3 Sluch Význam sluchu, anatomie sluchového analyzátoru, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj ucha, klasifikace sluchových poruch, metody vyšetření sluchu, sluchové zkoušky - audiometrie, screeningová vyšetření, psychologické zvláštnosti osobnosti sluchově postiženého, důsledky sluchové vady Význam sluchu n důležitý pro komunikaci a rozvoj sociálních vztahů, vytváří se citová vazba na okolí n možnost získávání informací o věcech a dějích v okolí n základ pro vytvoření vnitřní řeči, rozvoj abstraktního myšlení n pocit osobní jistoty a bezpečnosti n důležitý pro vnímání pocitu rovnováhy, pohybu přímočarého i otáčivého a polohy těla v prostoru n nositel varovných signálů, vnímání okolí n důležitý pro komunikaci a rozvoj sociálních vztahů, vytváří se citová vazba na okolí n možnost získávání informací o věcech a dějích v okolí n základ pro vytvoření vnitřní řeči, rozvoj abstraktního myšlení n pocit osobní jistoty a bezpečnosti n důležitý pro vnímání pocitu rovnováhy, pohybu přímočarého i otáčivého a polohy těla v prostoru n nositel varovných signálů, vnímání okolí Anatomie a fyziologie sluchového ústrojí n ucho se dělí na 4 části: 1. vnější ucho 2. střední ucho 3. vnitřní ucho 4. sluchové dráhy a sluchová kůra fil_0361 1.vnější ucho n zahrnuje boltec a vnější zvukovod, který je od středoušní dutiny oddělený bubínkem a) boltec - tvořen chrupavkou (kromě lalůčku) - trychtýřovitý tvar b) vnější zvukovod - kanálek, u dospělých 2,5-3cm dlouhý - 2 části : chrupavčitá a kostěná - vede a současně koncentruje akustickou kmitavou energii k dalším částem ucha - délka, průměr a tvar –mají vliv na množství akustické energie - zakončen bubínkem 2. střední ucho n uzavřená dutinka v kosti skalní vyplněná vzduchem n obsahuje : a) 3 kůstky b) dva svaly c) dvě ústí * vnější stěnu odděluje od zvukovodu blanka bubínku – ta je akustickou energií rozechvívána a tím nastává první změna procházející energie – mění se na mechanickou kinetickou. Touto energií je rozechvíván řetěz kůstek (ad a) 3. vnitřní ucho n uloženo v kosti skalní – je tak chráněno proti otřesům a možnému poranění n dělí se na 2 části : 1. hlemýžď (kochlea) – část sluchová 2. tři polokruhovité kanálky a předsíň – ústrojí rovnovážné n do předsíňové části ústí oválné okénko, do nějž je vsazen třmínek 4.sluchové dráhy n sluchový nerv - vede bioelektrický impuls vzniklý ve vnitřním uchu na sluchové buňce do centrální mozkové části sluchového orgánu - v mozkovém kmeni dochází ke křížení nervů z pravé a levé strany - stimul pokračuje přes podkorovou oblast šedé hmoty do korových oblastí spánkových laloků – tzv Heschlovy závity, což je vlastní centrum sluchu n v podkorové oblasti jsou poznávány obecné zvuky a zvuky bez pojmového významu (smích, pláč, kašel,…) n v kůře mozkové se odehrává rozumění řeči. Etiologie sluchového postižení n u více než 60 % dětí – genetická příčina sluchové vady (30 % - sdružení se syndromy, 70 % nesyndromové SP) – vnitřní příčiny (endogenní) - dědičnost (hluchota) (autosomálně recesivní dědičnost, autosomálně dominantní dědičnost,dědičnost vázaná na pohlavní chromozóm X). – vnější příčiny (exogenní) a) prenatální - nemoc v těhotenství (rubeola,toxoplazmóza, spalničky), RTG v těhot., RH inkompabilita rodičů b) perinatální - vlásečnicové krvácení do labyrintu, protrahovaný porod, klešťový porod, NPH (nízká porodní hmotnost) c) enviromentální faktory (získané, postnatální) - infekce (zánět mozkových blan – percepční nedoslýchavost, příušnice, spála, spalničky, černý kašel, meningoencefalitida, příušnice, spálový zánět středouší) -léčba ototoxickými léky - opakované záněty středního ucha (Streptomycin, Canamycin, Gentamycin), - mechanická závada - ucpání zevního zvukovodu (převodní vady), - úraz - ucha (perforace bubínku), hlavy či mozku, cévní krvácení, - dále např. akustické trauma - zalehnutí uší, šum/hluk v uších Endogenní příčiny - existují již před početím dítěte v genetickém kódu rodičů nebo jen jednoho z nich. - v případě, že jde o genovou aberaci (odchylku, mutaci), nemusí jít o dědičné postižení. Jedná se o tzv. změnu genetického kódu, která může mít přímý nebo nepřímý vliv na vznik sluchového postižení. - dědičně podmíněných rizikových faktorů pro vznik poruch sluchových funkcí je mnoho typů (existuje až 90 typů dědičného sluchového postižení) Strnadová (2002) rozlišuje dle způsobu přenosu tři základní typy dědičnosti : a) autosomálně recesivní dědičnost - při takovém typu dědičnosti se postižení neprojeví v každé generaci. - nejčastější typ - tzv. major gen pro Connexin 26 (mutace v tomto genu jsou zodpovědné za až 50% všech autozomálně recesivně dědičných prelingválních nonsyndromických forem poruchy sluchu celosvětově) b) autosomálně dominantní dědičnost - pokud má jeden z rodičů sluchové postižení přenesené tímto typem dědičnosti, existuje až 50 % možnost, že i jeho děti budou sluchově postižení, a to i tehdy, když druhý z rodičů není nositelem téže dědičné vlohy. c) dědičnost vázaná na pohlavní chromozóm X - převážná většina sluchových postižení vzniklá na základě tohoto typu dědičnosti se objevuje u chlapců. - SP se vyskytuje zpravidla syndromově, tzn. ve spojení s jiným postižením (např. s mentálním postižením nebo poruchou zrakového vnímání). Klasifikace sluchových vad (dle lokalizace vzniku postižení) n Periferní nedoslýchavost Převodní vada (conductiva) - „slyší méně, ale rozumí“ - podmíněny váznutím přenosu akustické a mechanické energie ve vnějším a středním uchu (ucpání zvukovodu ušním mazem, nádorem, cizím tělesem, proděravěním blanky bubínku, zánětem, atd.) - sluchové buňky jsou v pořádku,ale nejsou stimulovány zvukem Percepční vada (perceptiva) - senzorineurální - porušena funkce vnitřního ucha, sluchových buněk, sluchového nervu, „slyší hodně, ale nerozumí“ Smíšená vada (mixta) n Centrální nedoslýchavost - postižen korový a podkorový systém sluchových drah - abnormální zpracování zvukového signálu v mozku Klasifikace sluchových vad (dle stupně) Velikost ztráty sluchu podle WHO Název kategorie podle Vyhl. MPSV č. 284/1995 Sb. 1. 0–25 dB normální sluch 2. 26–40 dB lehká nedoslýchavost 3. 41–55 dB středně těžká nedoslýchavost 4. 56–70 dB těžká nedoslýchavost 5. 71–90 dB praktická hluchota 6. více než 90dB úplná hluchota Základní pojmy z audiologie Sluchový práh - nejnižší intenzita zvuku, který ten který člověk právě zaslechne. „Člověk může vnímat jen zvuk, který má intenzitu prahovou nebo vyšší.“ Prahů, tedy úrovní intenzity, máme v audiologii několik: a) ideální práh – na hladině intenzity 0dB, b) individuální práh – práh sluchu konkrétního člověka, c) práh nepříjemného slyšení – nejnižší intenzita zvuku, který vyvolává akusticky nepříjemný vjem, d) práh bolesti – nejnižší intenzita zvuku působící již bolest, e) práh hmatu – nejnižší intenzita zvuku vyvolávající hmatový vjem. (Lejska, 2002) Sluchové pole - oblast zvuků, který je zdravý slyšící člověk schopen vnímat, rozlišovat, příp. jim rozumět - je možné zaznamenat pomocí dvojice údajů – intenzita a frekvence. - v intenzitní oblasti je sluchové pole vymezeno individuálním prahem sluchu a prahem nepříjemného slyšení - ve frekvenční oblasti rozsahem lidského sluchu (nejčastěji 125 - 8 000Hz). - mění svůj tvar a velikost hlavně poruchami sluchu. Pokud je oblast řeči lokalizována dovnitř sluchového pole, dotyčný slyší a rozumí, je-li uvnitř sluchového pole a část vně, člověk slyší, ale ne zcela rozumí a jestliže je zcela nebo z větší části mimo, pak není řeč slyšena vůbec. (Lejska, 2002) fil_0476 Sluchové buňky - reagují na zvuky ve frekvenční oblasti 20-20.000Hz - pro běžný život člověka je nejdůležitější oblast 125 – 8.000Hz - pro komunikaci je důležitá oblast, kde se nachází hlavní část akustické energie řeči, tj. 500 – 2.000Hz.Tyto frekvence nazýváme „frekvence řečové“ ( postižení sluchu v této oblasti má nejhorší dopad na verbální komunikaci člověka. (Lejska, 2002) Vzdušné a kostní vedení Vláskové buňky může rozkmitat zvuková energie dvojí cestou: a) „vzdušné vedení“ - zvuk postupuje vnějším uchem Þ rozkmitá vzdušný sloupec Þ dále struktury středního ucha Þ následně i tekutiny a buňky vnitřního ucha. … tato cesta je obvyklá, tzn. že se do vzniku akustického vjemu zapojují všechny části sluchového orgánu : vnější, střední i vnitřní ucho. b) „kostní vedení“ - rozkmitat struktury vnitřního ucha lze i tak, že se rozkmitají kosti lebky, které tvoří jeden pevný celek (nezapojují se struktury vnějšího ani středního ucha). - vibrace na lebce vyvolávají stejné vibrace i v kostním obalu hlemýždě a současně i v měkkých tkáních hlemýždě. Kmit se tak dostane ke sluchové buňce a vyvolá akustický vjem. Vyšetření sluchové funkce vyšetřovací metody : - objektivní – nepotřebují spolupráci pacienta - subjektivní – přímá spolupráce pacienta 1. klasická sluchová zkouška 2. subjektivní audiometrie a) prahová tónová audiometrie b) slovní audiometrie 3. objektivní audiometrie a) metody akustické – tympanometrie, OAE b) metody elektrofyziologické – BERA, SSEP Ad 2) metody subjektivní n slovní audiometrie - slovní sestavy o 10 slovech, sestavy informačně rovnocenné (častost výskytu, počet slabik, výška frekvence atd.) - výsledkem slovní audiometrie je slovní audiogram n tónová audiometrie - vyšetřovaný sám signalizuje okamžik, kdy zaslechne tónový podnět - záznam tónové audiometrie se zpracovává do audiogramu · VRA (Visual Reinforcement Audiometry ) - mezi rodiči někdy popisovaná jako "pes se svítícíma očima“, - při vyšetření malých dětí, které ještě nejsou schopny zvládnout prahovou audiometrii, - dítě nemusí aktivně spolupracovat, využívá se vytvoření podmíněné reakce na současně produkovaný zvuk a výrazný světelný podnět, - VRA se provádí se sluchadly. Ad 3) metody objektivní n BERA (elektrické odezvy v mozkovém kmeni) - měří se elektrický impuls, který je vyvolán na základě akustické stimulace - měří celou sluchovou dráhu od kochley až po korovou oblast n CERA (korové sluchové evokované odpovědi) n SSEP – vyšetření ustálených evokovaných potenciálů n Tympanometrie – vyšetření bubínku n OAE - měří sílu zvuku při tření vláskových buněk za zvukového signálu různé intenzity Screening v České republice - screeening pomocí OAE je prováděn v ČR pouze u rizikových novorozenců a ve vybraných porodnicích u všech novorozenců (např. Moravskoslezský kraj, Praha, České Budějovice, Pardubice,..) - dále pouze behaviorální ukazatelé (podle chování) - úloha rodičů - nejčastěji odhalí sluch. vadu svého dítěte (v průměru kolem 10. měsíce věku) - snížit tuto hranici může kromě screeningových vyšetření: a) zlepšení informovanosti rodičů, například formou brožury již na novorozeneckém oddělení b) vhodně sestavený dotazník umístěný u pediatra, který bude zaměřen na sledování reakcí na zvuky a řeč. Význam celoplošného screeningu n včasné odhalení sluchové vady n zahájení rané intervence „včas“ (diagnostika – kompenzace) n předcházení potížím: „podezření rodičů – odkládání vyšetření – pozdní diagnóza“ n investice do screeningového programu k vyšetření sluchu novorozenců ušetří mnoho prostředků vydávaných na pozdní terapii a na napravování „škod“ Preventivní prohlídky n vyhláška MZ č. 3/2010 Sb. o stanovení obsahu a časového rozmezí preventivních prohlídek - odborná vyšetření pouze u dětí z rizikových skupin, tzn. u nichž se objeví alespoň jeden rizikový faktor: - pozitivní rodinná anamnéza - kongenitální (vrozená) infekce - porodní hmotnost pod 1500g - infekce obličejové části hlavy - asfyxie (přidušení) při porodu - nutnost dlouhodobé umělé ventilace - primární plicní hypertenze - meningitis/encefalitis - užívání ototoxických léků - inkompatibilita (neslučitelnost) Rh faktoru - hyperbilirubinemie (žloutenka) Používané diagnostické metody musí odpovídat vývojovému stupni dítěte: a) novorozenec – 3 měsíce - nepodmíněné reflexy (víčkový, zornicový, pátrací, orientační) b) 3 – 18 měsíců - orientační reakce na zvukové podněty c) 18 měsíců – 3 roky - podmíněné reflexy d) předškolní věk - poslech zvuků a vědomé reakce na slyšené zvuky – tzv. dětská audiometrie Literatura: * LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. * NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha: 1994. * NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie II. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha: 1997. * ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P. Kapitoly z otorhinolaryngologie a fonoatrie. Brno: Paido, 1999.