Kód kursu: SP7MP_MTP2
Č. úkolu: Závěrečný projekt
Jméno: Martina Veselá
A: kvantitativní výzkum
TÉMA:
Facebook jako prostředek kyberšikany
VÝZKUMNÝ PROBLÉM:
Zaměřuje se na žáky 2. stupně ZŠ, kteří byli vystaveni kyberšikaně a především zjišťuje vliv
používání Facebooku na jejich zkušenosti s kyberšikanou. [JF1]
HL. OTÁZKA:
Jaký má vliv používání Facebooku na zkušenosti žáků 2. stupně ZŠ s kyberšikanou?
Vedlejší otázky:
Byli vystaveni častěji kyberšikaně žáci, kteří používají Facebook, než žáci, kteří Facebook
nepoužívají?
Byly vystaveny kyberšikaně prostřednictvím sociální sítě Facebook častěji dívky než chlapci?
Mají uživatele Facebooku kteří, byli vystaveni kyberšikaně sourozence (starší, mladší, nevlastní)
nebo jsou jedináčci?
Proč je zvolené téma relevantní?
S kyberšikanou se setkáváme nejčastěji na druhém stupni základních škol, kde většina žáků aktivně
používá jednu ze sociálních sítí Facebook, proto je výzkum zaměřen právě na tuto rizikovou skupinu.
Mnoho uživatelů na Facebooku vystavuje své osobní až intimní informace v podobě
fotografií, videí, apod. Tyto informace mohou být snadno zneužity a rozšířeny jinými uživateli,
takže Facebook v tomto případě slouží jako prostředek kyberšikany. Jinými prostředky kyberšikany
jsou např. email, chat, diskusní fóra, instant messaging, webové stránky, blogy, mobilní telefon a
jiné sociální sítě. Předpokládám však, že Facebook vzhledem k jeho oblíbenosti bude zároveň sloužit
jako jeden z nečastějších prostředků kyberšikany.
Cíl výzkumu
Cílem výzkumu je zjištění, zda žáci 2. stupně ZŠ, kteří byli
vystaveni kyberšikaně, používají Facebook a jestli právě tato sociální síť má vliv na jejich osobní
zkušenosti s kyberšikanou. Dále bych chtěla zjistit, zda jsou kyberšikaně častěji vystaveni dívky
než chlapci a zda mají či nemají
sourozence.[JF2]
Pomocí preventivních opatření, např. přednáškami o
bezpečném používání internetu, lze dosáhnout snížení rizika stát se obětí kyberšikany u uživatelů
Facebooku.
Hypotézy:
Teoretická:
1. Zkušenost s kyberšikanou je ovlivněna používáním Facebooku.
Pracovní:
1. Častěji jsou vystaveni kyberšikaně žáci, kteří používají Facebook, než žáci, kteří Facebook
nepoužívají vůbec.
2. Žáci 2. stupně základní školy používají ke komunikaci častěji Facebook, než ostatní
informační komunikační technologie.
3. Častěji jsou vystaveny kyberšikaně přes sociální síť Facebook dívky než chlapci.
4. Častěji jsou vystaveny kyberšikaně přes sociální síť Facebook žáci bez sourozence než žáci,
kteří sourozence mají.
5. Facebook je ke kyberšikaně zneužíván častěji než ostatní informační komunikační
technologie.
Koncept:[JF3]
Tabulka 1: Zkušenost s kyberšikanou
Tabulka 2: Pravidelnost používání Facebooku
Tabulka 3: Uživatelé Facebooku
Výzkum:
Strategii výzkumu jsem určila výzkum kvantitativní, protože kyberšikana, které je v
dnešní době vystaveno více než dvě třetiny dětí, je novodobý fenomén, se kterým se setkáváme i na
sociální síti Facebook.com.[JF4]
Výzkumnou populací budou v tomto případě žáci 2. stupně ZŠ, protože právě u této
rizikové skupiny se s kyberšikanou setkáváme nejčastěji.
Při výběru vzorku použiji náhodný výběr na několika základních školách v jihomoravském
kraji.[JF5]
Jako nejvhodnější metodu pro sběr dat pro tento výzkum jsem zvolila online dotazník,
který bude umístěn na webových stránkách škol, ve kterých bude výzkum probíhat. Podle
mého názoru je v případě tohoto výzkumu online dotazník vhodnou metodou pro sběr dat, protože
respondenti mohou dotazník vyplnit na PC sami doma, kde na ně nepůsobí školní prostředí, které jim
nezaručuje úplnou anonymitu při vyplňování papírového dotazníku- nemají kolem sebe spolužáky, kteří
by mohli výzkum nějak ovlivnit, např. napovídáním, opisováním, apod. Online dotazník zaručí
respondentům anonymitu, takže by mohli být zároveň otevřenější u citlivých otázek, na které by
např. při rozhovoru neodpověděli.
Výhodou online dotazníků jsou také filtrační otázky, které se používají v případech,
kdy by na následující otázku měla odpovídat jen část respondentů, která vlastní určitou proměnnou.
Tyto otázky pomohou odlišit respondenty, kteří byli vystaveni kyberšikaně, a tak jejich odpovědi
mohou být pokládány za závažnější. Negativní odpověď na otázku vede k pokynu, aby respondent
přeskočil jednu nebo sérii otázek pro něj irelevantních, což je pro respondenty výhodou při
vyplňování online dotazníku a zároveň filtrační otázky umožní jednodušší zpracování dat. Také
celkové zpracování dat online dotazníku je jednodušší než u papírové formy dotazníku.
Nevýhodou online dotazníku může být např. neochota, nezájem či nepravdivé odpovídání na
otázky dotazníku nebo ovlivnění rodiči respondenta při vyplňování dotazníku, ale předpokládám, že
většina respondentů bude vyplňovat online dotazník dle daných pokynů.
Předvýzkum bude proveden na malé skupině žáků 2. stupně ZŠ formou online dotazníků a
poté rozhovorem týkající se vyplňování dotazníku pro zpětnou vazbu a pro ověření či zlepšení
kvality tohoto měřícího nástroje.
Úryvek z dotazníku
V dotazníku budou použity strukturované, polostrukturované i otevřené otázky.
ÚVOD:
Dobrý
den,
jmenuji se Martina Veselá a jsem studentkou pedagogické fakulty MU. Ve
své diplomové práci se věnuji problematice kyberšikany a její souvislosti s používáním Facebooku u
žáků 2. stupně
ZŠ.
Dotazník, který máte před sebou, obsahuje otázky týkající se
používání internetu, Facebooku a také otázky týkající se problematiky kyberšikany. U každé otázky
je vysvětleno jak postupovat při vyplňování dotazníku, jeho vyplnění by Vás nemělo stát více jak 15
minut času. Prosím Vás proto, abyste si těchto 15 minut našli a pomohli mi tak tuto problematiku
prozkoumat. Ubezpečuji Vás, že dotazník je zcela anonymní, takže se nemusíte bát odpovídat přesně a
pravdivě.
1. Máš svůj profil na sociální síti Facebook?
ANO x NE
2. Jak často se Facebook přihlašuješ?
a) Každý den
b) Několikrát týdně
c) Jednou za týden
d) Jednou za 14 dní
e) Jednou za měsíc
f) Méně často než jednou za měsíc
3. Kde se nejčastěji na Facebook přihlašuješ?
a) Doma
b) Ve škole
c) U kamaráda
d) Jinde:…………………………………………………………….
4. Co nejčastěji na Facebooku děláš?
a) Komunikuji s přáteli
b) Hraji hry
c) Prohlížím si fotografie a videa
d) Vkládám fotografie nebo videa
e) Upravuji si svůj profil (přidávám své osobní fotografie, videa, apod.)
f) Jiné:………………………………………………………………
5. Co všechno obsahuje tvůj profil na Facebooku?
o Osobní fotografie
o Osobní videa
o Informace o mně
o Fotografie a videa s mými kamarády
6. Kolik máš na Facebooku přátel?
a) Kolem 50 přátel
b) Kolem 100 přátel
c) Kolem 200 přátel
d) Kolem 300 přátel
e) Kolem 400 přátel
f) 500 a více přátel
7. Máš v přátelích na Facebooku přidané osoby, které:
o Osobně dobře znáš
o Znáš ze školy
o Znáš pouze od vidění
o Znáš pouze z Facebooku
o Neznáš
8. Víš co je to kyberšikana (počítačová šikana)?
ANO x NE
9. Stalo se ti někdy, že tě někdo obtěžoval na internetu?
ANO x NE
10. K čemu toto obtěžování přirovnáš:[JF6]
o Pomluvy a lži zveřejněné na internetu
o Upravené fotografie
o Trapná videa
o Urážení a nadávání
o ………………………………………………………………………………………………………………..
11. Myslíš, že se ve tvém případě jednalo o kyberšikanu?
ANO x NE x NEVÍM
12. Víš, kdo tě takto obtěžoval?
o Spolužák
o Spolužačka
o Bylo jich více
o Kamarád
o Kamarádka
o Někdo, koho znám ze školy
o Někdo, koho znám pouze od vidění
o Někdo, koho znám pouze z Facebooku
o Nevím, kdo to byl
13. Kvůli čemu myslíš, že tě někdo takto obtěžoval?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…
14. Jakým způsobem obtěžování probíhalo?
o Přes SMS nebo MMS zprávy
o Telefonováním
o Na sociální síti Facebook.com
o Na sociální síti Myspace.com, Lide.cz, Spolužáci.cz, apod.
o Přes E-mail
o Přes chat, diskuse nebo ICQ
o Přes videoservery (Youtube.com, Stream.cz, apod.)
o Přes Weby nebo Blogy
o
...................................................................................................
..................
Závěr:
Děkuji Vám za vyplnění dotazníku.
Literatura:
1. HANDL, Jan. http://www.lupa.cz [online]. 2009. Kyberšikana na vzestupu. Dostupné na WWW:
.
2. http://cms.e-bezpeci.cz [online]. 2008. Přibývá dětí, které se na vlastní kůži přesvědčily o
tom, co je to kyberšikana. Dostupné na WWW:
.
3. http://www.minimalizacesikany.cz [online]. 2008. Co je to kyberšikana. Dostupné na WWW:
.
4. http://www.saferinternet.cz [online]. 2009. Sociální sítě. Dostupné na WWW:
.
5. KOLÁŘ, Michal. http://www.msmt.cz/ [online]. 2004. Školní program proti šikanování.
Dostupné na WWW: .
6. KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování : Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. 1.
vyd. Praha : Portál, 2001. 255 s. ISBN 80-7178-513-X.
7. MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. 152
s. ISBN 978-80-247-2310-5.
8. ONLINE SAFETY INTITUTE z.s.p.o. Užitečné internetové tipy pro rodiče strarších dětí (nad
10let). Praha : Úřad vlády v rámci kampaně Stop násilí na dětech 2009, 2009. ISBN
978-80-7440-009-4.
9. PONĚŠICKÝ, Jan. Agrese, násilí a psychologie moci. 1. vyd. Praha : Triton, 2004. 226 s.
ISBN 80-7254-593-0.
10. ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi : Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. 1. vyd.
Praha : Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9.
11. ŘÍČAN, Pavel., & JANOŠOVÁ, Pavlína. Jak na šikanu. 1.vyd. Praha : Grada, 2010. 160 s. ISBN
978-80-247-2991-6.
12. SPURNÝ, Joža. Psychologie násilí: o psychologické podstatě násilí, jeho projevech a způsobech
psychologické obrany proti němu. 1. vyd. Praha : Eurounion, 1996. 134 s. ISBN 80-85858-30-4.
13. VANÍČKOVÁ, Eva. Interpersonální násilí na dětech. 1. vyd. Praha : Úřad vlády v rámci vládní
kampaně Stop násilí na dětech, 2009. ISBN 978-80-7447-001-8.
[INS: Doporučila bych zvážit, zda se opravdu zaměřit na facebook, je jasné, že ten kdo ho má, bude
častěji šikanován přes něj, zatímco ten kdo ho nemá, bude třeba šikanován jinak. Ale jinak nemám
žádné v :INS] [INS: ážné výhrady, až na nepřesnosti, které jsem zmínila v komentářích. :INS]
________________________________
[JF1]Toto není správná formulace výzkumného problému
[JF2]Jak to může souviset?
[JF3]Úplně se vám to nepovedlo, v prvním řádku máte jako koncept, který chcete operacionalizovat
„zkušenost s šikanou“, zajímá vás (podle hypotéz), zda ji někdo má nebo nemá. Ty indikátory, které
pak uvádíte, přece pro potvrzení nebo vyvrácení hypotéz nepotřebujete! Šla jste na to zbytečně
komplikovaně. To, co je v řádku konceptualizme, žádnou konceptualizací není. Totéž dále.
[JF4]Tato posledně zmiňovaná skutečnost nějak ovlivnila volbu strategie? Kdyby to bylo icq, je to
jinak?
[JF5]Náhodný výběr čeho? Žáků? Jak konkrétně to provedete? Máte jejich seznam? Kolik budete
losovat? Jak je oslovíte a přimějete ke spolupráci?
[JF6]To není přesná formulace – spíše Co podle tebe do obtěžování spadá?