Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková Dělení výzkumu 1.Výzkum základní 2.Výzkum aplikovaný •Podle účelu: •Exploratorní •Elaboratorní •Deskriptivní •Explanační •Evaluační •Kvantitativní výzkum – existence jedné objektivní reality, venkovního světa, který nezávisí na našich citech a přesvědčení (pozitivismus, objektivismus) •Kvalitativní výzkum – existuje více realit, které je možné různě interpretovat (konstruktivismus, interpretativismus) • Kvantitativní nebo kvalitativní výzkum? •Dedukce x indukce •Práce s čísly, kvantifikace x práce se slovy, významy, interpretace •Ověřování hypotéz x vytváření teorie •Zjišťujeme, zda konkrétní struktura existuje v datech x sledujeme, zda je v datech nějaká struktura •Standardizované metody sběru dat x nestandardizované metody sběru dat Kdy zvolit kvantitativní přístup? • •Fenomén, o kterém máme nějaké informace •Aplikace teorie •Dokážeme zformulovat hypotézu, známe proměnné •Ambice zobecňovat závěry na populaci (nelze vždy!) Kdy zvolit kvalitativní přístup? •Nové téma, neexistují teorie, je těžké identifikovat proměnné •Je třeba studovat aktéry v jejich přirozeném prostředí •Zájem o význam, interpretace, porozumění z pohledu aktérů •Nemáme-li ambici zobecňovat naše závěry na populaci • Příklad volby výzkumné strategie •Téma: Užívání ilegálních drog • •A: Kvantitativní strategie •Problém: Četnost výskytu uživatelů drog v různých věkových / vzdělanostních • skupinách nebo regionech NEBO Faktory ovlivňující vznik drogové závislosti nebo úspěšnost léčby • •B: Kvalitativní strategie • Problém: Subkultura uživatelů drog v Praze NEBO Prožívání závislosti • • •Téma: Svobodné matky v ČR Úkol č. 1: Příklad •Téma: •Neverbální komunikace u sociálně znevýhodněných jedinců •Výzkumný problém: •Vliv dramatické výchovy na rozvoj neverbální komunikace u dětí se sociálním znevýhodněním •Výzkumná otázka: •Můžou určité metody a techniky dramatické výchovy pozitivně ovlivnit rozvoj neverbální komunikace u dětí se sociálním znevýhodněním? • Úkol č. 1: Příklad •Téma: Logopedická prevence u dětí •Problém: Logopedická prevence u dětí v mateřských školách v malých a velkých městech •Otázka: Jaký vliv má velikost města na zajišťování logopedické prevence dětem navštěvujícím mateřské školy běžného typu? • Časté chyby •1. Na otázku lze odpovědět jen „ano/ne“ •2. Není reálné na otázku výzkumem odpovědět • Mohou záporné postoje mladých lidí k osobám s postižením ovlivnit chování budoucích generací? • Dosahuje dítě vychované chůvou lepších výsledků, než-li vychované vlastními rodiči? • Proč nejsou obnovitelné zdroje používány ve větším měřítku? • Jak ovlivňuje nedostatek mateřské lásky začlenění dítěte do společnosti? • • 3. Otázka objevuje Ameriku •Navštěvují galerie častěji lidé s vysokoškolským vzděláním, středoškolským vzděláním, nebo lidé vyučení? •Souvisí dosažené vzdělání dětí se vzděláním rodičů? •Vyskytuje se stále šikana na našich základních školách? • • • 4. Otázka je etickým nebo politickým problémem •Měly by být homosexuálním párům umožněny adopce? •Je správné, aby lidé vstupovali do manželství několikrát za život? •Proč si dnes nikdo neváží rodiny? Formulace cíle výzkumu •Jakým způsobem projekt přispěje k rozšíření odborného poznání? (intelektuální cíl) •Budou moci být výsledky nějakým praktickým způsobem využity (praktický cíl)? • •Slovník: zjistit, ukázat, porovnat, prozkoumat, vysvětlit, popsat, porozumět, odkrýt, poskytnou zpětnou vazbu, pomoci zlepšit, poskytnout vodítko ke změně, ukázat řešení • Úvod výzkumu •Proč je téma relevantní? •Vyhnout se klišé a osobním motivacím •V delším textu: poskytnout teoretický rámec výzkumu, zasadit vlastní výzkum do kontextu ostatních poznatků Pěkný úvod výzkumu •Téma: Problematika žáků se specifickými problémy učení •Výzkumný problém: Profesní orientace u žáků se specifickými problémy učení •Výzkumná otázka: Jaký je dopad specifických poruch učení na profesní orientaci žáků 9. tříd základních škol? •Problematika specifických poruch učení je v dnešní době velmi rozšířená a stává se •aktuální pro větší počet dětí i dospělých, kteří se se svými „dys“- poruchami potýkají •nejen při vzdělávání, ale i v běžných životních situacích, jako je například i profesní •orientace a uplatnění. Cílem mého výzkumu je zjistit, jak „dys“- poruchy ovlivňují/omezují výběr středoškolského případně i vysokoškolského vzdělávání a následně výběr povolání. Jde o zmapování průchodu studiem vybraných žáků s rozdílnými specifickými poruchami, vliv těchto poruch na školní prospěch a úspěšnost příjetí do dalšího vzdělávacího stupně. Dobrý příklad •TÉMA: Videotrénink •VÝZKUMNÝ PROBLÉM: Využití videotréninku při výuce angličtiny •OTÁZKA: Je výuka AJ s využitím videotréninku efektivnější než výuka AJ pomocí běžně používaných vyučovacích metod na ZŠ? •Proč je zvolené téma relevantní? •Technika videotréninku se úspěšně využívá v různých vědeckých disciplinách. Bohužel však zatím neproběhlo mnoho výzkumů zabývajících se využitím této metody ve výuce cizího jazyka. Vzhledem k tomu, že užitím této techniky zdokonalujeme schopnosti potřebné k učení obecně, existuje předpoklad, že využití této techniky výuku cizího jazyka zefektivní. •Cíl výzkumu •Cíl výzkumu je zjištění, je-li výuka AJ s využitím videotréninku efektivnější než výuka za použití běžných vyučovacích postupů a metod. Méně dobrý příklad •Výzkumný problém: Jde o komplexní pohled na problematiku komunikace neslyšících a nedoslýchavých se slyšícími, chci se zaměřit na vývoj komunikace od minulosti až po současnost a zamyslet se nad možnostmi vývoje techniky komunikace v blízké budoucnosti. •Cílem této práce je zpracování názorů a odpovědí věkově rozdílné skupiny lidí se sluchovou vadou. Zaměřím se i na zkušenosti slyšících z pedagogického a lékařského hlediska, kteří pracují i s neslyšícími lidmi. •Úvod: V tomto výzkumu se budu zabývat názory lidí se sluchovým postižením (např. jaká byla dřívější komunikace u sluchově postižených, na jaké úrovni je technicky lepší komunikace v současnosti apod.). Mým cílem výzkumu je zjistit a zhodnotit vývoj možností v používání techniky v komunikaci neslyšících a nedoslýchavých se slyšícími lidmi. Budu zkoumat finanční dostupnost možnosti pořízení potřebných pomůcek pro kompenzaci ztráty sluchu. Dále se budu zabývat zvládáním technické obsluhy náročnějších zařízení. Chci se dotazovat přátel v mém věku, lidí středního věku (známí mých rodičů, případně rodiče mých kamarádů), seniorů, oslovím i učitele z mé bývalé základní školy a její zaměstnance. Požádám o spolupráci i paní doktorku a sestru z foniatrie, kam docházím na kontroly. Vzorek bude sestaven ze slyšících , neslyšících i sluchově postižených lidí. •