Téma: RODINA - POSTAVENÍ A ROLE MUŽE A ŽENY Zpracování hodiny je pouze ukázkou nikoli dogmatem. Ročník: 6. A Podle RÁMCOVÉHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU: - Vzdělávací oblasti: Člověk a zdraví - Tématický okruh: Rodina-život v rodině a mimo ni - Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana - Integrace mezi vzdělávacími obory: občanská výchova, dějepis, výtvarná výchova Kompetence: * komunikativní – žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky, naslouchá promluvám druhých, účinně se zapojuje do diskuze, vhodně argumentuje, využívá komunikativní dovednosti ke spolupráci s ostatními. * k řešení problémů – žák rozpozná a pochopí problém, promyslí a naplánuje způsob řešení, sleduje vlastní pokrok, kriticky myslí, výsledky svých činů zhodnotí. * sociální a personální – žák účinně spolupracuje ve skupině, podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, přispívá k diskuzi v malé skupině i k debatě celé třídy, čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají, dělají. * komp. k učení – žák využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, vyhledává a třídí informace, uvádí je do souvislostí, porovnává, kriticky posuzuje, pozná smysl a cíl učení. * komp. občanské – žák si je vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu, chová se zodpovědně v situacích ohrožující život a zdraví člověka. * komp. pracovní – žák přistupuje zodpovědně k výsledkům pracovní činnosti. Zde popište, jakým konkrétním způsobem rozvíjí žák kompetence v této hodině a zároveň zachovejte také kompetence z RVP ZV. VVC: - žák vysvětlí, co je to rodina - žák vysvětlí rozdíl mezi rodinou základní a rozšířenou - žák pochopí co je to sociální role - žák dokáže formulovat, jaké chování se ve které roli od jedince očekává Místo realizace: učebna Časová dotace: 45 min Pojmy opěrné: rodina, žena, muž, rodiče, děti Pojmy nové: rodina základní, rodina rozšířená, role, postavení Didaktické prostředky: učebnice, lístečky se scénářem k situačnímu úkolu 1. Scénář hodiny: Úvod * Motivace – Každý z nás má v životě vždy nějakou roli (více rolí). Vysvětlíme si, co to v jaké roli jste teď, do jaké se můžete v životě dostat a jak se v ní chovat. * Seznámení s cílem hodiny – vědět, co je to role, dokázat říct v jaké roli žák je, jak se má člověk ve které roli chovat * Kontrola žákovské přípravy na hodinu – nebyla zadána Hlavní část * Procvičování a opakování známého – hromadné zopakování minulé hodiny, co bylo učivem, co si zapamatovali * Expozice – Rodina - role muže a ženy - co je to rodina - rodina základní a rozšířená - co je to sociální role x role v divadle, u filmu - kresba maminky nebo tatínka v určité situaci - rozebírání obrázků - každá role vyžaduje určité chování - postavení ženy a muže v minulosti a dnes * Fixace – kresba obrázků vlastních rodičů v nějaké roli (při typicky ženské/mužské činnosti) * Aplikace – děti budou v běžném životě znát pojem role a postavení Závěr * Zopakování probrané látky – shrnutí nejdůležitějších informací, které by si měli z této hodiny odnést. Každý člověk se v životě vždy ocitá v nějaké roli. V každé roli se pak od jedince očekává určité chování. * Zhodnocení hodiny – pochvala žáků, že byli šikovní * Zadání úkolů pro příště – domácí úkol nebyl zadán 2. Stručná osnova hodiny Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů forma metoda čas did. prostředky Úvod Zapsání do třídní knihy, seznámení se s učivem dnešní hodiny hromadná Výklad 4 min. Hlavní část Zopakování si pojmů rodina, ujasnění si pojmu adopce, rodina základní a rodina rozšířená. Co to znamená pojem role – role sociální x role v divadle Kresba maminky nebo tatínka v určité situaci. Rozebírání obrázků v kruhu. Povídání si o typických ženských/mužských rolích. hromadná hromadná hromadná hromadná diskuze výklad, diskuze výtvarná činnost diskuze 8 min. 3 min. 15 min. 12 min. Papíry, pastelky Závěr Ještě jednou zopakování si nejdůležitějších informací dnešního učiva. Zhodnocení hodiny, pochvala žáků, rozloučení se se žáky. hromadná 3 min. Literatura: Ø Janošková, D. a kol.: Občanská výchova s blokem Rodinná výchova 6 – učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2003 Ø Nápady z příprav spolužaček Bc. Martiny Švaříčkové a Bc. Kateřiny Vývodové, Didaktika rodinné výchovy a výchovy ke zdraví I, PS 2009. 3. Teoretická příprava na hodinu Rodina – skupina osob, které jsou spojeny svazky manželství, krve nebo adopce. r. základní – rodiče + děti r. rozšířená – rodiče + děti + další příbuzní (babičky, dědečci, tety, strýcové, …) r. základní – členové spolu bydlí v jednom domě/bytě - rodiče jsou zodpovědní za výchovu svých dětí - děti poslouchají své rodiče - každý člen rodiny má svá práva a povinnosti - posláním rodiny je péče a ochrana pro jednotlivé členy v období, kdy nejsou schopni se o sebe postarat Role - každý člověk se v životě vždy ocitá v nějaké roli ( ve více rolích) - i když člověk zrovna nic nedělá ocitá se v jisté roli (syn, otec, žák, podřízený, sportovec, lékař…) - další význam slova „role“ – role v divadle, u filmu - role typicky ženské/typicky mužské – dnes se více prolínají V pravěku – muž: lovec, žena: pečovatelka, ochranitelka ohně Postavení ženy v minulosti: neměla právo na vzdělání, nemohla volit, nemohla chodit do práce a vydělávat peníze, musela se starat doma o děti a domácnost, později nemohla zastávat určité funkce v zaměstnání… Dříve ženy podceňovány. „muž živitel rodiny“ – v pravěku – lovil mamuty (obživa) - později – chodil do práce jen muž = nosil domů peníze k uživení rodiny x nakupovat do obchodu chodí spíše žena - dnes vydělává a živí rodinu i žena (i když muž by měl asi vydě- lávat více, ale není to pravidlo a nemusí to tak být). Závěr: Každý člověk se v životě ocitá vždy v nějaké roli a je od něj očekáváno jisté chování, které odpovídá jeho roli. Závěr II: Doplňte Vaše zhodnocení hodiny, co se Vám v hodině povedlo, co byste udělali jinak, co se žákům líbilo, jaká byla kázeň ve třídě, atd.