1) Výzkumné téma, problém, otázka Životní cesta osoby s onkologickým onemocněním a dopad na její blízké okolí Představení tématu výzkumu Téma výzkumu jsem si zvolila z toho důvodu, že mám vlastní zkušenost s tímto problémem. Jedná se o popis způsobu života v rodině, kde byla významná osoba [u1] onkologicky mnoho let nemocná. Už při psaní bakalářské práce jsem o tomto tématu uvažovala, ale nebyla jsem si jistá, zda je to správná volba. Od té doby jsem už ale přemýšlela o tématu diplomové práce a mé myšlenky směřovaly opět k tomuto. Proto jsem se rozhodla, že se tento nelehký úkol pokusím zpracovat. Cíle výzkumu Cílem mého kvalitativního výzkumu je popsat život a prožívaní osob, které ztratily blízkého člena rodiny a jak se s takovou bolestivou skutečností vyrovnají, zda je to vůbec někdy možné. Dílčím cílem této práce je poskytnout náhled do této problematiky osobám, které se se ztrátou blízkého potýkají.[u2] Vlivem médií [u3] je toto téma v současné době dosti často diskutováno. Pro mnoho lidí je těžké přijmout vůbec ten fakt, že se s blízkou osobou už nikdy neshledají, a proto je obtížné se o tuto realitu dělit s veřejností. Pozůstalé osoby v tomto smutném období vstřícněji přijímají zkušenosti a poznatky od osob, které si prošly stejným nebo velmi podobným osudovým příběhem. 2) Hlavní výzkumná otázka Jak žijí a co cítí osoby, které přišly o blízkého člena rodiny v důsledku závažného onemocnění? Vedlejší výzkumné otázky Změnily se vztahy mezi rodinnými příslušníky po smrti osoby, která byla pro rodinu tak dominantní? Byla stěžejní osoba rodiny nahrazena někým jiným po své smrti? 3) Volba výzkumné strategie kvalitativní výzkum Zdůvodnění tohoto rozhodnutí jde o můj vlastní příběh [u4] 4) Návrh metody sběru dat pozorování Představa o počtu a kontaktování výzkumných jednotek jedna osoba – můj vlastní příběh 5) Úryvek z připravovaného nástroje sběru dat - plán pozorování Byla rodina zatížena onkologickými onemocněními? Jakým způsobem bylo onkologické onemocnění zjištěno? Kolik bylo let nemocné osobě? Kolik bylo pozorovateli let? Jak dlouho probíhala léčba? Došlo k recidivě onkologického onemocnění? Jak se zachovalo blízké okolí nemocné osoby? Kdo nejvíce nemocné osobě pomáhal? 6) Zamyšlení se nad možnými praktickými a etickými problémy při výzkumu Etickým problém mého výzkumného tématu může být velké emoční vypětí, jelikož se jedná o velmi citlivé a bolestné téma. Některé okamžiky v diplomové práci budou zajisté i citově zabarvené. Praktickým problémem bude jistě zpětné vybavování celého příběhu, protože období, ve kterém vše začalo, bylo zhruba před 15 lety. Je možné, že komplikace budou i s některými přesnými formulacemi (jak odbornými – od lékařů, tak mými). 7) Terénní poznám[INS: :INS] ky a záznam z prvního realizovaného pozorování Při prvních otázkách mně napadaly hned i odpovědi. Po pár otázkách už jsem ale odpovědi nedoplňovala, ale nechala jsem si je až na později, až budou otázky kompletní. V psané formě se mi pracovalo lépe. Pokud bych na otázky měla někomu odpovídat verbálně, asi by byla tato práce namáhavější, hlavně emočně. 8) Námět k modifikaci výzkumného návrhu na základě zkušenosti z terénu Myslím si, že zvolený způsob sběru dat je vyhovující. Jiným způsobem by se tento výzkum snad ani uchopit nedalo. Tento styl byl pro mne vyhovující. 9) Seznam literatury UMBERTO, E., Jak napsat diplomovou práci. Olomouc : Votobia, 1997, 271 s., ISBN 8071981737. GAVORA, P., Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010, 261 s., ISBN 9788073151850. VAĎUROVÁ, H., Sociální aspekty kvality života v onkologii. Brno : MSD, 2006, 148 s., ISBN 8086633608. WEINBERG, R., Jediná odrodilá buňka : jak vzniká rakovina. Praha : Academia, 2003, 156 s., ISBN 8020010718. KRIVOŠÍKOVÁ, M., Úvod do ergoterapie. Praha : Grada, 2011, 364 s., ISBN 9788024726991. KLENER, P., Klinická onkologie. Praha : Galén, 2002, 686 s., ISBN 8072621513. CIBULA, D.; PETRUŽELKA, L., Onkogynekologie. Praha : Grada, 2009, 614 s., ISBN 879-80-247-2665-6. LUKÁŠ, K.; ŽÁK, A., Chorobné znaky a příznaky. Praha : Grada, 2010, 519 s., ISBN 978-80-247-2764-6. WALKES, M.; WARD, J., Carcinogenesis : Target organ toxicology series, Comprehensive Endocrinology. Raven Press, 1994, 478 s., ISBN0781701244.[u5] WAMPOLD, B., The great psychotherapy debate: models, methods, and findings. Lawrence Erlbaum Associates, 2001, 263 s., ISBN 0-8058-3202-5.[INS: :INS] [INS: :INS] [INS: :INS] [INS: Volbu zkoumat sama sebe :INS] [INS: , navíc v retrospektivě, :INS] [INS: nepovažuji za příliš šťastnou. Ve výzkumu se tento postup sice někdy používá, ale obvykle jak doplňková metoda, v každém případě se do toho pouštějí jen velmi zkušení výzkumníci. Myslím, že vaše osobní zkušenost by mohla být ve výzkumu využita spíše v :INS] [INS: :INS] [INS: rámci :INS] [INS: volby tématu a startu výzkumu, během kterého byste mohla udělat více rozhovorů (5-10). :INS] [INS: Návrh projektu je velmi stručný a ne vždy odpovídá požadavkům (např. bod :INS] [INS: 7 :INS] [INS: atd.). :INS] ________________________________ [u1]Trochu nešťastná formulace, v rodině bývají jenom významné osoby, ne? [u2]Pořád mi to připadá hodně obecné. Určitě není lehké srovnávat lidi, kteří ztrátou prošli čerstvě a ty, u kterých už od té doby uplynulo mnoho času. Nevím, jak můžete v rámci výzkumu odpovědět, zda je vůbec někdy možné se s tím vyrovnat. [u3]Jste si jistá, že je to vlivem médií? [u4]To určitě pro bod 3 nestačí [u5]Jak v práci využijete?