SP7MK_SSPU Specializace: Strategie vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení SP4RC_SSP3 Specializace 3 Specifické poruchy učení Vyučující: PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Podzim 2011 Pdf MU Kontakt: chaloupkova@ped.muni.cz Specifické poruchy chování a jejich symptomatologie – LMD, ADD, ADHD, ODD Terminologie × česká terminologie: poruchy chování, specifické poruchy chování (SPCH) × německá terminologie: poruchy chování à nápadné chování (sociální kontext), agresivní chování × anglická terminologie: deficit pozornosti a hyperkinetická porucha chování Terminologie - historie × Od konce 19. století jsou popisovány symptomy poruch pozornosti a chování (virová encefalitida, válečná poranění hlavy, Heveroch (1905) „Dítě neposeda“, . × Termín „poruchy chování“ se v literatuře objevuje od konce 60. let 20. století. Termín LMD (odborníci z Oxfordu 1963). × Minimal Brain Dysfunction = Minimální mozková dysfunkce × Lehká mozková dysfunkce LMD (Matějček) × Lehká dětská encefalopatie LDE (Kučera) × Lehké poškození CNS (Macek) × často také pro SPU. × DSM II (1968) – Hyperaktivní chování. × DSM III (1980) – Deficitní porucha pozornosti (ADD). × DSM III - R (1987) – Porucha aktivity a pozornosti a hyperkinetické poruchy chování (ADHD). × DSM - IV (1994, 2000) – Porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou (ADHD), Porucha pozornosti bez hyperaktivity (ADD). Současná česká terminologie × Stále se můžeme setkat s pojmem LMD × Přistupujeme k pojmům ADD/ADHD × Jedná se o různé kategorie se společnými znaky/podle některých autorů tedy nelze užít jako synonyma. Specifické poruchy chování (SPCH) × Vzniklé působením exogenních a endogenních faktorů. × Vzniklé na podkladě existujícího a prokázaného oslabení nebo změn CNS, tedy neurologického původu. × Může být podkladem vzniku nespecifické poruchy chování. Nespecifické poruchy chování × Symptomaticky podobná skupina jako SPCH. × Chybí organický podklad. × Vzniklé z jiných příčin, než SPCH. × Vznikají vlivem nesprávného sociálního působení. Etiologie poruch chování × Existuje velké množství hypotéz/etiologie je nejasná. × Mezi významné příčiny patří odchylky vzniklé v těhotenství/významnou roli tedy sehrávají i genetické činitele. Diagnostika poruch chování × × Zdravotní anamnéza: × Psychiatrická anamnéza: × Školní anamnéza: × Zhodnocení povahy a osobnosti dítěte, i jeho rodičů, sociálních vztahů a prostředí: × Sociální situace: × Tělesné vyšetření: × Pozorování: × Psychologické vyšetření: Posuzovací škály, diagnostická kritéria (DSM - IV): × Diagnostické znaky poruch pozornosti × (nejméně šest symptomů aspoň půl roku v intenzitě nepřiměřené pro daný stupeň vývoje dítěte) × často věnuje bedlivou pozornost detailům nebo dělá chyby z nedbalosti ve školních úkolech a při dalších aktivitách; × často má obtíže v koncentraci pozornosti na úkoly nebo na hry; × často vypadá, že neposlouchá, co se mu/jí říká; × často nepracuje podle instrukcí, nedokončuje práci, má nepořádek na svém místě, ve svých věcech; Diagnostické znaky poruch pozornosti × (nejméně šest symptomů aspoň půl roku v intenzitě nepřiměřené pro daný stupeň vývoje dítěte) × často má obtíže v organizování svých úkolů a aktivit; × často oddaluje plnění školních i domácích úkolů, které vyžadují intenzivní mentální úsilí; × často ztrácí věci nezbytné pro školu a zájmové aktivity; × často se nechá rozptýlit cizími podněty (nepatřícími k věci); × často je zapomnětlivý/á v denních činnostech × B. Diagnostické znaky hyperaktivity a impulzivity × (nejméně čtyři symptomy aspoň půl roku v intenzitě nepřiměřené pro daný stupeň vývoje dítěte) × často třepe rukama nebo nohama, vrtí se na židli; × často opouští místo ve třídě nebo v situaci, v níž se očekává, že bude sedět; × často běhá kolem v situacích, kdy je to nevhodné; × často není schopen/a klidně si hrát, nebo provádět klidnější činnosti ve volném čase; × často vyhrkne odpověď, aniž si poslechne celou otázku; × často má obtíže při stání v řadě, při hrách nebo skupinových činnostech Vymezení pojmů: LMD (lehká mozková dysfunkce, lehká dětská encefalopatie, malá mozková poškození) – Třesohlavá (1989), Train (1996): × Syndrom lehké mozkové dysfunkce se vztahuje na děti téměř průměrné, průměrné nebo nadprůměrné obecné inteligence s určitými poruchami učení či chování, v rozsahu od mírných po těžké, které jsou spojeny s odchylkami funkce CNS. Tyto odchylky se mohou projevovat různými kombinacemi oslabení ve vnímání, tvoření pojmů, řeči, paměti a kontrole pozornosti, popudů nebo motoriky (Clements, 1966). × ADD – porucha pozornosti bez hyperaktivity: × Attention Deficit Disorder. × Prostá porucha pozornosti. × Neobjevuje se impulzivita a hyperaktivita. Hypoaktivní, denní snění, pomalí, problém se zaměřením a udržením pozornosti. Obtížně navazují sociální vztahy. ADHD – porucha pozornosti s hyperaktivitou (Barkley, 1990 in Zelinková, 2003): × Attention Deficit Hyperactivity Disorder. × Vývojová porucha charakteristická věku dítěte nepřiměřeným stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulzivity. Potíže jsou chronické a nelze je vysvětlit neurologickými, senzorickými, motorickými, emocionálními problémy či MR. Neschopnost dodržovat pravidla chování a provádět delší pracovní výkony ð ovlivnění vztahů mezi jedincem, rodinou, školou a společností. × × ODD – porucha opozičního vzdoru (Zelinková, 2003): × Oppositional Defiant Disorders – porucha opozičního chování. × Extrémní fyzická agresivita, dominuje ztráta přizpůsobivosti, nadprůměrná nesnášenlivost, hádavost, oslabená sebekontrola, opakované odmítání plnění požadavků dospělých. Zlomyslnost, podlost, nedůtklivost, msta. V případě konfliktů tito jedinci (většinou chlapci) nepovažují sami sebe za zdroj konfliktu a chybu vidí v jednání druhých. Tato skupina jedinců má hodně společných znaků s ADHD, ve skupině dětí s ADHD je asi 60 % dětí s ODD. Náprava ADHD – alternativní přístupy: EEG - Biofeedback: Program KUMOT: Program KUPOZ: Výběr z literatury. Černá, M. a kol: Lehké mozkové dysfunkce. (1999) Třesohlavová, Z.: LMD v dětském věku. (1993) Jucovičová, D., Žáčková, H.: Metody práce s dětmi s LMD–především pro učitele a vychovatele (rodiče a vychovatele). (2010) Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení. (2001) Riefová, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. (1999) Matějček, Z. a kol.: Lehké mozkové dysfunkce. (1991) Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. (2002) Sefrontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. (1999) Train, A.: Nejčastější poruchy chování dětí. (2001)