Specializace OFTALMOPEDIE 14.10., 4.11. ¡ Mezinárodní klasifikace funkčnosti (ICF) ¡ Perspektivnější přístup k funkční schopnosti a způsobilosti jedince → modely ke zvládání ¡ Společenská integrace → vyrovnání se s postižením (ICF – inkluze jako koncept vedoucí k integraci) ¡ Kontext životního prostředí → sociální kontext ¡ CO JE ICF? ¡ Funkční zdraví § Koncept tělesných funkcí a struktur § Koncept aktivity § Koncept participace/účasti na životě ¡ ČÁSTI ICF ¡ FUNKČNÍ SCHOPNOSTI U ZRAKU ¡ www.uzis.cz/system/files/mkf_cz.pdf ¡ Paradigma oboru I ¡ Medicínský model → psychosociální model (ICF) ¡ Integrace → responsible inclusion, inkluze jako koncept vedoucí k integraci, reciproční přizpůsobení školy potřebám žáka ¡ 50.-60. léta 20. stol. oftalmopedie, okulopedie, optopedie – medicínsky zaměřený obor ¡ 70. léta 20. stol. – prof. Sovák – 6 oborů defektologie → tyflopedie – děti a mládež ¡ Paradigma oboru II ¡ Současnost § Oftalmopedie § Tyflopedie - speciální pedagogika osob se zrakovým postižením, Pedagogika zrakově postižených[(srov. Finková, Ludíková, Růžičková, 2007; Květoňová, 1998; Ludíková, Renotiérová, 2003)] § Komprehenzivní tyflorehabilitace (podsložka komprehenzivní tyflopedie)[(Jesenský, 1995, 2007)] § Education of People With Visual Impairment(s) [(ICEVI [online], 1998-2006)] ¡ Blinden- und SehbehindertenPädagogik ¡ Terminologie – zrakové postižení ¡ Člověk se zrakovým postižením/ Visual impairment/ Sehbehinderung ¡ Medicínská definice „ … osoba se ZP má postižení zrakových funkcí trvající i po medicínské léčbě nebo po korigování standardní refrakční vady zrakovou ostrost horší než 0,3 (6/18) nebo zorné pole je omezeno pod 10° při centrální fixaci…“ [(www.who.int; ÚZIS, 1992)] ¡ Edukační účely „…ZP i s korekcí má nepříznivý vliv na školní výkonnost dítěte …“ [(IDEA, 1997)] § Funkční definice – „…funkční důsledky ZP se projevují obtížemi v oblastech komunikace, orientace v prostoru, sebeobsluze, učení, poznávání a sociálním začlenění[(Dotřelová a kol. 2011)] ¡ Partial sight, low vision (LVA), legal blindness ( USA 20/200) ¡ Kategorie osob - posudkové účely v ČR [(Řehořová In Dotřel, 2006) ] ¡ Kategorie osob dle oblastí poruch zrkaových funkcí [(Moravcová, 2004) ] ¡ Poruchy zrakové ostrosti ¡ Okulomotorické poruchy, porucha prostorového vidění, dvojité vidění ¡ Narušení zorného pole ¡ Obtíže při zpracování zrakových vjemů ¡ Poruchy barvocitu ¡ Poruchy adaptace na tmu a oslnění ¡ Porucha citlivosti na kontrast ¡ Kategorie osob dle typů zrakovch vad [(Květoňová-Švecová, 1998) ] ¡ Ztráta zrakové ostrosti ¡ Postižení šíře zorného pole ¡ Okulomotorické problémy ¡ Obtíže se zpracováním zrakových informací ¡ Poruchy barvocitu ¡ Kategorie dle dalších kritérií Z hlediska ¡ Věku ¡ Etiologie ¡ Trvání zrakové vady Anatomie a fyziologie zrakového orgánu Doporučené zdroje MORAVCOVÁ, D. Funkční vyšetření zraku malých pacientů v preverbálním období a pacientů s kombinovaným postižením. In Jesenský, J. a kol. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ROZSÍVAL, P. Oční lékařství . Praha: Galén, 2006. Použité zdroje BRYCHCÍNOVÁ, P. Anatomie oka. (přednáška kurzu CŽV Mobilita osob s těžkým zrakovým postižením). Praha, PedF UK, únor 2011. HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.; NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2007. FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L.; RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2007 FITT. R.; MASON, H. Sensory handicaps in children. Stratford upon Avon: NCSE, 1986. GLEASON, D. J. Zhodnotenie detí predškolského veku so zrakovou a viacnásobnou vadou. Boston: Perkins School for Blind. 1992 JÍLKOVÁ, I.; ŠEDIVÁ, Z.; HADRABA, V. Využití psychodiagnostických metod u klientů se zdravotním postižením. Praha: IPPP, 1999. MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha: Triton, 2004. PULKRÁBKOVÁ, P. Testování a úroveň funkčního vyšetření zraku. (diplomová práce). Brno: PedF MU. 2000. SACKS, S. Z., SILBERMAN, R. K. Educating Students Who Have Visual Impairments with Other Disabilities. Baltimore: Brooks,1998. https://www.good-lite.com/Details.cfm?ProdID=109&category=2&Secondary=0 http://www.lea-test.fi http//www.ranapece.cz http://www.edition-bentheim.de/upload/lundg_anleitungsheft.pdf Anatomie zrakového orgánu Periferní část zrakového orgánu Oční koule Přídatné oční orgány Zraková dráha Zrakové centrum Periferní část zrakového orgánu Oční bulbus Očnice Přídatné orgány Víčka Slzné ústrojí Okohybné svaly Víčka Ochrana oka proti zevnímu prostředí Obranný mrkací reflex Omývání, zvlhčování slzami Slzné ústrojí Okohybné svaly 6 párů 4 přímé 2 šikmé Stěna oka Bělima (sclera) Rohovka Živnatka (uvea) Cévnatka Řasnaté tělísko Duhovka Sítnice (retina) Bělima (sclera) Pevný vnější obal – 5/6 povrchu Zadní pól oka – dírkovaná ploténka (oční nerv) V přední části bulbu přechází do rohovky Matně bílá barva Rohovka (CORNEA) 5 vrstev – 2 regenerující (vysoké nebezpečí poranění) Výživa ze slz a komorové vody Živnatka (uvea) Střední vyživovací obal Zadní část - Cévnatka (CHOROIDEA) - výživa sítnice Střední část - Řasnaté tělísko (CORPUS CILIARE) pomocí svalů zakřivuje čočku – akomodace produkuje komorovou vodu Přední část - Duhovka (IRIS) - ochrana před oslněním Sítnice (retina) Vnitřní nervový obal Pigmentový epitel Nervová část oční koule Složena z 10 vrstev nervových buněk a membrán Zpracování světelného signálu – převedení na elektrický signál – očním nervem do mozku Světločivé buňky – tyčinky (ČB), čípky (Bar.) Tyčinky cca 120 mil; Čípky cca 7 mil. Místo nejostřejšího vidění – (místo uložení většiny čípků) – ŽLUTÁ SKVRNA (Macula lutea) Místo s absencí světločivých b. – vstup/výstup očního nervu – SLEPÁ SKVRNA (papila ZN) Zrakový nerv papila 1,5mm Cévy Žlutá skvrna Macula Lutea Centrální vkleslina - fovea centralis Vnitřní část oka Komorová voda – vyplňuje přední komoru, vyživuje rohovku Čočka (lens) – akomodace, lom světla Sklivec (corpus vitreum)– vazká tekutina, vyplňuje vnitřní prostor zadní komory, udržuje tvar oka Zraková dráha Světlo je zpracováno sítnicí - nově vytvořený elektrický signál je třeba dopravit do zrakového centra! => ZRAKOVÁ DRÁHA Zrakový nerv Vlákna z vnitřních polovin sítnice se po výstupu z očnice kříží v chiasma opticum Větší část do korových center Vyšší zraková dráha Korová centra mozku Zpracují nervové vzruchy ve zrakový vjem a uvědomění si viděného Zpracují vjemy z obou očí – prostorové vidění Další centra mozkové kůry a asociativní oblasti Zrakové centrum 3 oblasti v týlním laloku Zpracování zrakového vjemu Koordinace očí Integrace s ostatními smyslovými, fatickými a mentálními aktivitami Korová centra mozku Zpracují nervové vzruchy ve zrakový vjem a uvědomění si viděného Zpracují vjemy z obou očí – prostorové vidění Asociativní oblasti Zrakové funkce Zraková ostrost Zorné pole Binokulární vidění Barvocit Adaptace Akomodace Kontrastní citlivost Speciálně pedagogická diagnostika Použité zdroje BRYCHCÍNOVÁ, P. Anatomie oka. (přednáška kurzu CŽV Mobilita osob s těžkým zrakovým postižením). Praha, PedF UK, únor 2011. HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.; NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2007. FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L.; RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2007 FITT. R.; MASON, H. Sensory handicaps in children. Stratford upon Avon: NCSE, 1986. GLEASON, D. J. Zhodnotenie detí predškolského veku so zrakovou a viacnásobnou vadou. Boston: Perkins School for Blind. 1992 JÍLKOVÁ, I.; ŠEDIVÁ, Z.; HADRABA, V. Využití psychodiagnostických metod u klientů se zdravotním postižením. Praha: IPPP, 1999. MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha: Triton, 2004. PULKRÁBKOVÁ, P. Testování a úroveň funkčního vyšetření zraku. (diplomová práce). Brno: PedF MU. 2000. SACKS, S. Z., SILBERMAN, R. K. Educating Students Who Have Visual Impairments with Other Disabilities. Baltimore: Brooks,1998. https://www.good-lite.com/Details.cfm?ProdID=109&category=2&Secondary=0 http://www. precision-vision.com http://www.lea-test.fi http//www.ranapece.cz http://www.edition-bentheim.de/upload/lundg_anleitungsheft.pdf Speciálně pedagogická diagnostika zjišťování funkčních schopností a stanovení podpory pro oblasti dovedností ohrožených zrakovým postižením metody standardizované i nestandardizované Oblasti posuzování a pozorování jedince se ZP dle Gleason (1992) učební prostředí učební techniky/kognitivní vývoj funkční úroveň zraku funkční úroveň ostatních smyslů sociálně-emoční úroveň komunikační dovednosti orientace a mobilita sebeobsluha Vzhled očí zdravé oči jasný vzhled rovnovážně postavené zároveň se pohybují fixují stabilně předměty problémy slzení, zakalení, zanícení, krvavé oči víčka pokleslá, zamhouřená na jednom či obou očích neovladatelné oční pohyby horizontálního i vertikálního směru mrkání, mhouření, tření si očí při jasném světle šilhání (i jen při únavě) stálý pocit prachu, nečistoty Jiné projevy pohyb hlavou více než očima při čtení zvláštní náklon hlavy či koukání „bokem“ krátká nebo příliš velká pracovní vzdálenost špatné sezení a držení těla mračení, grimasy závratě, bolesti hlavy dívá se jen jedním okem, zavírání či zakrývání oka pohybuje se „nešikovně“, naráží do předmětů u pasu nebo nohou strach z výšek špatná rovnováha, strach ze schodů odmítá se zapojovat do venkovních aktivit. při neoslovení jménem neodpovídá na otázky a pokyny Projevy ve vyučování slabá koncentrace pozornosti po delší čas při činnostech předváděných učitelem nebo prováděných na druhé straně místnosti problémy v koordinaci oko-ruka psaní zaměňování písmen, vynechávání nezvyklé mezery, malé písmo nedodržování řádků čtení Zaměňování písmen, např. b za d, čtení z tabule a správného zápisu problém pomalé čtení a používání prstu pro udržení čteného řádku. špatné čtení z tabule a opis z tabule FUNKČNÍ VYŠETŘENÍ ZRAKU po lékařské diagnóze funkční diagnostika zraku – funkce X fungování FVZ v klinických podmínkách v podmínkách SRP, CZV Motol, Tyfloservis Metody subjektivní (standardizované testy, pozorování) objektivní (VEP, MR, CT, atd.) KOMBINACE METOD A PODMÍNEK JE NEJEFEKTIVNĚJŠÍ! ZRAKOVÁ TERAPIE zraková terapie [(Moravcová, 2004)] low vision therapy obor uplatnění speciálního pedagoga – oftalmopeda využití terapeutických metod a souborů cvičení k podpoře rozvoje zraku v kontextu s využitím speciálních pomůcek zraková reedukace, zraková stimulace – podřazeny subjekty v ČR zraková terapie - FVZ, stanovení programu rozvoje funkcí, informovanost a školení rodiny Zrakové dovednosti Pozornost Lokalizace Fixace přenášení pozornosti sledování pohybu koordinace oko-ruka orientace v prostoru rozvoj zrakových představ TESTY NA ZJIŠTĚNÍ ZRAKOVÝCH FUNKCÍ U MALÝCH DĚTÍ SE ZP, KP A NEKOMUNIKUJÍCÍCH OSOB ZRAKOVÁ OSTROST MONOKULÁRNĚ VS. BINOKULÁRNĚ BUST test Preferential Looking Cardiff test BUST test 6 rozdílných objektů černých na bílém podkladu (lžíce, vidlička, brýle, nůžky, květina, hrnek) 10 velikostí kartiček – 1 karta – 1 objekt K dispozici hračky ke kartám TESTY PREFERENTIAL LOOKING – testy preferenčního vidění Fenomén preference vzorku – preference komplikovaného před jednotvárným Davida Teller z Washingtonské univerzity Teller Acuity Cards Lea Gratings Cardiff Acuity Cards Teller Acuity Cards (TAC) Lea Gratings testy rozlišení, není úplný ekvivalent optotypům prezentace cyklů (ČB pruhů) fixace z 57 cm odpovídá 1cm pod 1˚´= vizus 1 http://www.lea-test.fi/en/vistests/instruct/leagrati/leagrati.html Cardiff Acuity Test Přechod mezi rozlišovacími testy a optotypy Dítě fixuje nahoře, dole, až se obrázek vytratí TESTY OPTOTYPOVÉ Lea Symbols, Lea Numbers, 3D Puzzle ¨ http://www.lea-test.fi Lea Symbols Flash Cards – problémy s řádkovými optotypy Sloanovy optotypy na blízko Zorné pole Amslerova mřížka statická a kinetická perimetrie orientační zkouška bodovou svítilnou, prstem, balónkem LH flicker http://www.lea-test.fi/ Barvocit Příjem vlnových délek viditelného světla při správné činnosti světločivných buněk Kostky, Lea Puzzle 3D pseudoizochromatické tabulky kvantitativní testy – Hue test Worthova světla Kontrastní citlivost Schopnost oka rozlišit rozdílný jas dvou ploch viděných současně v zorném poli Rozlišovací schopnost oka při nižších kontrastech Test Hiding Heidi http://www.lea-test.fi/ Mars Perceptix Contrast Test, Sloanovy testy Lea Low Contrast Gratings Koordinace oko-ruka Pravolevá orientace Orientation Mailbox Crowding fenomén Fenomén nahloučení Vyhledávání detailů Orientace v ploše Odlišení figury od pozadí FVZ - POZOROVÁNÍ sdělení rodičů podmínky vyšetření pozorování zrakových funkcí koordinace oko-ruka, poznávání obrázků, fotografií doporučení pro stimulaci a trénink plán pro další konzultaci http://www.ranapece.cz/index.php/cs/stimulace-zraku/projekt-posel/video-posel.html Vyšetření na světelném panelu Lilly & Gogo podpůrný program pro malé slabozraké děti (Gerti Jaritz – Rakousko) rozvoj zrakových představ: reálný předmět - fotografie - abstraktní zobrazení Sada: panenky Lilly a Gogo, sada knížek, diapozitivů, video, počítačový program Insight test zhodnocení zrakových funkcí u SB dětí nad 5 let (6-12) stimulační program (VISIO – Holandsko) 3 věkové kategorie Doplňuje oftalmologické vyšetření 12 kategorií strategií