ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY – OFTALMOPEDIE Zita Nováková Kontakt * Zita Nováková * znovakova@ped.muni.cz pracovna 02009, Poříčí 9, 1. patro Požadavky k absolvování předmětu Skenovací písemný test s výběrem otázek Termín dohodou v prosinci, informace hromadným e-mailem Okruhy a výběr z literatury Viz. Studijní materiály předmětu a hromadný e-mail v Informačním sytému HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.; NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Paido: Brno, 2007. FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L.; RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP Olomouc, 2007. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: VUP, 2001. VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. SMÝKAL, J. Tyflopedické kalendárium nebo Tyflopedický lexikon jmenný. Brno: Technické muzeum, 2007. Úvod Na světě 374 mil. osob se zrakovým postižením 45 mil. nevidomých 87% z rozvojových zemí[(www.who.int)] ČR 60-100 tis. osob se zrakovým postižením 7-12 tis. nevidomých 60% těžce ZP nad 60 let[(srov. Finková et al., 2007; Řehořová In Rozsíval, 2006)] JEDINEC SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM jedinec se zrakovým postižením …má narušeno zrakové vnímání tak, že mu způsobuje potíže v komunikaci, orientace v prostoru, sebeobsluze, učení, poznávání a sociálním začlenění[(Dotřelová ][a kol. 2011)] … má postižení zrakových funkcí trvající i po medicínské léčbě nebo po korigování standardní refrakční vady a zrakovou ostrost horší než 0,3 (6/18) nebo zorné pole je omezeno pod 10° při centrální fixaci… [(www.who.int; ÚZIS, 1992)] PARADIGMA OFTALMOPEDIE oftalmopedie (Brno), tyflopedie (Olomouc, Praha) speciální pedagogika osob se zrakovým postižením OFTALMOPEDIE obor speciální pedagogiky, zabývající se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením C ÍL A SRUKTURA OFTALMOPEDIE Cíl oftalmopedie nejvyšší stupeň socializace a zajištění adekvátních podmínek pro edukaci, přípravu na povolání, pracovní zařazení a plnohodnotné společenské uplatnění V kontextu kvality života Struktura oftalmopedie různá hlediska Spolupráce s ostatními vědami HISTORIE A PÉČE O OSOBY SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM VZDĚLÁVÁNÍ VE SVĚTĚ Pařížský ústav – r. 1784 Valentin Haűy narozen 13. 11. 1745 řemesla, hudba, nauka spoluzakladatel ostatních evropských ústavů Vídeňský ústav - r. 1804 Johann. W. Klein začínal s jedním žákem VZDĚLÁVÁNÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH I Hradčanský ústav – r. 1807 Aloys Klár - filolog a vysokoškolský učitel Klárův ústav – r. 1832 – pro dospělé, příprava na řemesla syn Alois Pavel Klár vnuk Rudolf Mária Klár (založil MŠ pro nevidomé děti a útulnu pro nevidomé dívky) VZDĚLÁVÁNÍ V ČESKÝCH ZEMÍCH II Ústav v Brně – r. 1835 → Moravskoslezský ústav (1843/1846) Jan Nepomuk František Rafael Beitl Deylův ústav – r. 1910 lékař Jan Deyl → Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené vyučováno v ČJ PÍSMO – RELIÉFNÍ LATINKA vyřezávaná latinka do dřeva rydlem – Franciscus Lucas (16. stol.) hustý inkoust, vosková podložka, šablona Valentin Haűy - reliéfní latinka i zkratkopis Johann Wilhelm Klein jehlová/propichovaná latinka (1809) Kleinova propichovaná latinka (1809) PÍSMO- RELIÉFNÍ BODY * Francesco Lana Terzi * italský mnich (17. stol.) * reliéfní linie a body Charles Barbier * r. 1815 – návrh na tzv. noční písmo * 12 bodů Louis Braille (1809-1852) nevidomý, chovanec Pařížského ústavu r. 1825 - soutěž o hudební notaci – šestibodový notopis vycházel z písma Charlese Barbiera 1827/1829 - předložil ucelené písmo rozměry pro bříško ukazováku, možné použít v mnoha jazycích, notopis, matematický zápis r. 1850 - písmo přijato v ústavu, celosvětově až ve 20. stol. VÝVOJ A TRENDY ve 20. stol. a 21. stol. V ČR Péče o slabozraké osoby a s binokulárními poruchami MUDr. Václav Vejdovský – škola pro slabozraké v Litovli (1954) ortoptická škola – Kroměříž (1950) Prostorová orientace a samostatný pohyb, péče o později osleplé a seniory (1976) Pavel Wiener a Ján Jesenský Raná péče (1990) – Terezie Hradilková a Markéta Skalická (zraková stimulace) Koncepce péče o hluchoslepé (1994)– Libuše Ludíková, Eva Souralová Podpora vysokoškolských studentů (2000)– Petr Peňáz Zraková terapie (2004) – Dagmar Moravcová, Markéta Skalická ANATOMIE ZRAKOVÉHO ORGÁNU Periferní část zrakového orgánu oční bulby přídatné orgány – víčka, slzné ústrojí, svaly Zraková dráha - zrakový nerv - (II. hlavový nerv) - chiasma opticum – složité překřížení - větší část do jádra (corpus geniculatum laterale) a menší část do mozkového kmene a asociativních oblastí Zrakové centrum týlní lalok částečně také ve spánkovém a temenním laloku PERIFERNÍ ČÁST OKA oční bulby očnice přídatné orgány víčka – ochrana, spojivka slzné ústrojí – slozotvorná a slzoodvodná část okohybné svaly – na každém oku 6 svalů ZRAKOVÁ DRÁHA A ZRAKOVÉ CENTRUM Zrakový nerv Vlákna z vnitřních polovin sítnice se po výstupu z očnice kříží v chiasma opticum Větší část do korových center Vyšší zraková dráha Korová centra mozku Zpracují nervové vzruchy ve zrakový vjem a uvědomění si viděného Zpracují vjemy z obou očí – prostorové vidění Další centra mozkové kůry a asociativní oblasti raková dráha ČÁSTI OKA bělima – udržuje tvar, vpředu do rohovky, vzadu otvor - zrakový nerv živnatka – výživa, vzadu cévnatka, vpředu přechází do řasnatého tělíska a pak se odchlipuje jako duhovka (přední komora, zadní komora, zornice), za duhovkou čočka sítnice – zrakové buňky tyčinky – 130 mil., ČB vidění, šero čípky -7 mil., barvy, ostré vidění, žlutá skrna (makula) slepá skvrna (papila) ZRAKOVÉ FUNKCE A JEJICH VYŠETŘENÍ ZRAKOVÉ FUNKCE Zraková ostrost Zorné pole Barvocit Kontrastní citlivost Adaptace na tmu a osvětlení Binokulární vidění a prostorové vidění Akomodace a konvergence ZRAKOVÁ OSTROST Visus centralis neboli centrální zraková ostrost schopnost oka jasně a ostře vnímat předměty a jejich detaily k vyšetření slouží optotypy správný vizus 6/6=1 ZORNÉ POLE zorné pole je součet všech bodů, které se zobrazují na sítnici při fixujícím oku překrývání obou očí v rozsahu 60˚ překrývají → prostorové vidění Vyšetřuje se Amslerovou mřížkou, perimetrem ZRAKOVÉ VADY Etiologie zrakových vad ČR - 60-100 tis. osob se zrakovým postižením, 10% nevidomých, 60% nad 60 let podle doby vzniku Vrozené a dědičné Exogenní Endogenní (dědičné) - 20% vrozených vad Získané Celková onemocnění Úrazy REFRAKČNÍ VADY samostatně nebo součást jiných očních chorob těžká krátkozrakost (myopia gravis) – myopie od -8 D a více, doprovázena dalšími projevy a problémy Hypermetropie Myopie Astigmatismus RETINOPATIE NEDONOŠENÝCH (ROP) ve vyspělých zemích – vedoucí pozice v příčině slepoty dětí onemocnění předčasně narozených dětí umístěných v inkubátoru nezralá sítnice reaguje na hypoxii – po vysazení kyslíku v inkubátoru, následek pneumopatií, krvácení v sítnici a sklivci SÍTNICOVÉ DEGENERACE v dětském věku nezánětlivá onemocnění sítnice – vrozené, získané (můžeme sem řadit i ROP) pigmentová degenerace sítnice dědičná, zač. jako šeroslepost, zužování zorného pole, v dospělosti slepota juvenilní makulární degenerace dědičné, projevuje se v dětství poškození centrálního vidění (skotom) periferní vidění zachováno ŠEDÝ ZÁKAL Katarakta zákal oční čočky, totální nebo částečný kongenitální katarakta součást syndromů, dědičnost, vrozené příčiny sekundární katarakta/v pozdějším věku - nejčastější příčina slepoty v rozvojových zemích ZELENÝ ZÁKAL Glaukom jedna z nejčastějších příčin slepoty ve vyspělých zemích zvýšený nitrooční tlak, zhoršená výživa zrakového nervu, tlak na čočku - zkalená ztráta periferního vidění, následně i centrální zrakové ostrosti kongenitální glaukom – dědičný, vrozený ATROFIE ZRAKOVÉHO NERVU funkční porucha degenerace nervové tkáně zrakového nervu dědičnost, úraz, tumory, postižení CNS, intoxikace často součást kombinovaného postižení, DMO, LMD snížení zrakové ostrosti od slabozrakosti až po nevidomost, nystagmus, ztráta barvocitu ALBINISMUS vrozená dědičná vada nedostatek melaninu v těle i v očích pigment chybí i v duhovce zraková ostrost snížena na slabozrakost nystagmus, světloplachost NYSTAGMUS bezděčné rytmické pohyby očí v jednom nebo více pohledových směrech porucha inervace okohybných svalů vrozený nystagmus neurologická odpověď na zhoršenou nebo úplnou nemožnost fixace katarakta, ROP, albinismus, atrofie KORTIKÁLNÍ POSTIŽENÍ ZRAKU (CVI –CORTICAL VISUAL IMPAIRMENT) Funkční porucha Proměnlivé užívání zraku, osoba nerozeznává obličeje nebo barvy, tvary, písmena KATEGORIE OSOB SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM Různá kritéria pro klasifikace a kategorie stupeň zrakového postižení doba a příčina vzniku postižení zrakových funkcí místo poškození další STUPEŇ ZRAKOVÉ VADY podle binokulární zrakové ostrosti do dálky s optimální korekcí podle rozsahu zorného pole KATEGORIE OSOB SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM DLE STUPNĚ ZRAKOVÉ VADY - pro posudkové účely v ČR [(Řehořová In Dotřel, 2006) ] tabulka Osoby slabozraké omezení a deformace zrakové percepce problémy s poznáváním a sociálními vztahy problémy v samostatném pohybu a prostorové orientaci velký důraz na reedukace, korekce, optika výuka – zraková hygiena, omezení námahy, zvětšené písmo, úprava osvětlení , optické pomůcky Osoby s těžce slabým zrakem/ zbytky zraku rozpoznávají prsty před očima s brýlovou korekcí, s pomůckami čtou plakátové písmo dvě skupiny inklinující k využívání kompenzačních smyslů Inklinující využívání zraku maximální reedukace zraku!!! při POSP – bílá hůl výuka - osvojení obou technik čtení a psaní Osoby nevidomé problémy se zrakovými informacemi, informace získávají kompenzačními smysly problémy s poznávacími procesy, grafickým výkonem, socializací, POSP kompenzace verbálně – verbalismus výuka – zaměřena také na oblasti specifických dovedností kompenzační smysly Braillovo písmo výcvik POSP kompenzační pomůcky sociální dovednosti včetně sebeobslužných ¡ VLIV ZRAKOVÉ VADY NA VÝVOJ OSOBNOSTI ZRAKOVĚ POSTIŽENÉHO ČLOVĚKA ¡ Faktory doby vzniku zrakové vady ¡ primární změny a sekundární změny ovlivňují fyzický i psychický vývoj člověka ¡ důležitý je stupeň vady a jeho kompenzace ¡ vytvoření adekvátních představ o okolním světě ¡ zformování osobnosti ¡ subjektivní zpracování zátěže a postoje blízkých – akceptace vady (vrozená vada, později vzniklá vada, pozvolná ztráta zraku) ¡ Rodina dítěte se zrakovým postižením ¡ narození dítěte s postižením – velká zátěž ¡ fáze přijetí statutu rodiče s postižením ¡ šok a popření ¡ postupná akceptace a vyrovnávání se s problémem ¡ fáze realismu ¡ plná akceptace ¡ sourozenci ¡ Ztráta zraku v dospělém a seniorském věku ¡ Kritérium věku ¡ Charakter vady - progresivní, pozvolná, náhlá ztráta ¡ trauma, nevratná ztráta kompetencí ¡ reakce na oslepnutí ¡ šok, deprese, akceptace zrakové ztráty ¡ v seniorském věku ¡ postižení jednotlivých zrakových funkcí ¡ Pomalejší zpracování informací ¡ výrazné riziko rezignace a sociální izolace ¡ Akceptace vady ¡ přijetí, osvojení všech životních možností a omezení souvisejících s postižením ¡ Souvisí se sebepojetím –vnímáním sebe sama ¡ u dětí akceptace rodiči→akceptace sebou samým ¡ nonakceptace/inakceptace ¡ extrém zveličování (hyperprotektivní přístup) ¡ extrém popírání (nepřiměřeně náročný přístup, ambiciózní přístup) ¡ Stigmatizace dítěte ¡ Vývoj osobnosti těžce zrakově postiženého dítěte ¡ kognitivní vývoj ¡ sociální vývoj ¡ pohybový vývoj ¡ Kognitivní vývoj, myšlení a řeč ¡ senzorická deprivace – snížení aktivační úrovně ¡ omezení pohybu a aktivity ¡ omezení poznávacích schopností - zrakové, hmatové a sluchové vnímání ¡ koncentrace pozornosti ¡ trénink paměti ¡ nedostatek smyslové zkušenosti → narušení diferenciace představ →specifika v myšlení ¡ řeč ¡ kompenzační funkce – verbalismy ¡ kognitivní a komunikační funkce ¡ Pohybový vývoj ¡ omezení aktivity a pohybu ¡ opožděný vývoj ¡ přeskočení fází ¡ hypotonie, špatné držení těla, rotace chodidel, nakloněná hlava ¡ automatismy ¡ důležitý výcvik orientace a samostatného pohybu ¡ Socializace ¡ socializace/sociální kompetence ¡ rodina, školní prostředí, zaměstnání ¡ omezení vizuálního kontaktu ¡ nemožnost učení nápodobou ¡ větší závislost na ostatních ¡ obtíže v sociální situacích a jejich trénink ¡ Raná péče ¡ Raná péče - soustava služeb a programů poskytovaných ohroženým dětem a dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám ¡ Cílem - předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho důsledky a poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady sociální integrace ¡ Střediska rané péče ¡ zřizována Společností pro ranou péči se sídlem v Praze ¡ Zákon o sociálních službách č. 108/2006 ¡ 7 středisek – Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, České Budějovice, Liberec, Plzeň ¡ klienti ¡ rodiny s dětmi se zrakovým postižením (0-4 roky) ¡ rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením (0-7 let), tvoří cca. 80% klientely ¡ Formy a programy rané péče ¡ návštěvy v rodinách ¡ ambulantní návštěvy v SRP ¡ týdenní rehabilitační pobyty ¡ setkávání rodičů/odborné semináře (www.ranapece.cz) ¡ Zraková stimulace ¡ metodika rozvoje těžce postiženého zraku dítěte v raném věku a využívání zbylého vidění ¡ úprava prostředí a nácvik využívání zraku ¡ fáze zrakové stimulace ▪ motivační ▪ uvědomovací – lokalizace ▪ fixační ▪ přenášení pozornosti ▪ sledování předmětu v pohybu ▪ skenování ▪ uchopování (koordinace oko-ruka) ▪ symbolická ¡ Zraková stimulace a pomůcky ¡ http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/210562221700006-klic/ ¡ http://www.ranapece.cz/index.php/cs/stimulace-zraku/ukazky-vyuivanych-pomcek.html ¡ REEDUKACE ZRAKU U DĚTÍ S NARUŠENÝM BINOKULÁNÍM VIDĚNÍM ¡ Vývoj binokulárních reflexů ¡ jednoduché binokulární vidění § schopnost vidět oběma očima pozorovaný předmět jednoduše ¡ 2. měsíc – binokulární fixační reflex (superpozice) ¡ 6. měsíc – reflex fúze (v mozkové kůře) ¡ 1. rok – rozvoj prostorového a hloubkového vidění (stereopse) ¡ Do 6. roku – stabilizace reflexů ¡ Patologie binokulárního vidění ¡ Porucha v etapách vývoje JBV → ¡ Šilhání ¡ Tupozrakost ¡ Anomální retinální korespondence (Hromádková, 1995) ¡ Šilhání (strabismus) ¡ stav, kdy při fixaci určitého předmětu na blízko nebo do dálky se osy vidění neprotínají v témže bodě ¡ dědičnost, syndromy ¡ Nejčastěji se v předškolním věku objevuje konkomitující strabismus (5% předšk. dětí) § konvergentní (ezotropie) § divergentní (exotropie) ¡ Konkomitující strabismus A. Konvergentní B. Divergentní (méně častý, 25% všech strabismů) C. Sursumvergentní ¡ Tupozrakost (amblyopie) ¡ snížení zrakové ostrosti různého stupně při normálním anatomickém nálezu na oku § kongenitální (nystagmus) § ex anopsia (zkalení optických prostředí, okluzní) § při strabismu (při útlumu fovey) ¡ Anomální retinální korespondence (ARK) ¡ u 60% strabujících dětí ¡ místo nejostřejšího vidění převzala jiná oblast na sítnici ¡ při dobré zrakové ostrosti a malé úchylce šilhání nebo malé amblyopii jednoho oka ¡ Medicínská péče ¡ včasná diagnostika ¡ úspěšnost léčby omezena 6.-7.rokem ¡ léčba strabismu § brýlová korekce (celodenní nošení?) § okluze a pleoptika § operace (cca u 50% dětí se strabismem) § ortoptika ¡ Okluze a pleoptika ¡ pleoptika – léčba tupozrakosti – úspěšnost v předškolním věku ¡ správná brýlová korekce nebo atropinizace ¡ okluze § zakrytí vedoucího oka a zmenšení útlumu nezakrytého § náplasťová nebo brýlová, čočky ¡ Aktivní pleoptika ¡ tupozraké oko aktivně provádí úkoly na blízko s pomocí hmatu, sluchu a paměti ¡ Provádí se doma, ortopticko-pleoptické cvičebny, třídy pro děti s poruchami binokulárního vidění ¡ sestavování stavebnic, mozaiky, obkreslování, vypichování, navlékání korálků, modelování ¡ přístroje – lokalizátor, korektor, ¡ Lokalizátor, korektor ¡ Dítě zakrývá prstem otvory v desce, které speciální pedagog nebo ortoptista rozsvěcuje ¡ Korektor ¡ Po lokalizátoru může dítě pracovat na korektoru. ¡ Kovová tužka na kovové desce, při přetáhnutí světelný a zvukový signál. ¡ Vypichování ¡ Aktivní pleoptické cvičení - vypichování ¡ Pasivní pleoptika ¡ převážně u dětí s excentrickou fixací ¡ přístroj CAM stimulátor § dítě sleduje černobílý terč CAM stimulátoru (otáčka 1 min.) § 7 terčů se zmenšujícími se šachovnicemi ¡ Campbellův zrakový stimulátor ¡ Campbellův zrakový stimulátor - CAM ¡ Cvičení amblyopie, sledování kotouče, udržení pozornosti ¡ Ortoptika ¡ soubor metod obnovujících porušené binokulární vidění ¡ Princip – odtlumování a cvičení superpozice, fúze, pohyblivosti, konvergence, akomodace ¡ nejdůležitější přístroje – troposkop, cheiroskop ¡ Troposkop ¡ Do tubusů se vkládají obrázky, které dítě očima spojuje. ¡ Synoptofor (modernější forma troposkopu) ¡ Nejdůležitější diagnostický a terapeutický ortoptický přístroj sloužící k odtlumování, cvičení superpozice, cvičení fúze, cvičení šířky fúze, cvičení stereopse ¡ Cheiroskop ¡ Dítě pracuje na cheiroskopu ¡ Do svislé předložky je zasunut obrázek, na vodorovné podložce dítě maluje. Přes okuláry s čočkami dítě vidí jedním okem předlohu, druhým papír na podložce. ¡ SPECIÁLNÍ POMŮCKY PRO ŽÁKY SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM ¡ Úhrada pomůcek a poradenství k pomůckám ¡ zdravotní pojišťovna ¡ sociální fondy ¡ Speciálněpedagogická centra ¡ Tyfloservis, o.p.s., Tyflokabinet, o.p.s., TyfloCentrum, o.p.s. ¡ Střediska pro pomoc vysokošolským studentům s postižením ¡ Klasifikace pomůcek ¡ dle stupně postižení (pro nevidomé, slabozraké, s bin. poruchami) ¡ dle školních předmětů ¡ optické, neoptické, elektronické ¡ dle náročnosti zácviku (jednoduché, náročné) ¡ optické, neoptické, elektronické ¡ Optické pomůcky ¡ Lupy § Ruční § Stojánkové § Hyperokuláry § Předsádkové lupy ¡ Dalekohledové systémy § Monokuláry § Binokuláry ¡ Filtrové brýle ¡ Dalekohledové systémy ¡ Neoptické pomůcky[ ] § Školní pomůcky § Pomůcky pro sebeobsluhu § Pomůcky pro POSP, atd. ¡ Elektronické pomůcky ¡ Zvětšovače a odečítače obrazovky (počítač se skenerem a příslušným softwarem) ¡ Braillské zobrazovače (braillské řádky) ¡ Elektronické přenosné zápisníky ¡ Kamerové lupy (televizní, digitální)httwww.sagitta.cz ¡ Počítač s hlasovým výstupem ¡ http://www.pristupnost.cz/screen-readery/ ¡ Braillské zobrazovače ¡ http://www.pristupnost.cz/braillske-radky/ ¡ Formy vzdělávání žáků se zrakovým postižením ¡ Výběr formy ¡ Hlediska pro výběr vzdělávání ¡ osobnostní rysy dítěte ¡ druh a stupeň vady zraku, přidružené postižení ¡ vybavení školy (materiální i personální) ¡ umístění školy ¡ akceptace vady mladého člověka rodinou ¡ Složky školní zralosti – v případě integr. Vzdělávání na základní škole ¡ Formy speciálního vzdělávání ¡ Vyhláška MŠMT č. 73/2005, Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, , ve znění vyhlášky č. 147/2011 ¡ formy speciálního vzdělávání dány vyhláškou ¡ individuální integrace - běžná škola ¡ skupinová integrace - speciální třída při běžné škole ¡ speciální škola - škola pro zrakově postižené ¡ kombinace výše uvedených ¡ Speciálně pedagogické centrum pro zrakově postižené žáky ¡ Vyhláška MŠMT č. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 ¡ speciálně pedagogické centrum je školské poradenské zařízení ¡ Kurikula pro vzdělávání ¡ Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, základní a střední vzdělávání ¡ klíčové kompetence ¡ specifické kompetence (komunikační a sociální dovednosti, výcvik smyslů, nácvik POSP, , sebeobsluha) ¡ Školní vzdělávací programy ¡ Školy pro zrakově postižené ¡ Stanoveny vyhláškou č. 73/2005 , ve znění vyhlášky č. 147/2011 ¡ předměty speciálně pedagogické péče zařazeny v ŠVP - podpora specifických kompetencí ¡ Praha, Brno, Litovel, Plzeň, Opava ¡ Integrované vzdělávání ¡ podpora speciálně pedagogického centra pro žáky se zrakovým postižením ¡ faktory úspěšné integrace ¡ týmová práce učitelů ¡ žák s postižením ¡ spolužáci ¡ rodiče ¡ ostatní odborníci (asistent pedagoga,…) ¡ Podpůrná opatření při výuce žáka integrovaného i žáka ve škole pro zrakově postižené žáky ¡ informovanost učitele a spolužáků o problému postižení, sdělení samotného žáka ¡ podmínky pro práci ¡ správné osvětlení a optimální pracovní místo ¡ začlenění do aktivit třídy, využití dramatu a dalších alternativních výukových metod ¡ verbalizace, názornost, úprava textů, změna požadavků na zrakovou práci ¡ Specifika výuky žáka se zrakovým postižením ¡ Jazyková výuka a humanitní předměty ¡ výcvik paměti a technika zápisu, třídění informací ¡ volba správného komunikačního prostředku a práce s textem ¡ Přírodní vědy ¡ Modely, reliéfní obrázky ¡ Speciální sady a pomůcky ¡ Audiovizuální nahrávky ¡ Zvýraznění kontur, překrývání barevnými foliemi ¡ Zpětná projekce ¡ Estetické vědy – viz. CD Loretánská ¡ Tělesná výchova ¡ informovanost o diagnóze a omezeních z toho vyplývajících ¡ Současný přehled středních škol pro zrakově postižené I ¡ Gymnázium pro zrakově postižené a střední odborná škola pro zrakově postižené (Praha) ¡ gymnázium ¡ obchodní akademie ¡ obchodní škola ¡ Střední škola Aloyse Klara (Praha) ¡ keramická výroba ¡ kartáčnické a košíkařské práce ¡ Keramik ¡ Čalouník ¡ Knihař ¡ rekondiční a sportovní masér ¡ textilní výtvarnictví ¡ Současný přehled středních škol pro zrakově postižené II ¡ Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené (Praha) ¡ Hudba ¡ Zpěv ¡ ladění klavírů a hudebně kulturní činnost ¡ Praktická škola při Škole Jaroslava Ježka ¡ Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené (Brno) ¡ obchodní akademie ¡ sociální péče ¡ masér sportovní a rekondiční masér ¡ práce ve zdravotnických zařízeních, tkalcovské práce ¡ Vzdělávání studentů se zrakovým postižením na vysoké škole ¡ zvyšuje se počet vysokoškolských studentů se zrakovým postižením ¡ podpora středisek pro pomoc studentům s postižením (Carolina, Teiresiás, atd.) ¡ http://www.teiresias.muni.cz/?chapter=2-4 ¡ Děkuji za pozornost! ¡ http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096056775-pomahejme-si/21055211308/ Služby sociální rehabilitace občanům se zrakovým postižením nad 15 let Ztráta a omezení zraku v dospělém a seniorském věku věková pásma progresivní/pozvolná nebo náhlá ztráta trauma, nevratná ztráta kompetencí reakce na oslepnutí šok, deprese, akceptace zrakové ztráty v seniorském věku postižení jednotlivých zrakových fcí rychlosti zpracování informací výrazné riziko rezignace a sociální izolace Sociální rehabilitace Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách služby sociálního poradenství, služby sociální péče, služby sociální prevence terénní, ambulantní, pobytové Organizace sociální rehabilitace pro ZP občany v ČR Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých Tyfloservis, o.p.s. Krajská TyfloCentra, o.p.s. Pobytové rekvalifikační a rehabilitační středisko Dědina, o.p.s. Domovy pro zrakově postižené občany (dříve ÚSP) Programy sociální rehabilitace pro občany se zrakovým postižením [(www.braillnet.cz/sons/transformace) ] Sociální rehabilitace I Sociální rehabilitace II Další služby Ostatní činnosti SONS Sociální rehabilitace I – základní sociální rehabilitace ¡ nácvik POSP ¡ sebeobsluha, stolování, hygiena ¡ čtení a psaní Brailleova písma ¡ nácvik používání náhradních smyslů ¡ Tyfloservis, Dědina Celoroční pobytová zařízení pro dospělé občany se v ČR Dům sv. Cyrila a Metoděje pro zrakově postižené ve Vlaštovičkách u Opavy služby chráněného bydlení a sociální rehabilitace a chráněná dílna cílovou skupinou dospělí, TZP nebo lehce mentálně postižení občané z celé ČR [(http://www.charitaopava.cz/?page=texty&id=14&IIgen=11)] Ústav sociální péče pro zrakově postižené v Brně-Chrlicích sociální a zdravotní služby lidem nad 18 let se ZP, ZP a SP závislých na pomoci cizích osob pobytová a odlehčovací služba [(www.uspchrlice.cz)] Domov pro zrakově postižené Palata v Praze cílová skupina senioři se ZP, jež nejsou schopni samostatného života ve vlastním domácím prostředí a kterým nemůže ani rodina takovou existenci zajistit[ ] aktivizace osob[ (][www.palata.][cz][)] PŘEJI ÚSPĚŠNÉ ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU!