REKLAMA Návykové chování a závislost Zpracovali: Markéta Ráčková, Ondřej Otava Co znamená slovo reklama? oSlovo reklama vzniklo z lat. Reklamare – znovu křičeti o„Každá placená forma neosobní prezentace a nabídky idejí, zboží nebo služeb prostřednictvím identifikovatelného sponzora.“ o„Reklamou se rozumí přesvědčovací proces, kterými jsou hledáni uživatelé zboží služeb nebo myšlenek prostřednictvím komunikačních médií.“ o Děti, televize a reklama Děti, televize a reklama oSledování TV je stále nejčastějším způsobem trávení volného času dětí (až v 81%). oPlatí to zejména pro děti do 14 let. S věkem pak částečně obliba TV klesá. oDěti se o reklamy zajímají více než dospělí, líbí se jim, chtějí se dozvědět novinky, déle si je pamatují, protože si je více užívají. o Děti, televize a reklama oVíce než 80% nejúspěšnějších dětských reklam využívá humor. oMezi staršími dětmi pak je zejména úspěšné použití černého nebo jemně ironického humoru. o 52% nejúspěšnějších dětských reklam je animovaných oDůležitá je srozumitelnost a jasnost sdělení a použití lineárního času. oMnoho úspěšných dětských reklam se také vyznačuje použitím zavedeného symbolu značky. Předškoláci oV tomto věku věří děti mnohému z toho, co jim sdělí reklama, v současnosti především reklama televizní. Pozornost soustřeďují na svá vlastní přání a požadují vše, co se jim líbí. Mladší školní věk oReklama a především její opakování utvrzuje děti v tom, že je samozřejmé danou věc mít. Děti se následně mezi sebou chlubí, co kdo má nového - mobilní telefon, značkové oblečení, moderní hračky… oReklamní tvůrci pracují především se silnými rodinnými pouty a vazbami na kamarády právě u dětí ve věku šest až devět let. Důležitá je srozumitelnost sdělení. Mezi dětmi do 10 let bodují reklamy se šťastnými příběhy, zábavné nebo dobrodružné, založené na hravosti a fantazii. Starší školní věk oJednou z cest, jak zvýšit úspěšnost reklamy pro děti v tomto věku, bývá propojení s jejich pop-kulturou zpěváků, písniček, herců apod. Takové trendy však nemívají dlouhou životnost. Vzápětí se stávají „trapnými”. Reklama tak častěji bývá utvářena do podoby skupiny vrstevníků, kteří sdílejí společné hodnoty. Bývá zdůrazňována schopnost žít si podle svého. Teenageři oTvůrci reklam zobrazují při zaměření reklamy na teenagery častěji citové tápání, nesmělost, trapasy i pokusy o navazování milostných vztahů. To vše v příjemné atmosféře a se šťastným koncem. Děj provází moderní hudba, doplňuje znělka a výrazný slogan podtrhující specifický slovník mladé generace. Děti, televize a reklama oReklama mnohdy navozuje pocit nejistoty, že člověk nebude atraktivní pro své okolí. Usiluje tak o znejistění sebevědomí, útočí výrazně na emoce. Reklama má však i své skryté podoby a v tomto „kritickém” věku ji mládež dokáže dobře identifikovat. Tak jako nebyla náhoda, že hrdinové stříbrného plátna s cigaretou v ústech podporovali ve třicátých letech 20. století tabákové firmy, není náhodou, že hrdinové dnešních filmů nosí značkové oblečení, popíjejí značkové nápoje a sedají do aut natočených logem do kamery. Česká republika oPodle sociologických výzkumů posledních let: oTéměř polovina dětí ve věku 4-14 let má ve svém pokoji televizi oKaždý druhý rodič přiznává, že se nezajímá o to, jaké pořady jejich děti sledují oUpozornění: právě dětský divák je mimořádně náchylný ke kopírování negativních vzorců chování. Vaše dítě, Vaše televize, Vaše zodpovědnost oKampaň Rady pro rozhlasové a televizní vysílání oCíl: posílit rodičovskou zodpovědnost za výběr mediálních obsahů, zvýšit mediální gramotnost oVznik spotů – Phare, Rumunsko (2007) Vaše dítě, vaše televize, vaše zodpovědnost. ohttp://www.youtube.com/watch?v=UbhggeOS0R4 o ohttp://www.youtube.com/watch?v=03_qVZFJsxI o ohttp://www.youtube.com/watch?v=5zOgBJU5oFU&feature=related o Použitá literatura ohttp://www.rrtv.cz/cz/Default.aspx ohttp://www.slideshare.net/PanMediaWestern/millward-brown-dti-a-tv-reklama ohttp://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/mv-zdroje-k-tematu/reklama-2 ohttp://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/televizni-kampan-rrtv.htm oVYSEKALOVÁ, Jitka; KOMÁRKOVÁ, Růžena . Psychologie reklamy : Druhé, rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Grada, 2002. 264 s. ISBN 80-247-0402-1.