LMD, MBD, ADD, ADHD Hyperkinetické poruchy chování Terminologie-vývoj názvu •Dříve MBD Minimal Brain Dysfunction • LMD Lehká mozková dysfunkce • •MODEL ZTRÁTY POZORNOSTI •1972 Teorie deficitu Douglasová • • ADD Attention DeficitDisorder – porucha pozornosti – –ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorders – porucha pozornosti s hyperaktivitou (90.léta) – Klasifikační struktura – EU (UK) •2 skupiny •1.Problémy se objevily v časné fázi života • v anamnéze bývají komplikace při porodu -neohrabanost, opoždění v motorice, rozum.oblasti, vývoji řeči • •2.Problémy až v pozdějším období •- školní výkon, přidružují se potíže v učení Klasifikační struktura – USA DSM IV •4 skupiny •1.Problém souvisí především se školou -p.se objevují na počátku školní docházky -nedokáže řešit úkoly, nevydrží sedět, ruší, často spojeno s VPU •2.Problém v rodině -p. se projevují převážně doma, ve škole méně -vzdorovité chování, neposlušnost, destruktivní chování, konflikty se sourozenci -v rodině bývá konflikt •- s jinými příbuznými se většinou chovají dobře - Klasifikační struktura – USA DSM IV/2 •3.Opoziční chování •- Častěji u dětí s hyperaktivitou -Převládají poruchy chování •4.Pervazivní hyperaktivita -Problémy doma i ve škole -začátky problémů v časném věku •- nedostatečná pozornost, nadměrná aktivita 4.Pervazivní hyperaktivita •3 podskupiny 1.Organický typ – obtížný porod -Vývojově opožděné, neohrabané •- Někdy spojeno se 4 hlavní deficity (podle Douglasové) • 1. Ztráta pozornosti – v oblasti vynaložení, organizace a udržení pozornosti a úsilí;v třídění informací –2. Útlum -v oblasti spontánní odpovědi organismu; –3. Útlum -v oblasti pohotovosti k plnění požadavků situace –4. Okamžitá odměna - neobvykle silné očekávání Kategorizace ADHD - hledisko hyperaktivity Barkley (1998) •ADD+H •ADD-H • •Měřítkem pro dělení je přítomnost hyperaktivity a impulsivity ADD – H projevy • Snadná rozptýlenost na podněty; • Problémy s nasloucháním a s plněním pokynů; • Potíže se zaměřením a udržením pozornost; • Potíže se soustředěním na úkol a dokončením • Nevyrovnaný výkon v práci ve škole • Vypínání pozornosti, což může vypadat jako zasněnost • Nepořádnost – pracovní místo • Nedostatečné studijní dovednosti, často specifické poruchy učení; •· Potíže se samostatnou prací, úzkostné rysy. • Charakteristika žáků ADD-H •Rozumově jsou pomalejší, zasněné, uzavřené a nespolečenské. •Jsou také více zmatené a jakoby ztracené v myšlenkách. •Jejich porucha je vývojově stálá, tzn. nemění se věkem. ADD+H •· Vysoká míra aktivity: - vypadá, že je neustále v pohybu; •nenechá v klidu ruce ani nohy, vrtí se, padá ze židle; •vyhledává blízké předměty, s nimiž si hraje nebo je vkládá do úst; •prochází se po třídě, nedokáže setrvat na místě • ADD+H - 2 •· Impulzivita a malé sebeovládání: často něco vyhrkne, mnohdy nepřípadně; •nemůže se dočkat, až na něj přijde řada; •často skáče do řeči ostatním nebo je ruší; •často nadměrně mluví; •věci nedokáže předem promyslet-jedná bez ohledu na následky •neschopnost podřídit se autoritě a obecně uznávaným pravidlům; •nezřídka se zapojuje do fyzicky nebezpečných činností, aniž by si předem uvážil možné následky, proto se často zraní. • ADD+H - 3 •· Potíže s přechodem k jiné činnosti. • • Sociální nevyzrálost, problémy ve vztazích s vrstevníky, nejistota. •· • Malá sebeúcta ( často nepřirozeně se vyvíjející sebedůvěra a problémy se sebepřijetím) a značná frustrovanost. • ADD+H - 4 • Problémy s chováním: • agresivní chování, • nepřiměřeně silná reakce i na drobné podněty, lhaní, krádeže, • někdy dokonce i žhářství. • •Pravděpodobnost se zvyšuje s nižším věkem diagnostikované poruchy. •Poruchy se navzájem nepodmiňují. •Porucha pozornosti je dispozicí ke vzniku PCH. ADD – H ADD + H •Slabší pamětˇ • •Slabé percepčně- motorické tempo a rychlost • • • Rychlosti kognitivního zpracování •Nadměrná aktivita • •Behaviorální disinhibice (neboli ztrátě zábran) • •Slabá pozornost k úkolům • Základ intervence 1.Poznání problému – spec. ped. diagnostika, monitorování • Výuka, rodina, vrstevníci – vzory, vztahy, režim • Prostředí a jeho podmínky – třídy, školy 2.Vytvoření strategie • Výběr problému jednoduše odstranitelného – Smlouva se žákem, pohovor – Změny v prostředí – Změny v režimu – Změny ve výuce – zpětná vazba, tempo, kontrola srozumitelnosti Účinnost intervence posílí •zaměřená na změnu věci, od které se žák snaží utéct, nebo které se chce vyhnout. •1) upravit požadavky tak, aby úkol byl pro žáka méně nepříjemný. •2) naučit přijatelnější způsob, jak se nepříjemné situaci vyhnout, například požádat o pomoc, domluvit se na krátkých přestávkách během čtení a/nebo cvičit výslovnost. •3) oslabit spojitost mezi problémovým chováním (vykřikování) a únikem / vyhnutím se úkolu - umožnit krátké přestávky při plnění úkolu.