SP7MK_SSPU Specializace: Strategie vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení SP4RC_SSP3 Specializace 3 Specifické poruchy učení Vyučující: PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Podzim 2011 Pdf MU Kontakt: chaloupkova@ped.muni.cz Projevy SPU v období dospívání a dospělosti Projevy jedince s SPU v dospělosti × Projevy SPU v dospělosti jsou různorodé a závisí na mnoha faktorech: × Rodinné a školní prostředí. × Rodinné a pracovní prostředí. × Osobnostní vlastnosti a specifika osobnosti. × Dědičnost, proces zrání. × V některých případech porucha v období dospívání výrazně slábne. × V některých případech je porucha v období dospívání výrazně kompenzována. × V některých případech působí porucha v dospělosti výrazné obtíže. Projevy SPU v dospělosti záleží na nárocích společnosti: × Nepřiměřený tlak společnosti zaměřené na úspěch, kariéru, peníze. × Tempo doby. × Potíže s porozuměním novým informacím. × Neschopnost rychle reagovat na změny. × Obtíže v orientaci ve vztazích. × Obtíže v komunikaci. Příznaky přetrvávají až v 70% případů: × 1/3 „dozraje“ – dozrání CNS, bez následků. × 1/3 „kompenzuje“ – kompenzace SPU, strategie × 1/3 má potíže (dodržování norem, sociální problémy). Projevy SPU v dospělosti ve 3 základních oblastech: × Učení – proces nabývání nových vědomostí a dovedností. × Motivace – vliv negativní zkušenosti. × Sociální vztahy – poruchy v oblasti prožívání, rodinný a pracovní život, adaptace ve společnosti. Projevy jedince s SPU v dospělosti × Potíže dospělých jedinců s SPU ve čtení: × Obtíže rychle a přesně rozpoznat slova, zvláště slov delších, méně frekventovaných, se souhláskovými shluky. × Obtíže ve čtení nových nebo neobvyklých slov. × Fonologické funkce nedostatečně rozvinuty. × Dekódování slov vyžaduje velké úsilí. × Nepřesná artikulace. Diagnostika SPU v dospělosti × Porozumění textu: × Hlasité i tiché čtení s porozuměním à úroveň podle normy pro určitý ročník. × Klást otázky, vztahující se přímo k textu. Diagnostika SPU v dospělosti × Fonologické zpracování textu: × Úkoly pro fonologickou vnímavost, fonologickou paměť a fonologické pojmenování. × Stejná slabika na začátku slova: maso x mapa, pomoc x hadr × Stejná slabika na konci slova: postel x kostel, hora x ruce × První dvě hlásky slova, která netvoří slabiku: plavat x plod, proč x sleva × Poslední dvě hlásky, které netvoří slabiku: list x plést, dort x tank × Slovo, která začíná stejnou hláskou: nora x návrat, těsto x kosa × Slovo, které končí na stejnou hlásku: náruč x boháč, nos x lék × Stejná hláska uprostřed slova: beran x národ, plíce x změna POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. 2008. CARAVOLASOVÁ, VOLÍN. Baterie diagnostických testů dovedností gramotnosti pro žáky 2. až 5. roč. 2005. HORŇÁKOVÁ, KAPALKOVÁ, MIKULAJOVÁ. Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. 2009. Přístupy k nápravě SPU jedince v dospělosti × Pokorná (2010) navrhuje nápravu 2 základních oblastí: × Náprava základních dovedností – čtení, psaní a matematiky. × Rozšíření, zpřesnění a systematické uspořádání všeobecných vědomostí. Přístupy k nápravě SPU jedince v dospělosti × Technologická podpora (PC programy, které upozorňují na nejdůležitější informace v textu a připraví přehledný zápis, notebooky používané při přednáškách, programy na převod mluveného slova do psané formy, textový editor s jazykovou korekcí používaný při zkouškách, odkaz k doporučením pro studenty s SPU na VŠ, zahraničí). × Feuersteinova metoda Instrumentálního obohacení (rozvoj všech kognitivních funkcí). Podpora jedince s SPU v zaměstnání × Pokorná (2010) – zahraniční zkušenosti: × „Nedoporučovat klientovi rekvalifikaci a neupozorňovat na nevhodnost vybrané profese „(Pokorná 2010, s. 142). × Zejména využití PC pro zápis dat a organizování úkolů. × Odhalení úrovně gramotnosti zaměstnanců (10-15 % zaměstnanců má SPU). Práce s textem u dospělých jedinců s SPU × Pokorná (2010) – zahraniční zkušenosti: × Vyhledávat v textu definovaná slova. × Vysvětlit význam slov ústně i písemně. × Uvažovat, jakým způsobem by se dala slova nahradit. × Vyhledávat synonyma, homonyma, antonyma. × Vyhledávat ustálená slovní spojení. × Pokládat otázky, související s textem. × Nácvik čtení v malých skupinkách při vzájemné kontrole. × Nacvičovat čtení současně s psaním. × Psát krátké příběhy. × Čtení se současným poslechem textu. × Knihy, kde je málo slov (pouze motivace). × Frekventovaná slova (zvyšuje rychlost čtení). BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU PdF. 2004. POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010.