SP7MK_SSPU Specializace: Strategie vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení SP4RC_SSP3 Specializace 3 Specifické poruchy učení Vyučující: PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Podzim 2011 Pdf MU Kontakt: chaloupkova@ped.muni.cz Úvod ke SPU Inteligence a SPU × Problematika iniciována a řešena od 50. let 20. stol, 2 nápadné jevy: × Diskrepance mezi úrovní inteligence a počátečním školním výkonem dítěte. × Rozdíly ve výkonech v jednotlivých předmětech. × V současné době se ustupuje od obou podmínek. × Inteligence předpokládá určité intelektuální funkce, jejichž postižení může vyvolat selhání à „nerealizovaná inteligence“ (Lorry, 1966). × Jaké je tedy řešení? Inteligence a SPU × Interpretovat výsledky v jednotlivých subtestech a sledovat rozdíl mezi verbální a neverbální částí inteligenčního testu. × Signifikantní rozdíl je minimálně 10 bodů. × Výsledek IQ: průměrná hodnota 90-110 bodů. × Potenciální X aktuální inteligence (tekutá a krystalická). × Zkušenosti odborníka. × Interpretace verbálních a neverbálních testů. × Feuersteinova metoda rozvoje kognitivních funkcí. Nespecifické poruchy učení, nepravá dyslexie × Jejich podkladem není nedostatek nebo porucha základních schopností ke čtení. × Porucha či nedostatek spočívá v jiných oblastech, které mají na učení čtení nepříznivý vliv. × Díky tomu se základní schopnosti pro učení čtení nemohly rozvinout nebo byly ve svém vývoji utlumeny. × Nízká úroveň čtení není jediným symptomem, ale pojí se s obtížemi v jiných školních oblastech a celkově špatným prospěchem. × Nespecifické poruchy učení - příčiny × VNITŘNÍ: × Opožděný intelektový vývoj. × VNĚJŠÍ: × Napjatá citová situace v rodině, ve škole. × Dlouhé zanedbávání školní docházky. × Nevhodný didaktický postup nezkušeného učitele. × Výchovná zanedbanost dítěte v rodině. × Špatný zdravotní stav dítěte, chronická onemocnění. × Vážné smyslové vady či vady řeči. × Dvojjazyčná výchova. × Odstraňujeme primární příčinu, také reedukace. Neverbální poruchy učení – příznaky (Matějček, Z. 1993) × Vývoj řeči dobrý, slovní zásoba nedotčena. × Užití řeči rigidní, sociálně nepřiměřené, neúčinné. × Nerozumí slovním hříčkám, uniká jim vtip, nemají smysl pro humor, nechápou metafory. × Problémy v orientaci v prostoru, pravolevé orientaci, v kolektivních hrách, geometrii, chybí smysl pro rytmus. × Nevytváří si sociální vztahy, neumí číst s gest, mají málo přátel. × Čtení je průměrné, vynikající paměť, porozumění textu slabé. × Verbální testy IQ ne vyšší úrovni než neverbální. Didaktogenní poruchy učení – nepravá dyslexie, pseudodyslexie × Problémy ve čtení a psaní, které jsou způsobeny: × Neznalostí učitele o správných didaktických postupech. × Nesprávnou metodikou čtení a psaní. × Nerespektováním odlišností mezi dětmi. × Netolerance osobního tempa. × Zkracováním přípravného období čtení a psaní na počátku školní docházky. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3. POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010.