Dítě a internet „výzva i hrozba“  ™nejrychleji rozvíjející se fenomén ™informační odraz naší kultury ™ ™celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí, ve kterých mezi sebou počítače komunikují ™společným cílem všech lidí využívajících Internet je bezproblémová komunikace (výměna dat). ™nejznámější službou poskytovanou v rámci Internetu je WWW (kombinace textu, grafiky a multimédií propojených hypertextovými odkazy) a e-mail ™ ™ Internet  ™hry ™hudba, filmy, posílání pohlednic, časopisy ™zdroj informací ™možnost komunikovat Co internet přináší  ™nebezpečí šíření virů ™nebezpečí zneužití osobních dat ™možnost kontaktu s nežádoucím jedincem ™možnost kontaktu s nevhodnými informacemi ™nebezpečí závislosti na počítači –závislost na e-mailové nebo „chatové“ komunikaci –závislost na online okruzích, burzách, online akcích, online nakupování, online pornografii a počítačových hrách. ™redukce komunikace na pasivní prohlížení obrázků internetu. Negativa internetu  ™zvaná též společenská síť, komunitní síť či komunita, anglicky social network ™propojená skupina lidí ™ ™Facebook ™Twitter ™Myspace ™Google+ –a mnohé jiné…. Sociální sítě  ™vznikla v roce 2004 původně jako síť určená pro studenty Harvardské univerzity ™Zakladatel Mark Zuckerberg ™platforma pro vytváření osobních, firemních a skupinových profilů a propojování přátel ™dále jako herní server, pro internetová fóra, pro ukládání a sdílení multimédií. ™68 jazyků včetně češtiny ™přes 800 miliónů aktivních uživatelů Facebook facebook.png  ™vznikla v roce 2011 jako obdoba sítě Facebook ™hlavní rozdíl spočívá v nastavení sdílení přes tzv. kruhy, do kterých si lze rozdělit jednotlivé osoby a sdílet dané věci jen s těmi, pro které to má přínos, nebo se jich to týká. Google +  ™vznikla v roce 2003 a slouží jako sociální síť, pro internetové profily lidí, pro ukládání a sdílení multimédií, druhá nejpoužívanější sociální síť na světě ™patří společnosti News Corporation, kterou vlastní Rupert Murdoch MySpace  ™vznikla v roce 2006 a slouží především pro mikroblogy Twitter  ™Lidé.cz – slouží internetové fórum, pro internetové profily především lidí, pro blogy, jako chatovací server, jako internetová seznamka, pro internetové kurzy, pro ukládání a sdílení fotografií ™Spolužáci.cz – slouží pro internetové profily, pro ukládání a sdílení multimédií, jako chatovací server, je určen pro spolužáky a bývalé spolužáky, obdoba amerického Classmates ™Líbímseti.cz – slouží pro internetové profily lidí, jako internetová seznamka, jako chatovací server, pro blogy ™ České sociální sítě  ™snadné připojení s přáteli ™ ™sdílení fotografií, videí, odkazů ™ ™propagace vaší stránky, firmy ™ ™seznámení s novými lidmi ™ ™pomáhá při policejním pátrání ™ Výhody „socializace“  ™možnost zneužití osobních informací, fotografií ™ ™závislost ™ ™„zabiják času“ ™ Nevýhody „socializace“ [USEMAP]  ™kyberšikana je šikana, která je realizována především prostřednictvím mobilních telefonů a internetu ™zneužití informačních komunikačních technologií, zejména pak mobilních telefonů a internetu, k činnostem, které mají někoho záměrně vyvést z rovnováhy Kyberšikana  ™jednání manipulátora (groomera), které má v dítěti vyvolat falešnou důvěru a připravit ho na schůzku, jejímž cílem je oběť pohlavně zneužít ™grooming v širším slova smyslu označuje více druhů manipulativního chování (terorismus apod.). ™cyber grooming je vázán na veřejný chat (65 %) či messengery (25 %). ™ Cyber grooming  ™vzbuzení důvěry a snaha izolovat oběť ™podplácení dárky či službami, budování kamarádského vztahu, získání diskriminujících materiálů ™vyvolání emoční závislosti oběti na útočníkovi ™osobní setkání ™sexuální obtěžování, zneužití dítěte, patologická manipulace oběti (např. terorismus) ™ ™ ™ ™ ™ ™ Etapy Cyber groomingu [USEMAP] Video  ™existují desítky případů cyber groomingu s výsledným sexuálním zneužitím dítěte. ™ ™Případ z roku 2008 - Pavel Hovorka (vrátný) –zneužití 20 chlapců se slabým sociálním zázemím –chat + telefon + inzerce –lákal na soutěž „Dítě VIP“ –vydírání na základě získaných –fotografií chlapců, 7x pohlavní –zneužívání dítěte, 13x vydírání ™ Případy z ČR  ™kromě technickým možností (možnost nahlásit poteciální grooming pomocí speciálních služeb integrovaných do chatu) či hlídáním diskusních fór moderátory je nejlepší obranou prevence = informování žáků a učitelů o tomto nebezpečí. ™ ™prevence spočívá v dobré komunikaci rodičů a dětí a integrace této problematiky do vzdělávání na ZŠ/SŠ. ™ Obrana  ™nesdělovat soukromé údaje svoje či členů rodiny (adresa, telefon, čísla kreditních karet) ™neposílat / nevystavovat soukromé fotografie ™chránit svoje přístupová hesla ™nescházet se s nikým z internetu bez vědomí rodičů, případně na tyto schůzky nechodit sám ™neotvírat neznámé soubory ™vše co zní či vypadá na internetu lákavě, nemusí být pravda Pravidla pro děti  ™znát služby, které používají jejich děti ™zákaz setkání s osobou, kterou poznaly prostřednictvím internetu ™zajímejte se o internetové kamarády svých dětí ™pozor na soubory, které dítě z internetu stahuje a ukládá je na disk ™sledujte, kolik času dítě stráví u počítače a naopak na hřišti ™komunikuje dítě s anonymními osobami častěji než se svými kamarády? ™umístěte počítač do místnosti používaný celou rodinou Pravidla pro rodiče [USEMAP]  ™ Setkali jste se s nějakým projevem kyberšikany či kybergroomingu ve vašem okolí? ™ Napadají vás nějaká další pravidla pro děti či rodiče? ™ Myslíte si, že si děti uvědomují rizika internetu? Otázky k diskuzi  Děkujeme za pozornost