SP7MK_SSPU Specializace: Strategie vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení SP4RC_SSP3 Specializace 3 Specifické poruchy učení Vyučující: PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Podzim 2011 Pdf MU Kontakt: chaloupkova@ped.muni.cz Systémový přístup k dítěti s SPU, jeho osobnost Charakteristika systémového přístupu (V. Pokorná 2010) 2 základní modely: × Lineární, kauzální model = systém příčin a následků, kdy každý další následek je příčinou dalších následků. × Systémový, cyklický model = příčina i následek jsou propojeny, působí zpětnovazebně, nelze je od sebe oddělit. Psychosociální postavení dítěte s SPU × Dvojnásobná frustrace: × ve školních výkonech, × v sociálních situacích. × Děti s SPU hodnotí sami sebe často nepříznivě. × Přijetí diagnózy SPU spojené s výhodami, může mít důsledky v rozvoji osobnosti a budoucím životě. × Značné nedostatky v komunikaci i interakci. Osobnostní specifika jedince s SPU × Socializace, emocionalita, vůle (Bartoňová 2004): × jedinci se SPU jsou méně fyzicky zralí, × neadekvátní chování v sociálních situacích, × potíže v orientaci, sociálním chování, × problémy s vyjadřováním, × problém v sociálním učení, nedokáží se poučit ze svých chyb, × výkyvy ve výkonnosti, × pocity úzkosti, frustrace, agresivita, × časté deprese, smutek, únava. × problémy se zapamatováním a uspořádáním pořadí, × snížené volní vlastnosti, potřeba motivace. Sebehodnocení: × Snížené sebehodnocení, komplexy méněcennosti (velký vliv prostředí). × Mají o sobě horší mínění, než jejich spolužáci. × Pokud mají úspěch, připisují jej štěstí. × Nepředpokládají, že by jejich osobní iniciativa mohla vést k úspěchu. × Jsou přesvědčeni, že mají častěji smůlu, než jejich spolužáci. × Samy o sobě si nemyslí, že jsou hloupí a líní. × Dokáží si přiznat, že se často a rychle rozzlobí. Postavení dítěte s SPU v rodině × Rodiče by měli: × Přijmout přednosti dítěte. × Stanovovat dosažitelné cíle. × Pomoci dítěti hodnotit výsledky realisticky. × Naučit dítě nebýt k sobě příliš kritické. × Naučit dítě chválit sebe samo. × Dítě musí cítit, že je milováno, že někam patří. × Dítě potřebuje zažívat pocit, že se může samo rozhodnout. × Zavést stálý denní režim s pevnými pravidly. × Rozdělit si povinnosti v rodině, být jednotni v požadavcích. × Postavení dítěte s SPU v rodině ovlivňuje také počet sourozenců, pořadí a jejich věkový rozdíl. × Sourozence dětí s SPU je potřeba seznámit s problémem. × Diagnóza SPU neznamená, že bude sourozenec upřednostňován. × Starší sourozenci dětí s SPU mají pocit, že jsou na obtíž. × Po mladších sourozencích dětí s SPU je vyžadováno, aby se chovali jako dospělí. × Může se objevit i upnutí na dítě bez SPU ze strany rodičů. × Sourozenci dětí s SPU se musí vyrovnat s poznámkami okolí. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3. POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.