Adéla Branná SP7MP_MTP2 Projekt Kvantitativní výzkum 1. Výzkumné téma - Problematika studia anglického jazyka v devátých třídách na základních školách[u1] Výzkumný problém – Soukromé doučování je viděno jako prostředek ke zvýšení a upevnění znalostí anglického jazyka, které by mělo vést k lepším výkonům u žáků devátých tříd na základních školách. [u2] Výzkumná otázka – Jaký vliv má soukromé doučování anglického jazyka na výsledky žáků deváté třídy? Představení tématu výzkumu – Mnoho žáků volí soukromé doučování jako doplňující prvek látky probírané ve školních hodinách anglického jazyka. Motivem mohou být těžkosti spojené s porozuměním dané látky či potřeba rozšíření znalostí nad rámec školních povinností. Otázkou je, do jaké míry je soukromé doučování pro žáky opravdu efektivní a jestli výsledné známky odpovídají hlubší přípravě na předmět, kterou žáci doučováním stráví. Cílem výzkumu je zjistit, jestli žáci, kteří využívají soukromého doučování anglického jazyka, mají lepší prospěch než žáci bez doučování a jaká byla jejich prvotní motivace pro využití možnosti soukromého doučování. 2. Hlavní výzkumná otázka - Jaký vliv má soukromé doučování anglického jazyka na výsledky žáků deváté třídy? Vedlejší výzkumné otázky: · Dosahují žáci s vyšší hodinovou dotací anglického jazyka lepších výsledků? · Mají žáci se soukromým doučováním hlubší praktické znalosti anglického jazyka? · Mají žáci se soukromým doučováním anglického jazyka lepší známky? · Mají žáci, kteří využívají možnosti soukromého doučování lepší vztah k anglickému jazyku? 3. Volba výzkumné strategie Zvolila jsem si výzkumnou metodu kvantitativní. Cílem mého projektu je snaha prozkoumat efektivnost soukromého doučování u žáků devátých tříd na základních školách. Toho se budu snažit docílit pomocí sestaveného dotazníku, který bude obsahovat sadu otázek, které mají za úkol zjistit počet žáků, kteří v devátých třídách soukromého doučování využívají, jejich školní výkony, zájem o daný předmět a hodinovou dotaci, kterou studiem anglického jazyka stráví za týden, dané odpovědi budou porovnány s odpověďmi žáků, kteří doučování nemají. Druhou součástí dotazníku bude příloha testových otázek, které by měly pomoci odhalit odlišnou úroveň znalostí anglického jazyka a tím i potvrdit jednu z hypotéz, že připravenost a znalosti anglického jazyka jsou lepší u žáků, kteří se jazyku věnují i v rámci soukromého doučování, než u žáků, kteří doučování nemají. 4. Hypotéza teoretická – Soukromé doučování zlepšuje školní výsledky u žáků v deváté třídě. Hypotéza praktická · Žáci, kteří stráví studiem angličtiny více hodin nad rámec školní výuky, dosahují lepších výsledků než žáci, kteří mají jen školní hodinovou dotaci angličtiny. · Praktické znalosti anglického jazyka jsou lepší u žáků, kteří se jazyku věnují i v rámci soukromého doučování, než u žáků, kteří doučování nemají. · Čím více se žáci zajímají o anglický jazyk mimo školní vyučování, tím dosahují lepších výsledných známek. · Žáci, kteří mají soukromé doučování angličtiny, mají k jazyku lepší vztah než žáci, kteří ho nemají 5. Konceptualizace: Koncept- Efektivita soukromé doučování Konceptualizace - Soukromé doučování anglického jazyka je viděno jako prvek, který zvyšuje znalosti a zájem žáků a následně vede k dosahování lepších školních výsledků v podobě lepších známek, než jakých dosahují jejich spolužáci. Operacionalizace:[u3] Indikátory: · Počet hodin, které doučováním stráví za týden · Hodinová dotace anglického jazyka na škole · Oblíbenost anglického jazyka · Výsledky žáků s doučováním v průběžných testech · Výsledná známka na vysvědčení u žáků s doučováním · Výsledky žáků v průběžných testech bez doučování · Výsledná známka na vysvědčení u žáků bez doučování · Praktické znalosti základní anglické gramatiky · Impulz, který žáky vede k zájmu o soukromé doučování - Nezvládání školního učiva - Výuka nad rámec probírané školní látky 6. Návrh metody sběru dat Metoda sběru dat – Dotazník Výzkumná populace – Studenti anglického jazyka Vzorek stanovený účelovým výběrem – Žáci deváté třídy základní školy (3 třídy, kolem 90 dětí) Dotazník bude distribuován žákům devátých tříd na třech účelově vybraných základních školách v Brně. Cílem bude porovnat úroveň znalostí anglického jazyka a využívání soukromého doučování na těchto třech specifických brněnských školách [u4] (ZŠ Bakalka, ZŠ Kuldova, ZŠ Heyrovského. Ve výsledku bude výzkum pracovat s respondenty ze tří různých devátých tříd. Počet dotazovaných bude kolem 90. 7. Ukázka dotazníku Následující dotazník zjišťuje úroveň anglického jazyka u žáků devátých tříd. Zároveň zkoumá, jak je tato úroveň ovlivněna možným rozšířením znalostí v rámci soukromého doučování. Vyplněním dotazníku přispějete k výzkumu dané problematiky. Vyplňte prosím následující dotazník. Vhodné odpovědi zakroužkujte, popřípadě dopište jinou vhodnou odpověď. 1. Baví Vás hodiny angličtiny? a) Ano b) Ne 2. Určete oblíbenost angličtiny na škále od 1 (nejvíce oblíbený) po 7 (nejméně oblíbený). Angličtina - nejvíce oblíbený 1 2 3 4 5 6 7 nejméně oblíbený 3. Myslíte si, že je angličtina těžká? a) Ano b) Ne 4. Dostáváte z angličtiny dobré známky? a) Ano b) Ne 5. Jaká je nejčastější známka, kterou dostáváte z angličtiny? a) 1 b) 2 c) 3 d) 4 e) 5 6. Jaká byla známka z angličtiny na Vašem posledním vysvědčení? a) Výborná b) Chvalitebná c) Dobrá d) Dostatečná e) Nedostatečná 7. Kolik máte ve škole hodin angličtiny za týden? a) 2 b) 3 c) 4 d) 5 e) Jiná možnost – _____________________ 8. Navštěvujete soukromé doučování z angličtiny? (Pokud bude Vaše odpověď záporná, otázky 9 – 11 prosím nevyplňujete) a) Ano b) Ne 9. Kolikrát týdně docházíte na doučování z angličtiny? a) 1x týdně b) 2x týdně c) 3x týdně d) Jiná možnost – ______________________ 10. Kolik minut má jedno doučování angličtiny? a) 60 minut b) 90 minut c) 45 minut d) Jiná možnost – ______________________ 11. Jaký byl důvod pro zahájení soukromého doučování angličtiny a) Nezvládání školní látky b) Zájem o jazyk nad rámec školní výuky c) Příprava na přijímací zkoušky d) Jiná možnost -_________________________ Nyní následuje test znalostí anglické gramatiky, vždy je pouze jedna možnost správná. Správnou možnost zakroužkujte. CLOSE TEST (ukázka znalostního testu) 1) Tom usually _________ toasts for breakfast. a) Have b) Has c) Is having d) had 2) Yesterday, I __________ at home. a) Were b) Was c) Is d) Are 3) Look at the clouds! It __________ . a) Rained b) Will rain c) Is going to rain d) Rains 4) I ___________to the cinema, if I_____________ you . a) Would not go were b) Were went c) Went wouldn´t be d) Didn´t go am 5) Since 1989 we _____________________ in London. We still live in London. a) Lived b) Have been living c) Has been living d) Were living 8. Praktické problémy a nevýhody, které by mohly při výzkumu nastat Následující odstavec rozebírá případné nevýhody volby kvantitativního výzkumu a testové metody sběru dat. U přiloženého testu může být problematické náhodné označení správné možnosti, které by mohlo ovlivnit výsledky mého výzkumu. Dalším z možných problémů, které by mohly nastat, je nepochopení instrukcí pro vyplňování dotazníku. Jelikož budou údaje vyplňovat žáci základní školy, měly by být instrukce co nejpřesnější a otázky co nejjasněji položené. Ve svém výzkumu se mohu také setkat s neochotou žáků dotazník poctivě vyplnit. To, že jsem otázky sestavila způsobem, který respondentům vyká, ač se jedná o žáky základních škol, má ukázat, že si jejich odpovědí vážím a že jsou v mém výzkumu důležitými články. Tato strategie by mi mohla pomoci zajistit svědomité vyplnění odpovědí. Může se také stát, že ve výsledku bude jen velice malé procento žáků, kteří dochází na soukromé doučování. 9. Seznam relevantní odborné literatury HOLDERNESS,J. Chatterbox: pupil´s book. Oxford: Oxford University Press, 1991. 60s. ISBN 0194324435. HARMER, Jeremy. How to Teach English :an Introduction to the Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman, 1998. 198 s. ISBN 0582297966. SCRIVENER, Jim. Learning Taching: a Guidebook for English Language Teachers. Oxford: Macmillan, 2005. 431 s. ISBN 1405013990. DAVIES, Paul - Pearse, Eric. Success in English teaching. Oxford : Oxford University Press, 2000. 221 s. ISBN 0194421716. WARD, Ann. HOLDERNESS,J. Chatterbox: teacher´s book. Oxford University Press, 1991. 80 s. ISBN 0194324451. STRANGE, Derek. HOLDERNESS, J. Chatterbox: activity book. Oxford: Oxford University Press, 1991. 62 s. ISBN 0194324443. BYRNE, Donn. English Teaching Perspectives.London: Longman, 1980. 204 s. ISBN 0582746043. HADFIELD, Jill. HADFIELD, Charles. Introduction to teaching Englsih. Oxford: Oxford University Press, 2008. 176 s. ISBN 9780194419758. MERSAND, Joseph. Attitudes toward English teaching. Philadelphia: Chilton company, 1961. 363 s. TORBE, Mike. PROTHEROUGH, Robert. Classroom encounters: language and English teaching. London: Ward Lock Educational, 1976. 214 s. ISBN 0706234820. [INS: Projekt není špatný, jen pozor na měření kauzálních vztahů, víme, že je to v pedagogice obtížné, především proto, že jde těžko vidět, co je příčina a co následek (to, že žák má v angličtině dobrý vztah může znamenat jeho větší ochotu jít na doučování), nebo vyloučit třetí proměnnou (například rodiče, kteří platí doučování, budou žáka více motivovat i k :INS] [INS: :INS] [INS: další :INS] [INS: přípravě doma atd.). :INS] [INS: Těžko najdete dvě skupiny žáků, které mají stejné vlastnosti a schopnosti a liší se jenom v :INS] [INS: :INS] [INS: doučování :INS] [INS: tak, abyste je mohla porovnat. :INS] [INS: Stálo by za to lépe formulovat úvod a vysvětlit, že doučování může znamenat jak horší zvládání látky (doučují se děti,které mají problém), tak lepší zvládání (doučují se děti, která mají zájem a tím pádem se více naučí). :INS] [INS: Mohla jste si více pohrát s dotazníkem, v jeho úvodu chybí důležité informace (jak dlouho bude vyplnění trvat, anonymita atd.), chtělo by to filtrační otázky. :INS] ________________________________ [u1]Zkuste vynechat slovo problematika, co to udělá J [u2]Zde by neměla být věta [u3]Stálo by za to více rozpracovat s ohledem na hypotézy. [u4]Proč specifických? A včem?