http://ruce.cz/clanky/390-signwriting-a-deti SignWriting a děti Milí čtenáři, v minulý měsíc jsme informovali o kurzu znakopisu (SignWritingu) v Bratislavě a také jsme pro vás připravili další ukázku použití znakopisu. Ještě je třeba doplnit, že text ve znakovém jazyce byl převzatý ze stránek www.pevnost. com a jak jste si jistě sami přečetli, text vysvětloval, co je to znakový jazyk. Dnes máme pro vás další zajímavé informace o akcích se znakopisem, které proběhly na podzim jak u nás, tak na Slovensku. Záložky s prstovou abecedou [LINK] [LINK] Děti základní školy vyrábí záložky Před letními prázdninami vyráběly děti z 9. třídy brněnské školy v rámci výtvarné výchovy záložky do knih. Záložky to ale nebyly obyčejné, byly popsané symboly prstové abecedy ve znakopise. Výuku vedla Anna Jurášová. Zeptal jsem se jí. Aničko, jak probíhala výroba záložek? Musela jsem nejprve připravit tabulku s prstovou abecedou ve znakopise, protože děti by si nezvládly abecedu samy vyhledat a připravit. Děti jsem seznámila s jednotlivými symboly a oni si pak už samy vystříhaly barevný papír, ze kterého chtěly záložku vyrobit. Na záložku pak měly napsat svoje jméno nebo přezdívku. Nejprve si nacvičily, jak se jejich jméno pěkně zapíše znakopisem podle předlohy. Potom už napsaly své jméno znakopisem přímo na záložku a ještě si sami záložku ozdobily, jak samy chtěly. Dětem se to celkově líbilo, protože to pro ně byla netradiční práce a zároveň blízké znakovému jazyku. Co Tě inspirovalo k takové aktivitě? Chtěla jsem jednoduše nějak znakopis využít v hodině výtvarné výchovy a zároveň s ním seznámit děti, protože zápis znakového jazyka patří do kultury Neslyšících. Záložka se k tomu dobře hodila, protože každý ji využije – dá si ji do knížky, nebo ji může využít i jako dárek. Kde ses o znakopisu dozvěděla? O znakopisu jsem se poprvé dozvěděla na Tvém workshopu vloni v Brně. Je to zajímavé, ale myslím, že těžké na zapamatování a naučení. Myslíš, že znakopis najde další uplatnění ve školách? Znakopis doporučuji pro děti na seznámení se s jednoduchými znaky. Je výhoda, že se mohou naučit zapsat znaky znakového jazyka. Například prstová abeceda se dá takto zapsat mnohem jednodušeji než nakreslit. Jestli využít znakopis třeba pro cvičení četby, to nevím. Máš ještě další osobní plány se znakopisem? Ano, chtěla bych ještě něco podobného udělat s menšími dětmi ze 3. třídy v hudebně dramatické výchově. Pracujeme tam i s texty. K tomu chci připravit materiál o psaní symbolů a znaků ve znakopise. Chtěla bych, aby si to děti zapamatovaly při opisování. Pokud jim to půjde dobře, napíšeme i slova a využijeme při pohybové hře. text: Jan Fikejs, foto: Anna Jurášová Kurz SignWritingu pro děti na Slovensku [LINK] [LINK] Kurz pro děti v Prešově Po víkendovém kurzu SignWritingu (znakopisu) v Bratislavě, organizovala SNEPEDA (Sdružení neslyšících pedagogů) další kurzy pro děti. Pro děti ze ZŠ a SOU pro SP v Lúčkách u Kremnice se konaly další kurzy v základních školách pro sluchově postižené v Bratislavě (v Hrdličkově ulici a Drotárské cestě), v Prešově a Lučenci. Děti ze začátku moc nechápaly, k čemu je SignWriting dobrý, protože se musely učit všechno od začátků, jako když se učíme psát. Hodně dětí se s tím setkalo poprvé, ale se zájmem se učily, jak se znakový jazyk píše a čte. Nejlepší a nejúčinnější výukovou pomůckou byly speciální rukavice, které jsou na dlani bílé a na hřbetu ruky černé (stejně jako symboly pro tvary rukou). Dětem se moc líbilo, že si je samy mohly nasadit. Vysvětlování pravidel SignWritingu muselo být spojené s hrou. Když pak došlo na samotné znaky, děti už pochopily smysl SignWritingu. Bylo to sice náročné, protože musely znázorňovat kombinace symbolů, takže samozřejmě dělaly chyby, ale děti se chtěly učit dál a dál. Ze začátku to bylo pro děti těžké, ale to se změnilo, když jsme začali hrát různé zábavné hry. Například tichou poštu (nakreslit na záda symbol a předávat ho postupně dalším, až poslední ukáže symbol všem), cvičení pozornosti a další zábavné hry – například kartičky s obrázky, slovy a symboly – úkolem dětí bylo najít trojice kartiček. Prostřednictvím kartiček mohly také děti sami popustit uzdu fantazie a skládat pohádky. Děti opravdu byly obohacené o zážitky a prostřednictvím nich se naučily hodně nového. Výsledky nám ukazují a potvrzují, že se dětem líbí, když se mohou zábavnou formou něco nového naučit a poznat. Tento projekt se uskutečnil díky programu „Pomůžeme vám rozprostřít křídla“ Konta Orange, n. f. text a foto: Veronika Holubová, organizátorka překlad ze slovenštiny: Jan Fikejs autor: Jan Fikejs, Veronika Holubová SW - Nikaragua