[USEMAP] CÍL: ITV na ZŠ Jedovnice NÁŠ TEAM •Big boss: Jaroslava Chovancová (Jarush) •Metodici: Daniela Červinková (Danča), Zuzana Čučková (Zůza-Cůca) •Specialisté zeměpis: Jan Pařík (Pářa), Petr Kučera (Kůča) •Specialistky biologie: Marta Svobodová (Martička), Marie Hojgrová (Maruška) •Specialista chemik: Jan Kovář (Kovy) •Inspektoři: Andrea Babuňková (Andy), Jan Mužík (Muž) •Dokumentarista: Martin Henych TÉMA ITV: • Robinson na pustém ostrově z pohledu GEOGRAFIE, BIOLOGIE a CHEMIE ZÁKLADNÍ INFORMACE O ITV – qVýuku jsme realizovali na ZŠ Jedovnice se studenty 9. ročníku qČasová dotace – 4 vyučovací hodiny qPočet žáků – 30 (počet skupin – 5) qCílem bylo posílení interdisciplinárních vazeb v rámci přírodních věd STRUČNÝ PROGRAM ITV •1. hodina – úvod + seznámení s tématem a kompletní činností •2. hodina – výuka a práce v terénu •3. hodina – plnění různých úkolů na stanovištích (celkem 5 stanovišť) •4. hodina – tvorba posteru + prezentace, závěrečná hra a vyhlášení výsledků PŘÍPRAVA NEBYLA JEDNODUCHÁ [USEMAP] 1. hodina - ÚVOD •rozdělení do skupin - princip náhody (losování bonbónů) + přiřazení ostrova •motivace: přivítání žáků tematickou hudbou + přečtení úryvku z Robinsona •seznámení s tématem integrované tematické výuky - vysvětlení pojmu „ITV“ •zdůraznění samostatnosti skupin v závislosti na ostrově a pečlivé zaznamenávání všech aktivit a informací získaných po dobu projektu •aktivní zapojení všech členů skupiny •bodovací soutěž ostrovů • • • • [USEMAP] Rozdělení funkcí v jednotlivých skupinách •Mluvčí •Zapisovatel 1 •Zapisovatel 2 •Pracovník s GPS 1 •Pracovník s GPS 2 •Pracovník s mapou 1 •Pracovník s mapou 2 Přidělené ostrovy (pedagogický dozor) •Biak (Kovy) •Nisos Ios (Martin) •Tasmánie (Pářa) •Gareloi Island (Muž) •Bora Bora (Kůča) • – Každá skupina měla přidělena svého vedoucího, který je dnem provázel a pomáhal jim s plněním úkolů a s motivací. • 2. hodina – VÝUKA V TERÉNU • • • • • • • •Nejdříve sportovní vložka - co nejrychlejší přesun na hráz k Hastrmanovi! 3 [USEMAP] 2 [USEMAP] 1 [USEMAP] START!!! [USEMAP] [USEMAP] Výsledky Ostrované našli mapu ostrova, kde ztroskotali [USEMAP] mapa.png Našli také mapovou legendu legenda.png ÚKOLY 1.Z výchozího bodu na mapě pokračujte po vyznačené cestě. 2.Na přesně určených místech odeberte vzorky vody (vodu nejprve prozkoumejte - zrakem a čichem; sledujte také, jestli se ve vodě vyskytují pevné částice). 3.Na místech označených na mapě písmenem G změřte pomocí GPS svou polohu (souřadnice). 4.Najděte podle mapy zaznačený významný strom a napište co je to za strom. 5.Na mapě je vyznačený písmenem P poklad. Najděte poklad! 6.Celou trasu absolvujte co nejrychleji až zpátky ke škole. 7. [USEMAP] Výsledky 3. hodina – POZNEJTE SVŮJ OSTROV •5 stanovišť s různými druhy aktivit a úkolů •každá skupina měla přizpůsobené stanoviště svému ostrovu •čas strávený jednotlivými skupinami na každém stanovišti byl přesně 8 minut (za tuto dobu bylo třeba stihnout všechny zadané úkoly) • • • • [USEMAP] „U dromedára“ (Kovy + Danča) Stanoviště č. 1 [USEMAP] Úkol: • Pomocí připravených pomůcek a dle instrukcí proveďte filtraci odebraných vzorků vody a seřaďte je od vzorku s nejmenším počtem zachycených částic, po vzorek s největším počtem zachycených částic. • (max. 2 body) • P1020215.JPG P1020216.JPG P1020206.JPG P1020218.JPG Výsledky „Dary přírody“ (Maruška + Muž) Stanoviště č. 2 [USEMAP] Úkoly: 1.Na co na ostrově hledat ovoce? 2.Vymyslete co nejvíce jakýchkoliv druhů ovoce. 3.K uvedeným druhům ovoce přiřaďte příslušnou barvu. 4.Vyberte z nabízených druhů ovoce ty, které by se mohli vyskytovat na vašem ostrově a nalepte je na poster. 5.Které ovoce je rozšířené na vašem ostrově? Zkuste popsat způsob jeho přípravy (slovně) a ochutnejte ho. • (max. 5 bodů) 1. • dary5.JPG dary 5 a pul.JPG Výsledky „Co tu s námi žije?“ (Jarush + Zůza-Cůca) Stanoviště č. 3 [USEMAP] Úkoly: 1.Jak dlouho bez vody vydrží člověk pouze za optimálních podmínek (bez námahy a horka)? 2.Zakroužkujte druhy živočichů, kteří žijí v čisté sladké vodě – tzn. mohla by být pitná. 3.Zaškrtněte ty živočichy, u kterých si myslíte, že se vyskytují na vašem ostrově. 4.Kterou živočišnou soustavu nazýváme masem? 5.Jaké látky člověk z masa získává? 6.Urči, z kterého živočicha jsou ukázky masa. • (max. 6 body) 1. • Výsledky „Kam jsme se to dostali?“ (Pářa + Kůča) Stanoviště č. 4 [USEMAP] Úkoly: 1.Určete přibližnou polohu ostrova pomocí zeměpisných souřadnic. 2.Jaké faktory obecně ovlivňují klima na konkrétním místě? Vyjmenuj alespoň 4. 3.V jakém podnebném pásu leží váš ostrov? 4.Jaké jsou přibližně průměrné roční srážky a jaká teplota na ostrově? 5.Jaké půdní typy se na ostrově nachází? • (max. 5 bodů) • • K řešení úkolů použijte Atlas světa a ostatní materiály, které máte na stanovišti k dispozici. kam jsme se2.JPG kam3.JPG dostaly5.JPG kam jsme se to.JPG Výsledky „Co nám tady roste?“ (Martička) Stanoviště č. 5 [USEMAP] Úkoly: 1.Vyznač na mapě váš ostrov a napiš, v jakém podnebném pásu leží. 2.Jaké hlavní znaky mají rostliny ve vašem podnebném pásu a proč? 3.Které z rostlin vašeho podnebného pásu se u nás pěstují jako pokojové? 4.Z nabídky vyber rostliny nebo skupiny rostlin typické pro dané oblasti. • (max. 9 bodů) 1. • Výsledky 4. hodina – POSTER a PREZENTACE •skupinová práce na posteru •použít co nejvíce získaných materiálů a informací o svém ostrově •poté prezentace zjištěných informací zaznamenaných v posteru (nutnost aktivity všech členů skupiny!!!) •porota složená z pedagogických pracovníků vyhodnotí dohromady jak samotný poster, tak i jeho následnou prezentaci • [USEMAP] PRÁCE NA POSTERU PREZENTACE POSTERU POROTA Výsledky Závěrečná hra – „klubíčko“ (zpětná vazba) • Žáci (i učitelé) se postavili do kolečka a měli postupně za úkol: 1.Chytit klubíčko. 2.Říci co se jim na proběhnutém programu líbilo a co by se naopak dalo zlepšit. 3.Podržet konec klubíčka. 4.Hodit klubíčko spolužákovi nebo spolužačce, která ještě nedrží konec. [USEMAP] VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ (+ poděkování a závěr) [USEMAP] Celkové výsledky 5.místo – Tasmánie (38 bodů) 3-4.místo – Bora Bora (41 bodů) 3-4.místo – Biak (41 bodů) 2.místo – Nisos Ios (42,5 bodu) 1.místo – Gareloi Island (44,5 bodů) ZHODNOCENÍ A ZÁVĚR [USEMAP] ØDíky včasnému a zodpovědnému plnění úkolů jednotlivých členů naší skupiny bylo možno úspěšně výuku zrealizovat. ØVýuka probíhala plynule, bez zbytečných prostojů či naopak spěchu. Tato skutečnost byla dána tím, že naše šéfka vytvořila časový harmonogram, který byl úměrný věku a schopnostem žáků. ØVšichni studenti splňovali hlavní didaktické parametry a měli adekvátní projevy i metody. • Hodnocení naší skupiny Hodnocení skupin žáků vCelkově byla nejen v jednotlivých skupinách, ale v celé třídě dobrá atmosféra. vÚvodní motivace zaujala většinu žáků a směřovala k navození tématu a atmosféry vAktivity žáků sice byly rozděleny dle jednotlivých oblastí, ale směřovaly hlavně k propojení těchto jednotlivých oblastí do uceleného přírodovědeckého celku. vKomunikace mezi členy skupiny byla výborná. vKvalita spolupráce uvnitř jednotlivých skupin se pak nejvýrazněji projevila při geografické práci v terénu a na úrovni prezentovaných posterů. • Celkové zhodnocení pozitiv a negativ üDůraz nejen na teoretickou, ale i na praktickou stránky, kdy si žáci vyzkoušeli nejen mapování a práci s GPS, ale i filtraci vody üSvou celodenní činnost pak prezentovali prostřednictvím posterů – díky tomu se žáci dozvěděli nejen o oblasti, které se bezprostředně věnovali, ale i o oblastech ostatních skupin a mohli tak porovnat své poznatky s poznatky spolužáků üPři závěrečné hře „klubíčko“ měli žáci možnost poskytnout nám zpětnou vazbu na proběhnutou projektovou výuku. – – • • üHodnocení bylo ve skrze pozitivní, neboť žákům se líbilo téměř vše od slečen učitelek a pánů učitelů až po jednotlivé úkoly. ×Jako negativní hodnotili časový press v němž se nacházeli, což však bylo dáno časovou dotací, kterou nám škola poskytla, protože time management byl v pořádku. üZe strany ZŠ Jedovnice byla velká vstřícnost. üZávěr byl formou vyhlášení výsledků a ocenění jednotlivých skupin drobnýma cenami (ceny mohly být zajímavější, ale operovali jsme s omezeným rozpočtem…) • Celkové zhodnocení pozitiv a negativ DĚKUJEME ZA POZORNOST [USEMAP]