Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková Vědecké zkoumání je •Systematické, organizované, plánované •Respektující pravidla •Empirické •Objektivní •Verifikovatelné a opakovatelné •Otevřené kontrole •Kumulativní •Přinášející zobecňující vysvětlení - teorie Vědecká teorie •zobecňující vysvětlení, která vycházejí z informací získaných vědeckou metodou •organizuje empirické poznání Přírodní vs. sociální věda •4 FeS + 7 O2(g) → 4 SO2(g) + 2 Fe2O3(s) •an = a1 + (n - 1)d •s = v . t • •Deterministické závěry x pravděpodobnostní závěry •Univerzální platnost závěrů x omezená platnost závěrů •Kauzalita x obtížné nalezení důkazů o kauzalitě • (3 podmínky kauzality) • (Disman, 1998:15) Proč? •Rozsáhlost přirozených systémů v soc. vědách - různé typy zkreslení •Aktér, který má své motivy, záměry, cíle •Výzkumník jako součást zkoumaného světa • •Co z toho vyplývá? •Nelze dosáhnout úplně popsaného přirozeného systému, pracujeme vždy s redukovaným popisem reality. Redukce se týká 4 prvků výzkumu. • Zkreslení •Řidiči vozů Porsche mají sex častěji než řidiči vozů Škoda. •V důsledku opravy chodníku před restaurací klesl počet zákazníků o 65 % (srovnání návštěvnosti v červnu a červenci). •Manželství vede k lepšímu psychickému zdraví – lidé žijící v manželství mají o 48 % méně depresivních stavů než singles. •Dítě vychované chůvou dosahuje lepších školních výsledků než dítě vychované rodiči. •Čím jsou lidé bohatší, tím jsou šťastnější. • Pomůže nám experiment? •Klasický experiment – náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny, 1. měření, vystavení experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem), 2. měření •Alternativa klasického experimentu: následné pozorování na dvou skupinách •Limity experimentu •Hawthornský efekt • Lze použít experiment? •Vliv dramaterapie na socializaci osob bez domova •Srovnání lázeňské a medikamentózní léčby epilepsie •Co lépe působí na rozvoj vědomostí a znalostí žáků: týmové nebo tradiční vyučování?