle, problémy, sociálně-edukačni kontext, příklady z praxe a jejich řešení. Charakteristika klíčových pojmů: xenofóbie, diskriminace, rasismus. migrace, národnostní menšiny, sociálně znevýhodněné skupiny, předsudky v edukačním prostředí 17 Environmentálni a ekologická výchova v edukaci. Teorie trvale udržitelného rozvoje. Projekty, příklady, problémy Globální problémy lidstva a jejich odraz v kontextu výchovy. 18. Pedagogika a volný čas. Stručný historický vývoj. Volný čas a životni styl. Nové přístupy v pedagogice volného času, 19. Výchova mimo vyučováni, Funkce výchovy. Příklady institucí a jejich činnost. Dimenze výchovy mimo vyučováni. Doporučená literatura: • CIPRO, M. Galerie světových pedagogů Praha: M Cipro, 2002. • HORKÁ, H Výchova pro 21.století. Brno: Paido, 2000. . KALHOUS, Z , OBST, O. a kol.. Školní didaktika Praha Portál, 2002 • možný, i česká společnost. Nejdůležitějši fakta o kvalitě našeho života. Praha: Portál, 2002. ■ NĚMEC, J. (ed.) Kapitoly ze sociální pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno : Paido. 2002. • NĚMEC, J. S hrou na cestě za tvořivosti. Brno: Paido, 2004. • PALOUŠ, R K filozofii výchovy. Praha: SPN, 1991. • PÁVKOVA, J. Pedagogika volného času Praha: Portál, 2002. • PRŮCHA, 1. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1998. • PRUCHA. J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha. Portál, 2005, • PŘADKA M Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999 • SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby Brno, 2004 • STŘELEC. S Studie z teorie a metodiky výchovy 1. a II. Brno: MU, 2004. 2006. • SVOBODOVÁ, J., JÚVA, V. jun. Alternatívni školy Brno: Paido. 1996. • WALTEROVÁ. E Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU, 1994 • www msmt.cz • www.uiv.cz • www vup praha cz ■ Bila kniha Národní program rozvoje vzděláváni v ČR. Praha MŠMT, 2001 • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha VÚP, 2003