SP7MK_SSPU Specializace: Strategie vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení SP4RC_SSP3 Specializace 3 Specifické poruchy učení Vyučující: PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Podzim 2011 Pdf MU Kontakt: chaloupkova@ped.muni.cz Studijní a profesní orientace žáka s SPU Žák s SPU na 2. stupni ZŠ - specifika × Negativní zkušenosti z 1. st., malá motivace. × Nesprávné návyky. × Rozpor mezi úrovní jedince, v oblasti čtení, (psaní, počítání) a jeho mentálním vývojem, zájmy a požadavky školy. × Vyučování převažuje nad učením. × Nezvládání běžných prostředků vyučování (čtení textu, zápis poznámek) à omezení získávání nových poznaktů. × Negativně ovlivněný psychický vývoj  hledání náhradního způsobu uspokojování potřeb. × Na 2. st. se stále více rozevírají nůžky mezi žáky s SPU a bez SPU. × Čtení, psaní a počítání se stávají prostředkem k získávání dalších vědomostí a dovedností, nikoli cílem. × Stále nedostatky ve vývoji kognitivních funkcí: poruchy pozornosti, paměti, vnímání, řeči (někdy stále v plné míře!). × Poruchy učení jsou nekompenzované. × Modifikovat metody reedukace podle vývojové úrovně i věku žáka. × U některých žáků dojde ke zlepšení. × U některých žáků dojde ke zhoršení . × Největší manifestace v 6. ročníku. × Přetrvávají kompenzační mechanismy. × Obtíže ve čtení (psaní, počítání) jsou příčinou neúspěchu v dalších předmětech. Sekundární problematika žáků s SPU na 2. stupni ZŠ × Žák se z důvodu SPU příliš soustředí na chyby plynoucí z SPU nebo na reedukaci à uniknou mu základy ve výuce. × Při absenci diagnostiky a reedukace  kumulace potíží  nezvládnutí nároků výuky. × „školní kariéra“  střídání škol, nechuť k výuce, odmítání učitelem. × Psychické prožívání náročných emocionálních situací (úzkost, agrese, únik, disociální chování – ohroženy jsou zejména děti s LMD!). Jak rozpoznat žáky s SPU na 2. stupni ZŠ? × Výrazné a dlouhodobé potíže v pravopise, čtení, psaní, počítání. × Typické specifické obtíže plynoucí z poruchy. × Selhávání v percepčně motorických funkcích a senzomotorických schopnostech. × Výrazná disproporce mezi úrovní školních výkonů a předpokládanou úrovní celkových schopností. × Výrazné výkyvy ve školních výkonech. × Nápadnosti v chování (zejména LMD, ADHD). × Obtíže přetrvávají i při intenzivní péči (doučování) Systém výchovného poradenství u žáků s SPU na 2. stupni ZŠ? × Určeno pro žáky, rodiče, učitele. × Myšlenka je postavena na principu fungování spolupráce školy a rodiny. × Hlavní roli hraje výchovný poradce. × Významná je také role školního speciálního pedagoga, školního psychologa, speciálního pedagoga z PPP. Žák s SPU na 2. stupni ZŠ - DOPORUČENÍ × Seznámení žáka, rodičů, všech pedagogů, spolužáků s odlišným způsobem vyučování i hodnocení. × Nevystavovat žáka takovým činnostem, ve kterých nemůže vzhledem k SPU dosahovat dobrých výsledků. × Rozpoznat skutečné znalosti, dovednosti a vědomosti. Odlišit specifické potíže od nespecifických. Vycházet z kvalitní a podrobné psychologické a speciálněpedagogické diagnostiky. × Vycházet z toho, v čem je žáků úspěšný. × Hodnotit jen to, co žák stačil vypracovat. × Eliminovat zátěžové situace. × Využívat kompenzační pomůcky. × Zajistit reedukaci SPU (i na 2. stupni ZŠ), popř. doučování. × Volíme kratší úkoly s náročností podle možností žáka. × Hovoříme s žákem o splnitelnosti úkolů, respektujeme jeho názor. × Přihlížíme k pomalému tempu. × Automatizujeme činnosti, vedoucí ke kompenzaci – použití audiovizuálních pomůcek, zvýrazňování textu. × Informace žákovi zprostředkováváme strukturovaně a srozumitelně. × Učíme žáka „učit se“ (opakování nahlas). × Zpětná vazba navazuje bezprostředně na žákovu odpověď. × Žáka vedeme k tomu, aby myslel nahlas. × Požádáme zdatnější žáky o pomoc. × Angažované učení (důraz na žákovo učení, nikoli učitelovo vyučování). × Vedeme žáka k tomu, aby se uměl poučit z vlastních chyb. Profesní poradenství a profesní orientace × Profesní poradenství = systém poradenských služeb k podpoře profesní orientace, k volbě povolání, k volbě optimální vzdělávací a profesní dráhy v průběhu celého života. × Profesní orientace = veškerá opatření a prostředky, které informují a přispívají k orientaci mládeže, ale také rodičů, učitelů apod. Poskytuje informace pro volbu druhu vzdělání nebo profesní přípravy s přihlédnutím k schopnostem, způsobilosti, zájmům jedince a jeho možnostem zaměstnání. Volba povolání × Úvaha o budoucích možnostech, výběr životní dráhy. × Odráží sebepojetí jedince, jeho osobnostní vlastnosti. × Východiskem je: × přehled o profesích, × školní prospěch, × sebehodnocení, × přání rodičů, × doporučení školy. Profesní orientace žáků s SPU × Nízké sebehodnocení. × Pomoc od: × výchovného poradce, × školního speciálního pedagoga, × školního psychologa, × odborníka z poradenského zařízení. × Informační a poradenské středisko při ÚP. × Veletrhy vzdělávacích příležitostí, Dny otevřených dveří na školách. × RVP ZV: Vzdělávací oblast „Člověk a svět práce“. Úskalí Možnosti dalšího vzdělávání žáků s SPU Žák s SPU na střední škole – projevy (období adolescence) × Někteří žáci s SPU pokračují ve studiu na SŠ bez větších obtíží. × Většinou však přetrvávají obtíže, které nejsou tolik výrazné: × Problémy v organizaci práce. × Nižší schopnost psát souvislé texty (referáty). × Nesprávné návyky (učení drilem). Žák s SPU na střední škole DOPORUČENÍ × Kurz psaní na PC. × Navýšení hodin ČJ. × CERMAT (Centrum pro reformu maturitní zkoušky). Žák s SPU na vysoké škole - doporučení × Volba formy zkoušení – ústně nebo písemně. × Navýšení času na vypracování úkolů. × Využití počítačů pro vypracování odpovědí. × Přítomnost osoby, která předčítá odpovědi, student nahrává odpovědi na kazetu. × Přítomnost osoby, která zapisuje odpovědi. × Otázky k testu nahrané na kazetě. × Alternativní formy hodnocení – referát, demonstrace, model. × Náhradní předmět za cizí jazyk (zahraničí!). Výběr z literatury JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha: Nakladatelství D+H, 2007 MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.