Komunitní ohrožující a krizové situace Autoři: Eliška Misařová a Veronika Petrová Co je to krizová a ohrožující situace? •Je to mimořádná událost, při které je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu. • •Dělíme je na: 1.Přírodní (živelné pohromy a hromadné nákazy) 2.Antropogenní (chemické, radiační a ekologické havárie, sociální a ekonomické krize) • C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\NZVAGTH6\MC900053306[1].wmf http://www.thedailygreen.com/cm/thedailygreen/images/caught-england-flood-www-lg.jpg POVODNĚ Co dělat PŘED povodní? •Co je podle vás důležité udělat před povodní? • •informujte se o způsobu a místě evakuace •vytipujte si bezpečné místo, které nebude zaplaveno vodou •připravte si pytle s pískem a těsnicí materiál na utěsnění dveří a oken •připravte si evakuační zavazadlo (video) •přemístěte cenný nábytek a nebezpečné látky do vyšších pater •upevněte věci, které by mohla odnést voda •připravte vaše domácí zvířata k evakuaci •odpojte přívod elektrického proudu, uzavřete hlavní přívod vody a plynu •vlastníte-li auto, připravte jej k okamžitému použití při evakuaci http://eikasia.cz/wp-content/files/povodne_socialni_media.jpg http://nd02.jxs.cz/913/909/b86998f345_59516078_o2.jpg POVODNĚ Co dělat PŘI povodni? •Co dělat, když se voda blíží? • •jednejte v klidu a s rozvahou •dodržujte pokyny povodňových orgánů, policie a záchranářů •pomáhejte sousedům, dětem, starým a nemocným lidem •zbytečně neriskujte •nezůstávejte v místě, kde byste mohli ohrozit život svůj a svých blízkých, včas se přesuňte na místo, které nebude zatopené vodou • C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\I705SAT9\MC900437854[1].png http://i.idnes.cz/09/071/gal/EFL2c4f92_362754.jpg http://www.tripzone.cz/content_img_cs/003/topici-se-clovek-ilustracni-foto-m-3985.jpg Co mám dělat, když vidím topícího se člověka? •ihned volat pomoc, • upozornit okolí •hodit tonoucímu cokoliv, • čeho by se mohl zachytit • (kládu, nafukovací lehátko) •podat mu ze břehu větev nebo provaz a přitáhnout ho na mělčinu •nesnažit se vytáhnout tonoucího do loďky, stačí, když se zachytí zádě (nikoliv boků, aby loď svou vahou nepřevrátil) • http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRuI19al_GOY1XtByZ_gsdlJVwhlqb9q30m7BBQTSQZmQIDXpjd A co skočit pro tonoucího do vody? •zachraňovat tonoucího ve vodě je velmi nebezpečné (člověk, který se topí, se snaží vší silou zachytit čehokoli, prožívá obrovský strach o svůj život a v panice udělá cokoliv) •vytahování tonoucího z vody by měl provádět pouze dobrý plavec • •Jak se zachraňuje tonoucí ve vodě? •je třeba se přiblížit k tonoucímu zezadu •uchopit ho za límec šatů nebo za vlasy a obrátit • na záda •snažit se držet jeho nos a ústa nad vodou •sám zachránce plave naznak •je výhodnější vzít si s sebou do vody předmět, kterého • by se tonoucí sám zachytí a nestahuje zachránce • (např. kládu) •po vytažení tonoucího podáváme první pomoc • a čekáme na příjezd záchranné služby (video) http://www.zachranari.sk/imgcont/zachranatopiaceho/003m.jpg http://www.generace20.cz/wp-content/uploads/2011/07/viska.jpg POVODNĚ A co PO povodni? •nechte si zkontrolovat stav obydlí (statiku, plyn, elektřinu) •zlikvidujte uhynulé zvířectvo, potraviny, které byly zasaženy vodou •informujte se o místech humanitární pomoci •kontaktujte příslušné pojišťovny ohledně náhrady škod (vyhotovte soupis škod.) • C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\QVF3ZTCR\MC900056789[1].wmf Nápady pro ZŠ: •http://www.hrajozemi.cz/nauc-se-vice.aspx •http://www.respektinstitut.cz/wp-content/uploads/Hraj/metodika_pro_pedagogy_voda.pdf • POŽÁR VE ŠKOLE • •Co udělat, když vznikne požár? • •zachovejte klid a jednejte s rozvahou! •volejte tísňovou linku 150 nebo 112 •s ohledem na prostor, kde požár vznikl, informujte ostatní (obvykle voláním „hoří!“) •co nejrychleji odvést žáky mimo budovy školy (organizovaně) •dobře si zkontrolovat, že ve třídě již nikdo nezůstal •na bezpečném místě žáky přepočítat •nejde-li z nějakého důvodu opustit objekt, zavřete okna a dveře a vypněte klimatizaci a odvětrání, utěsněte dveře •nevracejte se do hořícího nebo zakouřeného prostoru (můžete ztratit orientaci, ztratit vědomí v důsledku nadýchání plynů (Video) • • C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\DJ7RV97T\MC900353138[1].wmf http://cuadie.files.wordpress.com/2010/12/sexy_firefighters-131881.jpg http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSN6tOMQqi99QjfNz7E7mad45g74rRZ78o5awUV5QRKG5I0lFvM Improvizované prostředky pro krátký pobyt v zamořeném prostoru •obličejovou roušku k překrytí nosu a úst, kterou vytvoříš z přeloženého kapesníku, který navlhčíš čistou vodou • • •chraň si obličej a holé části těla - oči chraň uzavřenými brýlemi, dále si nasaď čepici do čela přes uši, nasaď si rukavice • • Nápady pro ZŠ: •pro žáky •co s neznámým zavazadlem? • • TERORISMUS http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS42YQRBgaGgJU-pz4ihIGEwZtXmSmLtqknjFbUO__Hhmks6SMl6A C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\JDQNBF5H\MC900241005[1].wmf C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\LZICX3KA\MC900298319[1].wmf http://3.bp.blogspot.com/-alDBJJ9RQsE/Tb5cJdzNXJI/AAAAAAAAAkc/F4EgxK7k6iE/s1600/osama_bin_laden.jpg http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTRIW32aJb2LFA-4KVt7gljz6eJo6W2R6WJPurRFBgWcpnu51Eeiw Panika v krizové situaci •Každá panika může způsobit ještě větší škody! •Panika se projevuje dvěma způsoby: •1) pudovým útěkem •2) apatií – lidé podlehnou beznaději a svůj život nechávají na pospas osudu • •V této situaci máme 2 možnosti: •1) pokusíme se zachovat klid mezi lidmi – Postavíme se a rozhodným hlasem zakřičíme: klid, pomalu, pomalu, je to v pořádku, klid, nic se neděje!!! Pomalu opustíme sál! Po jednom, v klidu, máme čas!!! •2) Jestliže se nám nepodaří zachovat klid mezi lidmi, tak se musíme postarat o sebe. • •Prevence: •Pravidelným cvičením evakuace (lidem se nácviky evakuace zapíší do podvědomí a budou v krizové situaci reagovat podvědomě) • http://i.iinfo.cz/urs/nastaveny-121802085647028.jpeg Posttraumatická stresová porucha •http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10095523948-prizma/211411058100012/obsah/151690-post-traumat icka-stresova-porucha/ • http://img.signaly.cz/upload/6/e/b54279154a9f24ad05d5dfcdb34be9/smutek.jpg http://www.inminds.com/2005-01-23-tsunami.jpg Děti a krizové situace •I malé děti často vnímají to, co běží v televizi nebo to, o čem se dospělí nad jejich hlavami baví. Měli bychom to mít na paměti. •Je dobré o události s dětmi hovořit, a to přiměřeně jejich věku. •Děti se někdy události samy spontánně odreagovávají při hře, vhodné bývá také odreagování pomocí kresby. •U školních dětí tolerujte možné • dočasné zhoršení prospěchu • a podporujte mimoškolní zájmy. • 4P V KRIZOVÉ SITUACI 1.PŘEMÝŠLEJTE - klidně a bez paniky 2.POSLOUCHEJTE - sdělovací prostředky a pokyny záchranářů 3.PODÁVEJTE INFORMACE - při zásahu informujte záchranáře, poté varujte další ohrožené osoby přesně podle pokynů záchranářů 4.POMÁHEJTE - především dětem, starým a nemocným lidem C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\FI0CVLY5\MC900438012[1].wmf Děkujeme za pozornost http://img.signaly.cz/upload/6/e/b54279154a9f24ad05d5dfcdb34be9/__love___by_LimpidD.jpg >